flowy Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Jeg skal lage en thai-rett i dag. Jeg var akkurat i butikken og tenkte at jeg hadde ingefær hjemme. Da jeg kom hjem og tittet på den var den muggen. Jeg har brukt den en gang før og muggen satt kun der hvor jeg hadde kuttet den sist gang. Jeg har nå skjært ingefæren på alle kanter og resten ser fin ut. Kan den spises? 0 Siter
Gjest nei og nei!! Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Alle vet at mat det er mugg på skal ikke spises. Muggen du ser er toppen av isfjellet for å si det sånn. Muggen produserer toksiner, og det er de som er farlige ikke muggen i seg selv. 0 Siter
citoyen Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Jeg hadde gjort det. Jeg vet at man "egentlig ikke skal", men jeg har hittil aldri blitt sjuk av det 0 Siter
tiliti Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Mugg er overhodet ikke farlig, så det går helt greit. 0 Siter
Gjest nei og nei!! Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Mugg er overhodet ikke farlig, så det går helt greit. Du har skikkelig peiling skjønner jeg. Muggen i seg selv er jo ikke så ille, men toksinene den produserer er i aller høyeste grad giftig!! 0 Siter
Gjest nei og nei!! Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Mugg er overhodet ikke farlig, så det går helt greit. http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA&DocumentId=500 0 Siter
Gjest begonia Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Jeg hadde gjort det. Jeg vet at man "egentlig ikke skal", men jeg har hittil aldri blitt sjuk av det Du blir ikke akutt sjuk av mugg! Det lagerer seg i kroppen og kan utvikle kreft på sikt hvis du gjør det ofte. 0 Siter
citoyen Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Du blir ikke akutt sjuk av mugg! Det lagerer seg i kroppen og kan utvikle kreft på sikt hvis du gjør det ofte. *shrug* SÅ ofte har jeg da ikke mugg på maten i kjøleskapet. Synes det blir litt for voldsomt sykdomshysteri av og til. Antibakterielt oppvaskmiddel er allerede en hit - hva blir det neste? Autoklave-oppvaskmaskin? 0 Siter
tiliti Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Du har skikkelig peiling skjønner jeg. Muggen i seg selv er jo ikke så ille, men toksinene den produserer er i aller høyeste grad giftig!! Med mindre biten er GJENNOMMUGGET og absolutt ikke fristende, så er toksinene i så lav mengde at det med mindre personen er kronisk syk eller har allergi mot slikt ikke vil reagere i det hele tatt. Normale kropper klarer fint med disse giftene. Jeg ville selvfølgelig svart anderledes dersom spørsmålet var om man kunne leve på muggen mat. 0 Siter
tiliti Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Du blir ikke akutt sjuk av mugg! Det lagerer seg i kroppen og kan utvikle kreft på sikt hvis du gjør det ofte. Samme gjør eksos, bensindunst etc, men vi bor fremdeles i byer, kjører bil og puster eksos. Etc etc. Dette gjør vi attpåtil mer eller mindre frivillig hver dag - å spise noe med mugg på er derimot noe som man som regel ikke engang føler at er "fristende" én gang årlig. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 *shrug* SÅ ofte har jeg da ikke mugg på maten i kjøleskapet. Synes det blir litt for voldsomt sykdomshysteri av og til. Antibakterielt oppvaskmiddel er allerede en hit - hva blir det neste? Autoklave-oppvaskmaskin? Det neste blir at folk dør fordi de ikke har naturlig opparbeidet/utviklet immunforsvar. ;-) 0 Siter
Gjest nei og nei!! Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Med mindre biten er GJENNOMMUGGET og absolutt ikke fristende, så er toksinene i så lav mengde at det med mindre personen er kronisk syk eller har allergi mot slikt ikke vil reagere i det hele tatt. Normale kropper klarer fint med disse giftene. Jeg ville selvfølgelig svart anderledes dersom spørsmålet var om man kunne leve på muggen mat. Jaja, uvitenhet er kanskje en velsignelse for noen? Du viser klart at du overhodet ikke vet noe om hverken mugg, eller toksiner. Tror du man blir akutt syk av å spise muggen mat? Det skjer nok sjelden. Men giftstoffene gjør skade selv om det ikke merkes der og da. Noen virker kreftfremkallende, og etter lang tid og kanskje gjentatt spising av mugg, så kan man faktisk bli alvorlig syk. Men for all del, DU må da bare spise den muggete maten din du. Dessuten, all mat med mugg på er mer eller mindre gjennommugget. Man ser bare det som ligger utenpå, men muggen er langt langt inn i maten også. 0 Siter
