Gå til innhold

Tolvon som behovsmedisin?


Gjest sliten  pike

Anbefalte innlegg

Gjest sliten  pike

Kan Tolvon brukes som behovsmedisin ( i tillegg til et annet antidepressivt middel) med tanke på å forbedre søvnen? Er Tolvon like vanedannende som midler som stesolid, zopiclon og stilnoct?

Hva er vanlig dose mianserin med tanke på bedring av søvnkvalitet?

Det tar lang tid å sovne, og det er så mange oppvåkninger i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Ja, den kan brukes til det. Er ikke vanedannende. Men tolvon er egentlig ikke en sovemedisin, det er et AD. Regn med hangover den første tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dardy

Etter noen år på Tolvon, så var det mange, mange netter uten søvn, før kroppen klarte å venne seg av med det. Den psykiske lysten etter å ta en pille må jeg kjempe imot hver kveld. Noen ganger klarer jeg ikke å la være, og må ta en halv en. Men jeg blir ikke søvnløs natta etter hvis jeg nøyer meg med kun en halv tablett en kveld i ny og ne.

Men virkningen avtar også etterhvert. Jeg blir ikke trøtt, bare tung i hodet. Hangover dagen etter forsvinner også etter kort tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Slik som du beskriver kan den tas ved behov. Kanskje ikke dag for dag, men i hvert fall i korte perioder.

Min erfaring er at dosen er ekstremt varierende fra person til person. Alt fra 10 til 150 mg. Derfor må du prøve deg frem.

Jeg ber pasientene starte med 10 mg og så øke med 10 mg per kveld inntil god søvn. Ta den så tidlig du kan uten å sovne for tidlig. Da blir hang-over neste dag kortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...