Gå til innhold

Temperatur

Anbefalte innlegg

Gjest MrPimmel
Skrevet

Hvis det er ti minusgrader i dag og det skal bli dobbelt så kaldt i morra, hvor kaldt blir det i morra?

Sikker på at virkelig er dobbelt så kaldt når det er 20 minusgrader i morra?

Skrevet

Med min dyskalkuli, vil jeg svare at det dobbelte av 10 er 20..

Dobbelt så varmt ville blitt...0 grader...?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Med min dyskalkuli, vil jeg svare at det dobbelte av 10 er 20..

Dobbelt så varmt ville blitt...0 grader...?

Og hvis det er null grader i dag, og det skal bli dobbelt så kaldt i morra?

:-)

Temperatur er ikke en mengde, men bare et tall vi har satt på en skala vi har laget etter fri fantasi.

Hvis du bruker Farenheit så blir 0C = 32F eller noe sånt, og da blir det ganske underlig.

Skrevet

Hva som er varmt og kaldt er jo relativt. Det går ikke an å si dobbelt så kaldt. Det er som å si at kaffe er dobbelt så godt som te eller at en mann er halvparten så kjekk som en annen...

Tempratur derimot er konkret, men da må man heller si at det blir dobbelt så mange kuldegrader i morgen, og ikke at det blir dobbelt så kaldt.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Hva som er varmt og kaldt er jo relativt. Det går ikke an å si dobbelt så kaldt. Det er som å si at kaffe er dobbelt så godt som te eller at en mann er halvparten så kjekk som en annen...

Tempratur derimot er konkret, men da må man heller si at det blir dobbelt så mange kuldegrader i morgen, og ikke at det blir dobbelt så kaldt.

Du sier noe :)

Skrevet

Og hvis det er null grader i dag, og det skal bli dobbelt så kaldt i morra?

:-)

Temperatur er ikke en mengde, men bare et tall vi har satt på en skala vi har laget etter fri fantasi.

Hvis du bruker Farenheit så blir 0C = 32F eller noe sånt, og da blir det ganske underlig.

0 grader i dag, og dobbelt så varmt i morgen, er lik 1 grad i morgen..!

For meg er det helt logisk, for jeg ser for meg termometeret. Ser man for seg kun tallene, blir det verre.

Gjest MrPimmel
Skrevet

0 grader i dag, og dobbelt så varmt i morgen, er lik 1 grad i morgen..!

For meg er det helt logisk, for jeg ser for meg termometeret. Ser man for seg kun tallene, blir det verre.

Hm...

det er visst slik at det ikke fins noen øvre grense for temperatur, mens -256C er absolutt laveste.

Vi har funnet oss noen praktiske nivåer som utgangspunkter og angir ut fra det.

f eks kalori er den energi som trengs for å varme opp 1 gram vann en grad, så kalori er også en relativ størrelse.

Som en annen skriver så må vi pent si antallet grader i f eks Celsius opp og ned, ellers blir det ikke mening i det.

F eks Dobbelt er angivelse av mengde, ikke av relative størrelser.

Tror jeg.

Skrevet

Humf...KAN der være sånn at :

I dag er det - 10

Det dobbelte av 10 er 20.

Tar man utgangspunkt i -10 i dag, og legger til 20 kalde til (det dobbelte av dagens), så er det -30.

Men...eh...

Men har du ti knapper, og i morgen så har du dobbelt så mange, så har du jo bare 20.

Jeg har ti kuldegrader. I morgen har jeg dobbelt så mange stk kuldegrader, altså har jeg 20 kuldegrader.

Tilkall annegunn, hun skjønner sånn her!

Uansett så er det jævlig kaldt.

Skrevet

Hm...

det er visst slik at det ikke fins noen øvre grense for temperatur, mens -256C er absolutt laveste.

Vi har funnet oss noen praktiske nivåer som utgangspunkter og angir ut fra det.

f eks kalori er den energi som trengs for å varme opp 1 gram vann en grad, så kalori er også en relativ størrelse.

Som en annen skriver så må vi pent si antallet grader i f eks Celsius opp og ned, ellers blir det ikke mening i det.

F eks Dobbelt er angivelse av mengde, ikke av relative størrelser.

Tror jeg.

-256 grader er ikke den laveste temperaturen - det er -273.16°C.

Gjest MrPimmel
Skrevet

I dag er det - 10

Tar man utgangspunkt i -10 i dag, og legger til 20 kalde til (det dobbelte av dagens), så er det -30.

