Gå til innhold

hvordan få hjelp?


Gjest ak85

Anbefalte innlegg

jeg er ei 20 år gammel jente fra oslo. jeg har gjort mye dumt og gjør fortsatt mye dumt. jeg går til psykolog, men hu har ferie en mnd. jeg synker og synker og synker. jeg har hatt litt av en barndom.. blit utsatt for incest av en onkel i ca 6år. mista bestevenninna mi i en tragisk ulykke, hublei på kjørt. mista trenern min som var som en pappa for meg. + en god del til.. jeg har drivi med og driver med det på nytt, kutting, spiser ikke, sover dårlig, tar alle piller jeg kommer over som regel i overtall, drikker hele tida sprit osv.. nå er jeg aleine ei uke og jeg bare faller og faller.. jeg var innlagt i april/mai, da blei jeg oumpa og lagt på lukka avdeling. jeg takler ikke livet her ute-alt er bare feil og ikke no går min vei. jeg orker rett og slett ikke mer. jeg har ett ønske, å dø. hvordan kan jeg få hjelp? hvis jeg ikke får hjelp så vil jeg ikke leve mer. jeg er ensom og redd. jeg blir gal her med tanker å alt. jeg orker ikke mer. kan dere komme med noen råd? hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanskje du bør kontakte legevakta.. de kan hjelpe deg! lykke til :-)

skummelt da.. veit ikk ehva jeg skal si eller gjøre.. tør ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen din på mandag og si at du trenger å få snakket med vedkommende (eller vikaren) snarest.

Du kan også oppsøke psykiatrisk legevakt dersom ting blir ekstra akutt for deg.

Sannsynligvis snakket du og psykologen din om dette med ferie før hun dro. Det er vanlig å slite ekstra ved terapeutens fravær, og kanskje har dere diskutert hva du kan gjøre disse ukene for å klare deg best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen din på mandag og si at du trenger å få snakket med vedkommende (eller vikaren) snarest.

Du kan også oppsøke psykiatrisk legevakt dersom ting blir ekstra akutt for deg.

Sannsynligvis snakket du og psykologen din om dette med ferie før hun dro. Det er vanlig å slite ekstra ved terapeutens fravær, og kanskje har dere diskutert hva du kan gjøre disse ukene for å klare deg best mulig?

har ikke prata om det vi.. fastlegen min har ferie... tør jeg det da? skummelt å prate med legevakta.. da blr jeg ratt pumpa.. huffamei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke prata om det vi.. fastlegen min har ferie... tør jeg det da? skummelt å prate med legevakta.. da blr jeg ratt pumpa.. huffamei

Du blir ikke pumpet på psykiatrisk legevakt. Der snakker de kun med folk.

Dersom du har tatt så mye piller at du trenger å bli pumpet må du oppsøke legevakten på vanlig måte.

Fastlegen din har vel en eller annen vikarordning i sommer?

Er det noe du kan gjøre for å få det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir ikke pumpet på psykiatrisk legevakt. Der snakker de kun med folk.

Dersom du har tatt så mye piller at du trenger å bli pumpet må du oppsøke legevakten på vanlig måte.

Fastlegen din har vel en eller annen vikarordning i sommer?

Er det noe du kan gjøre for å få det bedre?

nope det har han ikke.. nei er ikke det.. annet enn at jeg får hjelp.. jeg orker ikke mer.. blitt pumpa før så lagt inn p åpsykiatrisk avdeling, for 2mnd sia.. men de bare snakker der? ikke tar no prøver el no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthe02

har ikke prata om det vi.. fastlegen min har ferie... tør jeg det da? skummelt å prate med legevakta.. da blr jeg ratt pumpa.. huffamei

nei, du må gjøre det for å hjelpe deg selv. ring nå, legg det frem slik det er for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, du må gjøre det for å hjelpe deg selv. ring nå, legg det frem slik det er for deg!

nei.. tør ikke.. har telefon skrekk, alltid hatt.. vet ikke hva jeg skal si.. pleier alltid å ha noen til å ringe for meg jeg.. eller prate for meg.. huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope det har han ikke.. nei er ikke det.. annet enn at jeg får hjelp.. jeg orker ikke mer.. blitt pumpa før så lagt inn p åpsykiatrisk avdeling, for 2mnd sia.. men de bare snakker der? ikke tar no prøver el no?

