Gjest MrPimmel Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Unnskyld meg, men nikotin trekker blodårene sammen. Sorry, det sto i avisen, Fordømmade aviser, kan ikke stole på dem. Du har rett, man blir kald på henda, men det er kanskje fordi blodtilstrømmingen bremses? 0 Siter
Freya Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Sorry, det sto i avisen, Fordømmade aviser, kan ikke stole på dem. Du har rett, man blir kald på henda, men det er kanskje fordi blodtilstrømmingen bremses? Nei, man blir kald på hendene fordi kapillærene trekker seg sammen. 0 Siter
annegunn Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Har jeg gjort meg så bemerket? *flirer* For å gjøre forvirringen total: Du må huske på at temperatur har et absolutt minimumspunkt på -273.15 grader celcius. Kaldere enn dt kan det ikke bli. -273.15 grader celsius er det samme som 0 grader kelvin. Så hvis det er -10 grader, er det -263.15 grader kelvin, og dobbelt så varmt kan da tolkes som 263.15 grader kelvin, eller 536.3 grader celsius. Kanskje. Egentlig gir det ikke mening i å snakke om dobbelt så varmt eller dobbelt så kaldt... Uansett er det forbaska varmt i Oslo nå. I natt sov jeg på verandaen - det var det eneste stedet det ikke var nesten 30 grader da jeg skulle legge meg.... Festlig den utregningen min ser jeg.... Vi må regne i kelvin siden det er den absolutte skalaen. -10 C er 263.15 K. Dobbelt så varmt er 526.3 K = 253.13 C. Dobbelt så kaldt må være det samme som halvparten så varmt, dvs 263.15 K / 2 = 131 K = -141.6 C. 0 Siter
Kvinna Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Har jeg gjort meg så bemerket? *flirer* For å gjøre forvirringen total: Du må huske på at temperatur har et absolutt minimumspunkt på -273.15 grader celcius. Kaldere enn dt kan det ikke bli. -273.15 grader celsius er det samme som 0 grader kelvin. Så hvis det er -10 grader, er det -263.15 grader kelvin, og dobbelt så varmt kan da tolkes som 263.15 grader kelvin, eller 536.3 grader celsius. Kanskje. Egentlig gir det ikke mening i å snakke om dobbelt så varmt eller dobbelt så kaldt... Uansett er det forbaska varmt i Oslo nå. I natt sov jeg på verandaen - det var det eneste stedet det ikke var nesten 30 grader da jeg skulle legge meg.... Det var kun en kompliment at jeg husket deg "på den måten" da! :-) Ta det til deg! Skjønner det du skriver når jeg leser det, men å reprodusere det - not! Bare så det er sagt, jeg trodde egentlig ikke på -30 hypotesen heller, da ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.