Men...eh...

Men har du ti knapper, og i morgen så har du dobbelt så mange, så har du jo bare 20.

Jeg har ti kuldegrader. I morgen har jeg dobbelt så mange stk kuldegrader, altså har jeg 20 kuldegrader.

Dobbelt så kaldt har ikke mening fordi temperatur er en relativ størrelse.

Dobbelt så -mange kuldegrader- har mening:

2 x (0-10) = -20

Gjest MrPimmel
Skrevet

-256 grader er ikke den laveste temperaturen - det er -273.16°C.

Frysepuktet for helium ser jeg nå. Da slutter elektronene å røre på seg?

Skrevet

I dag er det - 10

Men...eh...

Har jeg gjort meg så bemerket? *flirer*

For å gjøre forvirringen total: Du må huske på at temperatur har et absolutt minimumspunkt på -273.15 grader celcius. Kaldere enn dt kan det ikke bli. -273.15 grader celsius er det samme som 0 grader kelvin.

Så hvis det er -10 grader, er det -263.15 grader kelvin, og dobbelt så varmt kan da tolkes som 263.15 grader kelvin, eller 536.3 grader celsius.

Kanskje. Egentlig gir det ikke mening i å snakke om dobbelt så varmt eller dobbelt så kaldt...

Uansett er det forbaska varmt i Oslo nå. I natt sov jeg på verandaen - det var det eneste stedet det ikke var nesten 30 grader da jeg skulle legge meg....

Gjest MrPimmel
Skrevet

Har jeg gjort meg så bemerket? *flirer*

For å gjøre forvirringen total: Du må huske på at temperatur har et absolutt minimumspunkt på -273.15 grader celcius. Kaldere enn dt kan det ikke bli. -273.15 grader celsius er det samme som 0 grader kelvin.

Så hvis det er -10 grader, er det -263.15 grader kelvin, og dobbelt så varmt kan da tolkes som 263.15 grader kelvin, eller 536.3 grader celsius.

Kanskje. Egentlig gir det ikke mening i å snakke om dobbelt så varmt eller dobbelt så kaldt...

Uansett er det forbaska varmt i Oslo nå. I natt sov jeg på verandaen - det var det eneste stedet det ikke var nesten 30 grader da jeg skulle legge meg....

Jeg har luftkjølemaskin, og uten den hadde det vært minst 30 grader inne her. Nå er det 23, lenger ned på søylen kommer jeg ikke uten større maskin. Den trekker hele 4,7 kw, et par kroner i timen i strøm :-(

Skrevet

Jeg har luftkjølemaskin, og uten den hadde det vært minst 30 grader inne her. Nå er det 23, lenger ned på søylen kommer jeg ikke uten større maskin. Den trekker hele 4,7 kw, et par kroner i timen i strøm :-(

Jeg prøver å gjøre noe med ubehaget ved å helle i meg tilstrekkelige mengder iskald hvitvin...

Gjest MrPimmel
Skrevet

Jeg prøver å gjøre noe med ubehaget ved å helle i meg tilstrekkelige mengder iskald hvitvin...

Det tar noen dager før kroppen har produsert mer blod så den får transportert bort varmen bedre.

Tror jeg.

Skrevet

Det tar noen dager før kroppen har produsert mer blod så den får transportert bort varmen bedre.

Tror jeg.

Noen dager må være en underdrivelse. Siden jeg hadde ferie først er jeg nå oppe i tre uker med skikkelig varme.

Det virker ikke som om hvitvinstrikset mitt fungerer så bra heller, men godt er det ihvertfall :)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Noen dager må være en underdrivelse. Siden jeg hadde ferie først er jeg nå oppe i tre uker med skikkelig varme.

Det virker ikke som om hvitvinstrikset mitt fungerer så bra heller, men godt er det ihvertfall :)

Røyk og øl er best, da får du nok væske, både alkohol og nikotin utvider blodkarene så varmen lettere slipper vekk.

Skrevet

Frysepuktet for helium ser jeg nå. Da slutter elektronene å røre på seg?

Da slutter alt å røre på seg! (Ved absolutt null.)

Skrevet

Røyk og øl er best, da får du nok væske, både alkohol og nikotin utvider blodkarene så varmen lettere slipper vekk.

Men det skal helst smake ålreit også, da.

Skrevet

Unnskyld meg, men nikotin trekker blodårene sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...