Gjest ca!!! Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 hei! at hjemme så sier pappa så utrolig mange teite ting som ikke jeg kjønner at han sa en gang! så sier han at det er ironi men at jeg ikke er gammel nok til å kjønne det!!! jeg er jo nesten 16 år!!!!!!!!!!!!! hvor gammel må jeg bli????!!! hva er ironi da??? 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Man begynner å skjønne ironi i 12 års alderen.. Ca. 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ironi er når man i et bestemt tonefall sier det motsatte av hva man mener. F.eks hvis samboeren min tøyser og lager en hårsveis kan jeg si: "ja nå var du _veldig_ fin" så skjønner han at jeg mener det motsatte. 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ironi er hvis pappaen din f.eks sier: "neimen, så fint å ryddig det var her på rommet ditt" når det egentlig er kjemperotete:) 0 Siter
annegunn Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jentungen min skjønner ironi. Hun er åtte... 0 Siter
Gjest Bedre sent enn aldri Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Enkelte barn forstår ironi allerede som 6 åringer. Mest vanlig er i ti årsalderen. Enkelte forstår ikke ironi selv om de er godt voksne. Det kommer an på om en blir lært opp til å bruke denne typen kommunikasjon tidlig. Enkelte bruker også mye sarkasme, noe som er mye "mørkere" enn ironi. Jeg var ikke vant til ironi hjemmefra, og det tok lang tid før jeg forsto kjærestens ironi. Jeg lurte mange ganger på om han virkelig mente det han sa, og tok meg også nær av ting, han kunne spøke med. Ungene våre er imidlertid opplært til ironi, og bruker det som bare det. De knakk koden tidlig. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Det kan jo hende at faren din er skikkelig dårlig på ironi 0 Siter
fyrlykt Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Tror modning teller mer enn alder når det gjelder å skjønne ironi. 0 Siter
soleil Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi hadde en norskeksamen som veldig mange bommet totalt på pga at de ikke skjønte ironi. Dette var i 3.videregående og da er elevene 18/19 år. Enig med mange her at det kommer an på modning og også at man er vant med den type kommunikasjon. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi hadde en norskeksamen som veldig mange bommet totalt på pga at de ikke skjønte ironi. Dette var i 3.videregående og da er elevene 18/19 år. Enig med mange her at det kommer an på modning og også at man er vant med den type kommunikasjon. Yo soleil! Du glemte å skrive om du var balndt de som tok ironien eller ikke. Hvis jeg ikke husker feil var det en analyse av en Fløgstad-tekst? Og så alt dette snakket om den nye irononiske genreasjonen... 0 Siter
Gjest Nettopp Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Mange av vestkantsnuppene på godt over 40 som handler enkel kaffe latte med dobbel melk hos meg, skjønner heller ikke at jeg er ironisk når jeg spør om de ikke heller vil ha sjokolademelk. De blir tvert imot fornærmet og lurer på hvilken ubehøvlet liten frøken som står bak disken. Det er ikke snakk om å legge merke til at frøkenen sier dette med glimt i øyet, ironisk tone og smil om munnen. Sjokolademelk gir man til setteren. Kaffe Latte er sofistikert. Men når man er så lite glad i kaffe at man må tilsette en halv liter melk for å klare å sette den til livs, bør man vel heller drikke noe annet? Sjokolademelk for eksempel? 0 Siter
mAd Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi hadde en norskeksamen som veldig mange bommet totalt på pga at de ikke skjønte ironi. Dette var i 3.videregående og da er elevene 18/19 år. Enig med mange her at det kommer an på modning og også at man er vant med den type kommunikasjon. Den fikk jeg 5 på (Med mindre dette har skjedd flere ganger, men det var mye omskrevet i media og greier.. er vel.. *tenker*.. begynnelsen av 2000? Huff, jeg er elendig til å huske slikt) 0 Siter
Prozak Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Mange av vestkantsnuppene på godt over 40 som handler enkel kaffe latte med dobbel melk hos meg, skjønner heller ikke at jeg er ironisk når jeg spør om de ikke heller vil ha sjokolademelk. De blir tvert imot fornærmet og lurer på hvilken ubehøvlet liten frøken som står bak disken. Det er ikke snakk om å legge merke til at frøkenen sier dette med glimt i øyet, ironisk tone og smil om munnen. Sjokolademelk gir man til setteren. Kaffe Latte er sofistikert. Men når man er så lite glad i kaffe at man må tilsette en halv liter melk for å klare å sette den til livs, bør man vel heller drikke noe annet? Sjokolademelk for eksempel? Det der er ikke ironi, men humor. Ironi er å si nøaktig det motsatte av det man mener, eller som er innlysende, og ikke bare noe annet. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ironi er når man i et bestemt tonefall sier det motsatte av hva man mener. F.eks hvis samboeren min tøyser og lager en hårsveis kan jeg si: "ja nå var du _veldig_ fin" så skjønner han at jeg mener det motsatte. "Ironi er når man i et bestemt tonefall sier det motsatte av hva man mener." Her kan vi brekke det ned litt, for moro skyld. Et bestemt tonefall er ikke nødvendig for at noe skal kvalifisere til merkelappen ironi. Tonefallet kan være ironisk, men det må ikke. Det hender jo at det oppstår misforståelser fordi noen oppfatter tonedfallet som ironisk, selv om det ikke er ment slik. Men som regel så legger vi jo et ironisk tonefall på ironi, fordi vi gjerne er ute etter å vise tydelig at det nettopp er ironisk. "................................." 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Vi hadde en norskeksamen som veldig mange bommet totalt på pga at de ikke skjønte ironi. Dette var i 3.videregående og da er elevene 18/19 år. Enig med mange her at det kommer an på modning og også at man er vant med den type kommunikasjon. Dette mener jeg å huske at det var noen skriverier om for noen år tilbake. 0 Siter
soleil Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Yo soleil! Du glemte å skrive om du var balndt de som tok ironien eller ikke. Hvis jeg ikke husker feil var det en analyse av en Fløgstad-tekst? Og så alt dette snakket om den nye irononiske genreasjonen... Jeg er ikke sikker på om det var den oppgava som det er referert til, men jeg husker i alle fall en oppgave som var skrevet om kommersialisering av jula og hvor flott og fint det var. Jeg skrev den og fatta ironien. (faktisk!) Skjønte i alle fall ironi på ungdomsskolen. Har foreldre som ikke er av de mest alvorlige, har vel en sammenheng med det? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.