flisa Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jaja, uvitenhet er kanskje en velsignelse for noen? Du viser klart at du overhodet ikke vet noe om hverken mugg, eller toksiner. Tror du man blir akutt syk av å spise muggen mat? Det skjer nok sjelden. Men giftstoffene gjør skade selv om det ikke merkes der og da. Noen virker kreftfremkallende, og etter lang tid og kanskje gjentatt spising av mugg, så kan man faktisk bli alvorlig syk. Men for all del, DU må da bare spise den muggete maten din du. Dessuten, all mat med mugg på er mer eller mindre gjennommugget. Man ser bare det som ligger utenpå, men muggen er langt langt inn i maten også. helt enig med deg - muggtrådene er gjennom hele produktet - slik de gjorde i gamle dager med å ta vekk "mugglokket2 fra syltetøy var jo farlig - det var tråder ned gjennom hele syltetøyet/saften. Kun muss som er dyrket frem på ost, under kontrollerte former kan spises. 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det neste blir at folk dør fordi de ikke har naturlig opparbeidet/utviklet immunforsvar. ;-) Nemlig. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. juli 2005 Skrevet 13. juli 2005 Jaja, uvitenhet er kanskje en velsignelse for noen? Du viser klart at du overhodet ikke vet noe om hverken mugg, eller toksiner. Tror du man blir akutt syk av å spise muggen mat? Det skjer nok sjelden. Men giftstoffene gjør skade selv om det ikke merkes der og da. Noen virker kreftfremkallende, og etter lang tid og kanskje gjentatt spising av mugg, så kan man faktisk bli alvorlig syk. Men for all del, DU må da bare spise den muggete maten din du. Dessuten, all mat med mugg på er mer eller mindre gjennommugget. Man ser bare det som ligger utenpå, men muggen er langt langt inn i maten også. Ta det helt rolig, jeg mener fremdeles ikke at man bør spise muggen mat til vanlig, men en liten dæsj mugg i ny og ne får vi i oss uansett, både mugg og toksiner, fra blant annet øl, penicillin, kornprodukter etc. At du da tar noe som brukes som _krydder_ (ingefær) i en rett, og skjærer bort med god margin - anses ikke å øke belastningen på kroppen noe særlig, og spesielt ikke siden dette er noe man nødig gjør til vanlig (det er jo ganske uapetittelig) - men som regel bare dersom man ikke har noe valg eller ikke orker gå tilbake til butikken. 0 Siter
Gjest nei og nei!! Skrevet 13. juli 2005 Skrevet 13. juli 2005 Ta det helt rolig, jeg mener fremdeles ikke at man bør spise muggen mat til vanlig, men en liten dæsj mugg i ny og ne får vi i oss uansett, både mugg og toksiner, fra blant annet øl, penicillin, kornprodukter etc. At du da tar noe som brukes som _krydder_ (ingefær) i en rett, og skjærer bort med god margin - anses ikke å øke belastningen på kroppen noe særlig, og spesielt ikke siden dette er noe man nødig gjør til vanlig (det er jo ganske uapetittelig) - men som regel bare dersom man ikke har noe valg eller ikke orker gå tilbake til butikken. Du sa først at mugg ikke var farlig i det hele tatt...???? Nå har du skjønt at du dreit deg ut. Selvsagt kan man spise mugg om man vil og orker det, men det er ikke særlig smart. Vi får nok dritt i oss ufrivillig til å dytte i oss farlige stoff med vilje. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. juli 2005 Skrevet 13. juli 2005 Du sa først at mugg ikke var farlig i det hele tatt...???? Nå har du skjønt at du dreit deg ut. Selvsagt kan man spise mugg om man vil og orker det, men det er ikke særlig smart. Vi får nok dritt i oss ufrivillig til å dytte i oss farlige stoff med vilje. Jeg skal medgi at jeg generaliserte for mye i mitt første innlegg ja. Jeg svarte ekstremt generelt ut fra at dette var en liten bit krydder, og det vil ansees som helt ufarlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.