Gå til innhold

Lithium i morgen tidlig?


Gjest Coffecup

Anbefalte innlegg

Gjest Coffecup

Tror jeg er manisk-depressiv, da både lege og psykolog har antydet dette. I så fall er jeg i en skikkelig depressiv fase nå og denne fasen kom brått på fredag.

Helgen har vært et mareritt med grining og raserianfall og i dag ringte jeg psyk. poliklinikk og ba dem få ræva i gir med henvisningen min. Den har ligget der en evighet, men jeg har ikke fått noen time. I mellomtiden har jeg blitt så ille at jeg ikke klarer å være alene hjemme pga. angstanfall og depresjoner.

Det var like før foreldrene mine tvangsinnla meg i går.

Jeg fikk beskjed om at hvis det virkelig hastet, kunne jeg få en time i morra. Klart jeg sa ja, men de antydet at jeg ville bli satt på lithium.

Det var det jeg fryktet. jeg er livredd for å ta medisiner, like redd for å ikke ta dem og nå begynner jeg å tvile på om jeg er manisk-depressiv...! Sikkert bare fordi jeg gruer vettet av meg til i morgen. Hva kommer de til å gjøre?

Tar de masse prøver? Blir jeg lagt inn? Skal jeg prate med psykolog? Skal jeg ta en helseundersøkelse? Er det farlig å gå på lithium? Må jeg ta det resten av livet? Blir jeg noen gang helt frisk?? Eller må jeg bli en "pillenarkoman" for å overleve hverdagen??? Er dette noe å grue seg til? Hva med barna mine? Hva med jobb og samboer?

Vær så snill noen som vet hva dette dreier seg om, svar meg og fortell meg alt dere vet eller gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Hei Coffecup!

Ville bare anbefale deg noen bra nettsider om lidelsen din. Den heter Pendulum Resources, og der står om mye av det du spør om.

Tror du må gå på lithium resten av livet hvis diagnosen er riktig, men det er mye farligere å leve uten medisin!

Lykke til i morgen tidlig, stol på legene, de har tross alt gått på skolen i en evighet.

klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tar de masse prøver?

Dersom du skal bruke litium, tar de noen blodprøver på forhånd. Spesielt stoffskifte og nyrefunksjon.

Blir jeg lagt inn?

Det er umulig å si. Detkan være to grunne: Du er så dårlig at du trenger det og/eller de trenger mer tid for utredning.

Skal jeg prate med psykolog?

Helst burde du snakke med en psykiater om dette dersom det dreier seg om en bipolar/manisk depressiv lidelse.

Skal jeg ta en helseundersøkelse?

Dersom du blir innlagt, er det vanlig å gjøre en enkel, generell helseundersøkelse.

Er det farlig å gå på lithium? Må jeg ta det resten av livet?

Det er ikke farlig å gå på litium så lenge du tar medisinene som foreskrevet. Sannsynligvis bør du bruke litium eller tilsvarende medisin resten av livet (dersom ikke genteknologien bringer oss noe helt nytt).

Blir jeg noen gang helt frisk?

Eller må jeg bli en "pillenarkoman" for å overleve hverdagen? Er dette noe å grue seg til? Hva med barna mine? Hva med jobb og samboer?

Du blir helt frisk hva gjelder symptomer og funksjon, men disposisjonen vil du alltid ha, det er derfor du må bruke medisiner. Du blir ikke mer pillenarkoman enn en som har astma eller leddgikt. Det er ikke mye å grue seg til. Det blir langt bedre enn du har det nå. Barna og samboeren får det også mye bedre når du får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...