Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi er rundt og kikker på ny bil omdagen. Pga handicap må vi ha automatgear, men det er jammen meg ikke så lett å finne!(Nyere brukt). Ofte merker vi at selgerne også blir litt "fordomsfulle" når vi sier vi _må_ ha automatgear. Prøver å overtale oss til å kjøpe manuell. Får fryktelig lyst til å si at jeg KAN kjøre vanlig gearbil atlså, men det blir jo litt teit det og! Er det sånn at å kjøre automat er litt sånn "dame bak rattet" stigmatisert? Vi synes det er helt deilig å kjøre med. Kan ikke se noen reelle fordeler med manuell, egentlig. Bortsett fra pris og tilgjengelighet, da! Så - foretrekker du manuell eller automat - og hvorfor? 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg har bare lappen for automat og har aldri kjørt noe annet. Men kan ikke fatte at noen gidder å kjøre manuelt når det er så mye enklere med automat. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører manuell, men ville selvsagt ikke reagert spesielt om noen sa de absolutt ville ha automat. Har du lett på finn.no? På bil-sidene der - under avansert søk, så kan du legge inn at det må være automat, og fx. hvilke årsmodeller (fra år til år), og hvilke fylker dere er interessert i å finne biler fra. 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører manuell, men ville selvsagt ikke reagert spesielt om noen sa de absolutt ville ha automat. Har du lett på finn.no? På bil-sidene der - under avansert søk, så kan du legge inn at det må være automat, og fx. hvilke årsmodeller (fra år til år), og hvilke fylker dere er interessert i å finne biler fra. Jada, masse søk på finn.no Er jo en del treff der, altså, men vi kunne tenke oss Mazda, Corolla eller renault Megane stasjonsvogn, nyere enn 2000 og helst diesel (i alle fall på Renault), så det ER begrenset utvalg! Men takk for tips! 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører manuell, men ville selvsagt ikke reagert spesielt om noen sa de absolutt ville ha automat. Har du lett på finn.no? På bil-sidene der - under avansert søk, så kan du legge inn at det må være automat, og fx. hvilke årsmodeller (fra år til år), og hvilke fylker dere er interessert i å finne biler fra. ...hvorfor foretrekker du manuell? *nysgjerrig* 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Jeg har bare lappen for automat og har aldri kjørt noe annet. Men kan ikke fatte at noen gidder å kjøre manuelt når det er så mye enklere med automat. Nei, nettopp, - det er DET jeg håper på å finne svaret på her inne i DOL-land! ;-) Virkelig! :-) 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører automat, det er fordi jeg har kjøpt min fars tre år gamle bil, fikk den billig. Tror ikke det er noe kjerring fenomen. De fleste som sitter på meg sier så heldig jeg er som har automat. Nå som jeg har lært meg at det finnes en knapp for vinterkjøring også, går det lettere å ta av på snø og is, før ble det mye spøling. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 ...hvorfor foretrekker du manuell? *nysgjerrig* Tja, skal jeg være ærlig, så har jeg aldri kjørt automat.... hehe Så det er vel bare en vanesak. Og så er det noen bilkyndige guttevenner som har snakket om fordeler med manuell, uten at jeg husker akkurat hva det var i farten. Men når jeg tok kjøretimer var jeg hellig overbevist om at jeg skulle i alle fall ha automatgir, ikke pokker om jeg skulle plundre med den giringa... Det var jo så mye å holde styr på på en gang... ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Nei, nettopp, - det er DET jeg håper på å finne svaret på her inne i DOL-land! ;-) Virkelig! :-) Tror kanskje det bare er gammel vane. I USA kjører jo nesten alle automat og det er en kuriositet hvis noen kan gire ) 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Tror kanskje det bare er gammel vane. I USA kjører jo nesten alle automat og det er en kuriositet hvis noen kan gire ) Har hørt det jeg og...ei klassevenninne var utvekslingsstudent der, og skulle ta lappen. Hun fikk ikke kjøre opp på manuell fordi "biltilsynet" ikke hadde noen bil uten automat! Så - Hehe..kanskje vi faktisk er INOVATØRER ?!? ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Har hørt det jeg og...ei klassevenninne var utvekslingsstudent der, og skulle ta lappen. Hun fikk ikke kjøre opp på manuell fordi "biltilsynet" ikke hadde noen bil uten automat! Så - Hehe..kanskje vi faktisk er INOVATØRER ?!? ;-) Hihihi 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi har en bil av hvert. Automatgir sluker en del av hestekreftene visstnok, så bilen blir mye svakere, og man får ikke kjørt så "rått" som med en manuell bil. Pga dette har vi manuell-gir på den nyeste bilen som vi kjøpte pga familieforøkelse. Min sambo ville ikke ha automat, han ville ha max utnyttelse av hestekreftene. Jeg ville ha familiebil, han ville ha motor, vi klarte faktisk å finne en som tilfredsstilte begges krav. Så har vi en bil til, en litt eldre rusthaug, som opprinnelig var min men som min sambo bruker som jobb-bil. Den er det automatgir på og det er visst en drøm å kjøre automatgir i Oslo-kø. Eller kø generelt da. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi har en bil av hvert. Automatgir sluker en del av hestekreftene visstnok, så bilen blir mye svakere, og man får ikke kjørt så "rått" som med en manuell bil. Pga dette har vi manuell-gir på den nyeste bilen som vi kjøpte pga familieforøkelse. Min sambo ville ikke ha automat, han ville ha max utnyttelse av hestekreftene. Jeg ville ha familiebil, han ville ha motor, vi klarte faktisk å finne en som tilfredsstilte begges krav. Så har vi en bil til, en litt eldre rusthaug, som opprinnelig var min men som min sambo bruker som jobb-bil. Den er det automatgir på og det er visst en drøm å kjøre automatgir i Oslo-kø. Eller kø generelt da. Har ikke lest tråden, men svarer på det du skriver. Moderne automatgir "stjeler"fint lite effekt. Fra motorens side er automatgir gunstig, (sunt) da motoren nesten alltid arbeider med det turtallet den er bygget for, og overstiger ikke topp dreiemoment. Personlig foretrekker jeg automatgir på store tunge biler, og manuellt på lette by-biler ("bærplukkere") 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg har bare lappen for automat og har aldri kjørt noe annet. Men kan ikke fatte at noen gidder å kjøre manuelt når det er så mye enklere med automat. Me som har lappen for manuell har lov å kjøre automat!! Der har ein fordel- Dei som kjører opp med automat har ikkje lov å kjøre manuel hvis det skulle skjere seg på noko måte. Tenk så upraktisk... 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Har ikke lest tråden, men svarer på det du skriver. Moderne automatgir "stjeler"fint lite effekt. Fra motorens side er automatgir gunstig, (sunt) da motoren nesten alltid arbeider med det turtallet den er bygget for, og overstiger ikke topp dreiemoment. Personlig foretrekker jeg automatgir på store tunge biler, og manuellt på lette by-biler ("bærplukkere") Ja, ikke vet jeg, jeg vet bare det min sambo har sagt. Men det stemmer vel at man kjører en del "råere" med manuell enn med automat. Har selv inntrykket av at automatbiler er en del treigere. Men nå har jeg aldri kjørt en nyere bil med automat da. Jo, en, men den turte jeg nesten ikke gasse med en gang. Skulle prøvekjøre en volvo på såpeglatt underlag her i vinter. Men automatgir fordyrer vel også? Pluss at hvis det skulle skje noe så er det værre å fikse automatgiret enn manuellgir? 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Me som har lappen for manuell har lov å kjøre automat!! Der har ein fordel- Dei som kjører opp med automat har ikkje lov å kjøre manuel hvis det skulle skjere seg på noko måte. Tenk så upraktisk... Det er noen som er heldigere enn andre. Det er faktisk endel som ikke får lov til å ta lappen med manuelt gir. Det betyr ikke at vi er dårlige sjåfører, skjønner du. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ja, ikke vet jeg, jeg vet bare det min sambo har sagt. Men det stemmer vel at man kjører en del "råere" med manuell enn med automat. Har selv inntrykket av at automatbiler er en del treigere. Men nå har jeg aldri kjørt en nyere bil med automat da. Jo, en, men den turte jeg nesten ikke gasse med en gang. Skulle prøvekjøre en volvo på såpeglatt underlag her i vinter. Men automatgir fordyrer vel også? Pluss at hvis det skulle skje noe så er det værre å fikse automatgiret enn manuellgir? Det som er litt tragisk er at ein ikkje kan slepe ein automatgirkasse :-( Men det er utrolig deilig å kjøre med :-)) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ja, ikke vet jeg, jeg vet bare det min sambo har sagt. Men det stemmer vel at man kjører en del "råere" med manuell enn med automat. Har selv inntrykket av at automatbiler er en del treigere. Men nå har jeg aldri kjørt en nyere bil med automat da. Jo, en, men den turte jeg nesten ikke gasse med en gang. Skulle prøvekjøre en volvo på såpeglatt underlag her i vinter. Men automatgir fordyrer vel også? Pluss at hvis det skulle skje noe så er det værre å fikse automatgiret enn manuellgir? Det er i hvert fall innmari dyrt å reparere. Jeg ødla giret for noen år siden og verksted skulle ha 50 000 for å skifte det ut. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Det er noen som er heldigere enn andre. Det er faktisk endel som ikke får lov til å ta lappen med manuelt gir. Det betyr ikke at vi er dårlige sjåfører, skjønner du. Sa eg noko om at ein var dårlig sjåfør for det då? Sa berre at det var upraktisk å kun ha mulighet til å kjøra automat... 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ja, ikke vet jeg, jeg vet bare det min sambo har sagt. Men det stemmer vel at man kjører en del "råere" med manuell enn med automat. Har selv inntrykket av at automatbiler er en del treigere. Men nå har jeg aldri kjørt en nyere bil med automat da. Jo, en, men den turte jeg nesten ikke gasse med en gang. Skulle prøvekjøre en volvo på såpeglatt underlag her i vinter. Men automatgir fordyrer vel også? Pluss at hvis det skulle skje noe så er det værre å fikse automatgiret enn manuellgir? Man _kan_ svinkjøre motoren med automatgir også. Men står den i "drive" vil automatkassa passe på at mororen har det fint. Alt er en vanesak, noen foretrekker det ene foran det andre. Reperasjon av havarerte girkasserer blir alltid dyrt, og sikkert nok litt dyrere på en automatkasse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.