Gå til innhold

Hva er opprinnelsen til "Oddvar Brå" spørsmålet?

Anbefalte innlegg

Gjest MariEline
Skrevet

jeg tenker på uttrykket "hvor var du når Oddvar Brå brakk staven?" Skal prøve å forklare dette for en svenske, men jeg er litt usikker selv på hvorfor det ble så mye oppstuss over denne Oddvar Brå

Noen som vet?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Det er vel rart AT noen husker det så godt, og at noen ikke husker det i det hele tatt. Det er liksom bildet på sportsintresserte nordmenn. Husker du det, så er du sportsidiot, husker du det ikke, er du et null :-) Noen lyver og sier de husker det sikkert.

Skrevet

Det er vel rart AT noen husker det så godt, og at noen ikke husker det i det hele tatt. Det er liksom bildet på sportsintresserte nordmenn. Husker du det, så er du sportsidiot, husker du det ikke, er du et null :-) Noen lyver og sier de husker det sikkert.

Ikke si at du har glemt det da? Jeg husker det innmari godt. Satt i stua med faren min og så på jeg og trodde jeg skulle dø hihi

Gjest MrPimmel
Skrevet

Ikke si at du har glemt det da? Jeg husker det innmari godt. Satt i stua med faren min og så på jeg og trodde jeg skulle dø hihi

Husker ikke hvor jeg var, men jeg så på det med et halvt øye tror jeg.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Pimmel var bare ti-tolv år når det skjedde. Han husker bedre at han smugrøykte et eller annet sted:)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Pimmel var bare ti-tolv år når det skjedde. Han husker bedre at han smugrøykte et eller annet sted:)

Smugrøyka har jeg aldri gjort.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Smugrøyka har jeg aldri gjort.

Men alderen stemte bra?;)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Men alderen stemte bra?;)

Jeg vet ikke når Oddvar brakk staven, jeg husker ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke når Oddvar brakk staven, jeg husker ikke.

1982? 1983? Deromkring.

Gjest barnelærdom
Skrevet

Stafett, siste etappe, innspurt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg var da han brakk staven og kommentatoren skrek "gi den mannen en stav", men jeg husker jeg så det.

På tide å legge spørsmålet på hylla nå, og heller spørre hvor folket var da Norge slo Brasil i en avgjørende VM-kamp.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg var da han brakk staven og kommentatoren skrek "gi den mannen en stav", men jeg husker jeg så det.

På tide å legge spørsmålet på hylla nå, og heller spørre hvor folket var da Norge slo Brasil i en avgjørende VM-kamp.

"På tide å legge spørsmålet på hylla nå, og heller spørre hvor folket var da Norge slo Brasil i en avgjørende VM-kamp."

St.Hans-aften 1998! Da satt jeg ved datamaskinen og chatta med en brasilianer med TV'n på full guffe.

:-)

Skrevet

VM i langrenn gikk i 1982 i Oslo. Norge hadde i noen år ikke hatt spesielt gode resultater i langrenn, men forventningene var store på hjemmebane. Noen løpere innfridde, andre ikke.

Stafetten gikk på siste dagen i mesterskapet. Norske løpere på de første etappene ledet noe, men ble tatt inn igjen og Sovjetunionen ledet også litt.

På siste etappe gikk Oddvar Brå mot Aleksandr Savjalov. De lå sammen lenge. En km før mål lå Savlalov foran med Brå rett bak. Inn i en bakke satt Brå inn et rykk som Savjalov egentlig ikke klarte å svare ordentlig på. Han prøver i stedet å sperre Brå ved å skjene inn i hans spor. Dermed kommer skiene hans på den venstre staven til Brå. Staven knekker, men Brå har fortsatt størst fart og får en ledelse på toppen av bakken. Han ser seg om etter en stav. Terje Bogen (senere kjent fra SponsorService) kommer i siste liten løpende med en ny stav (som var litt lang). Brå får staven, men da har Savjalov tatt han igjen. De spurter sammen mot mål, og går inn helt likt. Delt gull!

Har aldri tilgitt Savjalov etter dette.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"På tide å legge spørsmålet på hylla nå, og heller spørre hvor folket var da Norge slo Brasil i en avgjørende VM-kamp."

St.Hans-aften 1998! Da satt jeg ved datamaskinen og chatta med en brasilianer med TV'n på full guffe.

:-)

Jeg var på fotballfest og mistet stemmen, og etterpå kjørte noen av oss en båt over til Hvalstrand hvor vi drakk mer øl. :)

Skrevet

VM i hva? Ballett?

ShitDiddelyDo
Skrevet

VM i hva? Ballett?

Synkronsvømming. :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg var på fotballfest og mistet stemmen, og etterpå kjørte noen av oss en båt over til Hvalstrand hvor vi drakk mer øl. :)

Nå er jeg ikke verdens mest interesserte fotballentusiast, men akkurat _den_ kampen og settingen rundt kommer jeg nok aldri til å glemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...