Gå til innhold

Tvinge tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest kakebaker harepus
Skrevet

Skal man/bør man presse/tvinge en motvillig tenåring til å bli med i oldemors 85-års dag?

Gjest begonia
Skrevet

Ja, det ville jeg gjort med mine iallefall! Jeg sier at de MÅ være med på slike familiesammenkomster, for blod er tykkere enn vann, og det kan de komme til å trenge senere i livet. Familie må man ta vare på, så lenge det er normale forhold iallefall.

Skrevet

Hei,

Hva håper du på å oppnå med tvang?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det synes jeg. Men bare med løfte om at de kan få dra hjem når de vil. Det har i hvert fall jeg praktisert med mine store unger og det har funket fint. Ingen har blitt fornærmet over at de har gått tidlig.

Gjest kakebaker harepus
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

I motsetning til andre svar her ville ikke jeg brukt tvang/press. Jeg var i et familieselskap hvor en tenåring var tvunget dit av sine foreldre. Denne tenåringen ødela for mange med sin surmuling og ekle kommentarer til yngre barn osv. Derfor spurte jeg meg selv hva hensikten er da? Det hele endte med at hun fikk lov til å dra hjem likevel..

Gjest papirtiger
Skrevet

I motsetning til andre svar her ville ikke jeg brukt tvang/press. Jeg var i et familieselskap hvor en tenåring var tvunget dit av sine foreldre. Denne tenåringen ødela for mange med sin surmuling og ekle kommentarer til yngre barn osv. Derfor spurte jeg meg selv hva hensikten er da? Det hele endte med at hun fikk lov til å dra hjem likevel..

En tenåring bør lære å omgås sin familie uten å surmule..

Men, har jobbet med eldre..og de fleste setter pris på besøk fra tenåringer selv om de oppfører seg noe under par av og til.

Gjest levelenge
Skrevet

En tenåring bør lære å omgås sin familie uten å surmule..

Men, har jobbet med eldre..og de fleste setter pris på besøk fra tenåringer selv om de oppfører seg noe under par av og til.

helt enig, ungdommene nå har IKKE vondt av å måtte forholde seg til eldre generasjoner og familie generelt. En dag vil de skjønne verdien av dette samholdet forhåpetligvis...den dagen man får problemer - vil det for veldig mange være familien man kan ty til.

Skrevet

Hei,

Jeg tror heller ikke at man oppnår noe særlig med tvang: "Hei bestemor - mamma tvang meg til å komme her i dag!"

Tror det er bedre at de besøker når de har lyst.

Med vennlig hilsen

Gjest mallet
Skrevet

Jeg ville først satt meg ned og snakket rolig med tenåringen og prøvd å finne ut hvorfor hun/han ikke vil være med. Gruer hun seg til å måtte smile og tørrprate med masse slekt hun ikke kjenner i timevis? Skjer det noe annet den dagen hun hadde gledet seg til å være med på? Jeg ville nok latt henne velge selv, men forklart at både vi foreldre og oldemor ville sette veldig stor pris på om hun ble med. Og så ville jeg som Dorthe foreslå at hun ble med for oldemors skyld, men at hun kunne gå når hun ville, f.eks etter middagen.

Hvis det er spesielle ting som kommer fram som årsak for at hun ikke vil gå, må de selvsagt håndteres også - hvis hun f.eks gruer seg til å snakke med mange ukjente kan dere avtale at en av foreldrene eller søsknene alltid er i nærheten for å "redde" henne ut av samtaler hun ikke takler, og at dere ordner bordplasseringen slik at hun kommer ved siden av noen hun føler seg trygg på.

petter smart
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Ja hvorfor tvinge barn til å spise, kle seg osv.?

Gjest ikke tvang
Skrevet

Nei.

Men man kan be tenåringe tenke litt på det og vurdere en liten tur, ettersom den gamle ikke kommer til å være her i evighet.

Skrevet

jeg gir dem rett og slett intet valg - det er ikke noe valg. Slike dager pynter man seg og går likevel - selv om man DØR når noen tar en i handa og spør en ut etc. En måte å bli voksen på det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...