På psykiatrisk legevakt bare snakker man. Du sier fra i resepsjonen når du kommer at du skal til psykiatrisk legevakt, etter en stund får du snakke med en psykiatrisk sykepleier, og om nødvendig vil du også få en vurdering av en lege (dette var i allefall fremgangsmåten tidligere).

Sjekk åpningstidene før du evt. drar ned dit - de har vel bare åpent noen timer daglig.

Du kan også ringe dem, tror jeg.

Psykiatrisk legevakt i Oslo var i allefall tidligere et bra sted å henvende seg.

Har du ok kontakt med familien din slik at du evt. kunne snakke litt med dem om hvordan du har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. tør ikke.. har telefon skrekk, alltid hatt.. vet ikke hva jeg skal si.. pleier alltid å ha noen til å ringe for meg jeg.. eller prate for meg.. huff

Du ber om hjelp, men når du får forslag, så er ingenting aktuelt?

Tror du bare må våge å hoppe i det, oppsøke legevakten fx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På psykiatrisk legevakt bare snakker man. Du sier fra i resepsjonen når du kommer at du skal til psykiatrisk legevakt, etter en stund får du snakke med en psykiatrisk sykepleier, og om nødvendig vil du også få en vurdering av en lege (dette var i allefall fremgangsmåten tidligere).

Sjekk åpningstidene før du evt. drar ned dit - de har vel bare åpent noen timer daglig.

Du kan også ringe dem, tror jeg.

Psykiatrisk legevakt i Oslo var i allefall tidligere et bra sted å henvende seg.

Har du ok kontakt med familien din slik at du evt. kunne snakke litt med dem om hvordan du har det?

nei det har jeg ikke. går ikke ann å prate med di om det her. de blir bare dritsure! å kjefter meg ned.. vet ikke om jeg tør jeg.. drikke istede, så får jeg se kanskje jeg gjør det imorra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om hjelp, men når du får forslag, så er ingenting aktuelt?

Tror du bare må våge å hoppe i det, oppsøke legevakten fx.

kanskje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med mindre det er overhengende fare for selvmord, er legevakten ikke rett sted å søke hjelp. Ellesrs er det ikke en akuttsituasjon, men en kronisk alvorlig situasjon. Fastlegen eller dennes vikar må være riktig sted å begynne. Om psykologen arbeider i en offentlig poliklinikk/DPS, er det også et sted å henvende seg (på dagtid i god tid før kl. 15.00 på en hverdag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er overhengende fare for selvmord, er legevakten ikke rett sted å søke hjelp. Ellesrs er det ikke en akuttsituasjon, men en kronisk alvorlig situasjon. Fastlegen eller dennes vikar må være riktig sted å begynne. Om psykologen arbeider i en offentlig poliklinikk/DPS, er det også et sted å henvende seg (på dagtid i god tid før kl. 15.00 på en hverdag).

kan jeg henvende meg på poliklinikken selv om psykologen min har ferie?? jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. fare for livet er det nok ikke for samme hva jeg gjør så dør jeg ikke allikevel. har prøvd mange ganger, men det funker jo ikke. så da slapp jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

kan jeg henvende meg på poliklinikken selv om psykologen min har ferie?? jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. fare for livet er det nok ikke for samme hva jeg gjør så dør jeg ikke allikevel. har prøvd mange ganger, men det funker jo ikke. så da slapp jeg det!

Etter min mening (og viktigere - etter lovgivers mening) har poliklinikken, ikke bare den enkelte behandler, et klart ansvar for pasienter som behandles. Dette ansvar inkluderer å gi et forsvarlig tilbud også når enkelte behandlere har fravær.

Ring til sjefen/teamlederen til behandleren din i morgen formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening (og viktigere - etter lovgivers mening) har poliklinikken, ikke bare den enkelte behandler, et klart ansvar for pasienter som behandles. Dette ansvar inkluderer å gi et forsvarlig tilbud også når enkelte behandlere har fravær.

Ring til sjefen/teamlederen til behandleren din i morgen formiddag.

ja det kan jeg jo alltids gjøre..verdt ett forsøk..menmen, får gå å kjøpe blandevann jeg,like kjekt hver gang.. skal prøve å ringe imorra jeg, selv om jeg ikke veit hva jeg skal si......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...