IngenLurerDenneGutten Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Det som er litt tragisk er at ein ikkje kan slepe ein automatgirkasse :-( Men det er utrolig deilig å kjøre med :-)) De fleste kan slepes inntil 12 km, ved 50 km/t. med girspaken i "drive". 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Sa eg noko om at ein var dårlig sjåfør for det då? Sa berre at det var upraktisk å kun ha mulighet til å kjøra automat... Men jeg sier jo at man ikke alltid kan velge og da blir det helt idiotisk at du forteller at det er mest praktisk å ha lappen på begge deler. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Men jeg sier jo at man ikke alltid kan velge og da blir det helt idiotisk at du forteller at det er mest praktisk å ha lappen på begge deler. Det var då veldig kos sure me var idag då? Sliter du med PMS????? 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Men jeg sier jo at man ikke alltid kan velge og da blir det helt idiotisk at du forteller at det er mest praktisk å ha lappen på begge deler. Dvs. at du kan kjøre meg rundt i Oslo når jeg kommer hjem fra syden? Har automatgir. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Det var då veldig kos sure me var idag då? Sliter du med PMS????? Jeg er dritsur i dag ) Verden går meg helt i mot... 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Dvs. at du kan kjøre meg rundt i Oslo når jeg kommer hjem fra syden? Har automatgir. Ja, da kan jeg kjøre. Hihi, du har ikke blitt så gammel enda vel at du ikke kan gjøre i byen fordi det er så mange enveiskjøringer. Jeg tør bare kjøre i byen jeg, landeveiskjøring er skummelt og noe herk. 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg er dritsur i dag ) Verden går meg helt i mot... Ok, smil mot verden og verden smiler tilbake veit du :-)) 0 Siter
Goldy79 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ja, da kan jeg kjøre. Hihi, du har ikke blitt så gammel enda vel at du ikke kan gjøre i byen fordi det er så mange enveiskjøringer. Jeg tør bare kjøre i byen jeg, landeveiskjøring er skummelt og noe herk. Eg ser på det stikk motsatt :-) Eg likar absolutt ikkje by kjøring... Trives betre på smale veier som her :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Eg ser på det stikk motsatt :-) Eg likar absolutt ikkje by kjøring... Trives betre på smale veier som her :-) Jeg synes det er skikkelig skummelt å kjøre der det ikke er folk. Tenk om jeg punkterer eller ikke finner fram. Skrekk og gru ) 0 Siter
frosken Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører en bil som har et elektrisk gear, og kan derfor veksle mellom å kjøre på automat eller manuelt (muligens det der ikke er helt korrekt forumulert teknisk, men det er sånn det fremtrer i praksis). Jeg velger automat i de fleste situasjoner, men får bedre effekt av de få hestene jeg har ved å bruke manuelt på smale svingete veier som går oppover... Også finnes det situasjoner på vinterføre som det fungerer best med manuelt valg. 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ja, da kan jeg kjøre. Hihi, du har ikke blitt så gammel enda vel at du ikke kan gjøre i byen fordi det er så mange enveiskjøringer. Jeg tør bare kjøre i byen jeg, landeveiskjøring er skummelt og noe herk. Det tørr jeg. Men jeg har med meg mye godt som jeg tenkte å smake på, og samtidig få sett meg om:) 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Girene er så ulike i kvalitet. En BMW automat, 4 trinns er noe helt annet enn en den kassa du finner i en liten Mazda. Ellers er automat ganske behagelig. Bruker mer bensin hvis du ikke har disiplin på gassfoten, du må gi riktig trykk på gassen, ellers kan forbruket gå høyt. Er du flink, bruker de fleste automatgirede neppe mer enn 5% mer enn manuell kasse. Generelt gir vel de fleste for mye gass. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg synes det er skikkelig skummelt å kjøre der det ikke er folk. Tenk om jeg punkterer eller ikke finner fram. Skrekk og gru ) Hvis noe skjer etter veien, så har du jo mobiltelefon. Og om du ikke har noen kjente i nærheten som du kan be om hjelp, så har man jo alltid mulighet til å ringe Falken Veihjelp eller NAF. :-) Og når det gjelder å finne fram, så kan man ringe de man skal til og få litt hjelp. Og en kartbok i bilen er alltid kjekt å ha. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Tror kanskje det bare er gammel vane. I USA kjører jo nesten alle automat og det er en kuriositet hvis noen kan gire ) Det er ikke bare kuriøst med manuelt gir der, det er selve bildet på en europeer. Jeg ble spurt et utall ganger, ikke bare om vi hadde biler i Norge, men om jeg kjørte med manuelt gir. Mange lurte på hvorfor i all verden vi skal plages med manuell girkasse når det finnes automat? Vi måtte være gale. Ofte er det dyrere å kjøpe bil med manuelt gir der også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Det er ikke bare kuriøst med manuelt gir der, det er selve bildet på en europeer. Jeg ble spurt et utall ganger, ikke bare om vi hadde biler i Norge, men om jeg kjørte med manuelt gir. Mange lurte på hvorfor i all verden vi skal plages med manuell girkasse når det finnes automat? Vi måtte være gale. Ofte er det dyrere å kjøpe bil med manuelt gir der også. Jeg synes flere her skulle kjøre automat jeg så prisene synker på automatbiler ;o) 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører en bil som har et elektrisk gear, og kan derfor veksle mellom å kjøre på automat eller manuelt (muligens det der ikke er helt korrekt forumulert teknisk, men det er sånn det fremtrer i praksis). Jeg velger automat i de fleste situasjoner, men får bedre effekt av de få hestene jeg har ved å bruke manuelt på smale svingete veier som går oppover... Også finnes det situasjoner på vinterføre som det fungerer best med manuelt valg. Er noe greier på automatgearet vårt også, som vi skrur på når vi er på bratte/svingete veier + glatta. Det samme systemet er self et must når vi skaffer oss ny bil :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Vi har en bil av hvert. Automatgir sluker en del av hestekreftene visstnok, så bilen blir mye svakere, og man får ikke kjørt så "rått" som med en manuell bil. Pga dette har vi manuell-gir på den nyeste bilen som vi kjøpte pga familieforøkelse. Min sambo ville ikke ha automat, han ville ha max utnyttelse av hestekreftene. Jeg ville ha familiebil, han ville ha motor, vi klarte faktisk å finne en som tilfredsstilte begges krav. Så har vi en bil til, en litt eldre rusthaug, som opprinnelig var min men som min sambo bruker som jobb-bil. Den er det automatgir på og det er visst en drøm å kjøre automatgir i Oslo-kø. Eller kø generelt da. Hm..har aldri hørt at de blir _mye_ svakere før. Vet at man ofte må opp 1-2 motorstørrelser for å få automatgear levert,da... Dessuten så holder vi oss i fartsgrensa + 10, så vi trenger jo ikke en bil som går lett i 150, for å si det sånn. Ikke har vi med mye last heller! Men av ren nysgjerrighet, hvilken bil er det dere har funnet frem til som tilfredstiller begge "kravene" deres? 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Girene er så ulike i kvalitet. En BMW automat, 4 trinns er noe helt annet enn en den kassa du finner i en liten Mazda. Ellers er automat ganske behagelig. Bruker mer bensin hvis du ikke har disiplin på gassfoten, du må gi riktig trykk på gassen, ellers kan forbruket gå høyt. Er du flink, bruker de fleste automatgirede neppe mer enn 5% mer enn manuell kasse. Generelt gir vel de fleste for mye gass. Nja, regner med at gassingen er grei, siden vi er vant med automat begge to! Dessuten er 0.46 l diesel på mila (den vi foreløpig har som favoritt, Renault Megane Sport Tourer), blandet kjøring ikke så avskrekkende :-) 0 Siter
Kvinna Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Jeg kjører automat, det er fordi jeg har kjøpt min fars tre år gamle bil, fikk den billig. Tror ikke det er noe kjerring fenomen. De fleste som sitter på meg sier så heldig jeg er som har automat. Nå som jeg har lært meg at det finnes en knapp for vinterkjøring også, går det lettere å ta av på snø og is, før ble det mye spøling. Jeg var også glad da vi fikk bil med mulighet for å stille inn gearet for spesielle forhold :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Er noe greier på automatgearet vårt også, som vi skrur på når vi er på bratte/svingete veier + glatta. Det samme systemet er self et must når vi skaffer oss ny bil :-) Jeg har første og andre gir bortsett fra drive som jeg kan kjøre i. Men jeg gjør det aldri da fordi jeg ikke har snøring på når man girer i det hele tatt. Jeg girer bilen ned ved å tråkke gassen helt inn da 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.