toran Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hei. Jeg er en 56 årig mann. Det siste året har jeg bl.a. hatt et noe merkelig problem tidvist. En eller flere ganger om dagen begynner jeg å fryse til tross for tilstrekkelig temperatur i omgivelsene. Og så oppdager jeg at jeg vil late vannet. Da går frysningene umiddelbart over. Det er ikke noe problem med selve vannlatingen, selv om denne går en god del langsommere nå enn i ung alder (dårligere trykk), men det er vel normalt (prostata er undersøkt ok). Hvilke forklaringsmuligheter kan være aktuelle mht. frysningene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190492-frysninger-f%C3%B8r-vannlating/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Først tenker jeg at en lettgradig urinveisinfeksjon må utelukkes. Eventuelle bakterier kan være lokalisert til f.eks KUN selve urinblæren, da vil man ikke nødvendigvis få klassiske plager som svie ved vannlating ( urinrørs-affeksjon gir svie). Bakterier enda lenger opp i urinveiene ( urinledere/nyrebekken) vil kunne gi feber, slapphet og kvalme. Du kan altså teoretisk sett ha en infeksjon kun i blæren. Da vil denne bli "irritert", og du vil føle økt vannlatings-trang. "Frysningene" KAN være helt lett feber, men det kan også være en slags en "nerverefleks" fra blæren som gir små muskelrykninger som du tolker som frysninger. Endel små barn "skjelver" rett forut for vannlating selvom intet er galt. Synes du skal ta med en morgen-urinprøve til fastlegen din ( eller sommervikar). Kanskje skal du ha en kort antibiotika-kur. Dersom problemet vedvarer, eller du får tilbakefall av eventuell infeksjon, skal urinveiene dine undersøkes nærmere.. Pass på å drikk rikelig, ta godt med antioksydanter; gjerne mye C-vitamin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190492-frysninger-f%C3%B8r-vannlating/#findComment-1319044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.