Gå til innhold

Kropp?

Gjest Tror jeg dropper signaturen i dag... :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Tror jeg dropper signaturen i dag... :-)
Skrevet

Jeg er en mann som - etter et relativt bedagelig liv i 35 år - har begynt å trene og trives godt med det. Trener ca. 3 ganger i uka på helsestudio. Mye sykkel (spinning), noe apparater og vekter. Merker at formen er blitt betydelig bedre.

Mitt spørsmål er egentlig: hvordan får jeg det til å synes litt?!

Jeg er ikke ute etter slanketips - har aldri hatt noe vektproblem. Men jeg kunne godt tenke med å "bygge" overkroppen litt, uten at jeg har noe mål om å se ut som en kroppsbygger. Rett og slett forfengelig, ønsker å ta meg litt bedre ut.

Hva må til? Hva funker? Lette vekter og mange repetisjoner? Tunge vekter og få repetisjoner? Noen som kan hjelpe en litt forfengelig ung mann med noen forslag?

PS: Trenger IKKE tips om steroider og den slags tull.

Skrevet

Tunge vekter - få repetisjoner bygger større muskler. Og det er nok der du skal starte. Dersom du føler at du har bygget nok kan du trene med lettere vekter/flere repetisjoner for å forme musklene mer.

Det skal en del til for å bygge opp en muskuløs kropp, så du bør ikke være redd for at det skjer for mye "over natta".

Øvelser som ofte ser fine ut raskt er: Curl (vekter i henda og bøyer armene oppover) = flotte armer.

Nedtrekk = flott rygg. Hold bredt grep så blir også ryggen bredere = V-form.

Benkpress bygger brystmusklene.

Sit-ups = flott mage

Knebøy = flotte bein/rumpe.

Dette er noen store øvelser som gjør mye.

Hilsen ei jente som liker å se på flotte mannebein i sommervarmen....mmmm...

Skrevet

Ta en titt på http://www.iform.no - der er det mye bra informasjon.

Når det gjelder trening for å utvikle muskelmasse, så er det i utgangspunktet snakk om middels mange repitisjoner, og å hele tiden øke belasningen. 6-10 repitisjoner regnes av de fleste som optimalt, men dette er veldig individuellt avhengig av kroppstype, stoffskifte, gener etc.

Men hvis du trener på et trenignsstudio, så er det vel treningsveiledere der som kan gi deg det du trenger av basic info, som du så kan jobbe ut i fra?

"..................................."

Skrevet

Tunge vekter - få repetisjoner bygger større muskler. Og det er nok der du skal starte. Dersom du føler at du har bygget nok kan du trene med lettere vekter/flere repetisjoner for å forme musklene mer.

Det skal en del til for å bygge opp en muskuløs kropp, så du bør ikke være redd for at det skjer for mye "over natta".

Øvelser som ofte ser fine ut raskt er: Curl (vekter i henda og bøyer armene oppover) = flotte armer.

Sit-ups = flott mage

Du kan ikke "forme" musklene mer eller mindre ved å endre belastning og ant. rep. Muskelen utvikler seg på en måte som er helt og holdent forutbestemt av genene dine. Det mange repitisjoner gjør er å gi deg en "pump", som raskt forsvinner igjen når musklene er uthvilte.

Veldig få repitisjoner og veldig tunge vekter bygger ikke mye masse, men styrke (f.eks styrkeløftere). Mange repitisjoner og lette vekter trener utholdende styrke. Et sted i mellom disse to ligger den enkelte persons ideelle ant.rep. og belastning for å bygge muskler.

".................................."

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Sit-ups = flott mage

Støtter Prozaks tips. Varm godt opp og kjør 10-12 reps, og minst tre sett på vær øvelse.

Gjest Tror jeg fortsatt dropper signaturen :-)
Skrevet

Sit-ups = flott mage

Takk for tips! Gi meg et år, så kanskje jeg får et blikk jeg også :-)

Gjest Tror jeg fortsatt dropper signaturen :-)
Skrevet

Ta en titt på http://www.iform.no - der er det mye bra informasjon.

Når det gjelder trening for å utvikle muskelmasse, så er det i utgangspunktet snakk om middels mange repitisjoner, og å hele tiden øke belasningen. 6-10 repitisjoner regnes av de fleste som optimalt, men dette er veldig individuellt avhengig av kroppstype, stoffskifte, gener etc.

Men hvis du trener på et trenignsstudio, så er det vel treningsveiledere der som kan gi deg det du trenger av basic info, som du så kan jobbe ut i fra?

Takk for tips!

Er nok litt redd for at treningsmotivene skal bli misforstått og bli oppfattet som selvopptatt...

Skrevet

Takk for tips!

Er nok litt redd for at treningsmotivene skal bli misforstått og bli oppfattet som selvopptatt...

Trening, og kanskje spesiellt trening for å bygge muskler, ER selvopptatt. Det er umulig å unngå det. Imidlertid trenger man jo ikke være en utpreget selvopptatt person utenom treningen :-)

Skrevet

Du kan ikke "forme" musklene mer eller mindre ved å endre belastning og ant. rep. Muskelen utvikler seg på en måte som er helt og holdent forutbestemt av genene dine. Det mange repitisjoner gjør er å gi deg en "pump", som raskt forsvinner igjen når musklene er uthvilte.

Veldig få repitisjoner og veldig tunge vekter bygger ikke mye masse, men styrke (f.eks styrkeløftere). Mange repitisjoner og lette vekter trener utholdende styrke. Et sted i mellom disse to ligger den enkelte persons ideelle ant.rep. og belastning for å bygge muskler.

Ser at jeg ikke har vært konkret nok.

Med få repetisjoner snakker jeg om 6-12 repetisjoner. Det kaller jeg få.

Men jeg er ikke enig i at man ikke kan styre hvordan utseende på musklene blir.

Trener du tungt (få rep) vil musklene bli mer "klumpete" enn om du trener med lette (mange rep) vekter.

Se bare på løpere. 100 meters løpere er mer "klumpete" enn de som løper maraton.

Skrevet

Takk for tips! Gi meg et år, så kanskje jeg får et blikk jeg også :-)

Høres bra ut. Vi jenter like å ha noe å se på vi også:-)

Ser også at noen har kommentert det jeg skrev til deg. Burde nok vært litt mer konkret med hva jeg mente med få repetisjoner. 6-12 er bra. 3-5 omganger pr. øvelse. Start gjerne med 12 repetisjoner og øk vektene for hver omgang slik at du avslutter med så tunge vekter at du klarer minst 6 rep.

Skrevet

Trener du tungt (få rep) vil musklene bli mer "klumpete" enn om du trener med lette (mange rep) vekter.

Se bare på løpere. 100 meters løpere er mer "klumpete" enn de som løper maraton.

Sammenligningen mellom en maratonløper og en sprinter blir litt søkt, iom. at en maratonløper har veldig liten muskelmasse, og masse scenestyrke- og uholdenhet. En sprinter trener eksplosiv styrke som skal brukes i løpet av noen få sekunder. Så forskjellen her er ikke formen på musklene, men størrelsen på muskelmassen og utholdenheten i scener og muskler.

Du kan selvfølgelig være uenig hvis du vil, men slik er det nå engang kroppen fungerer. Hvordan muskelen din ser ut hvis du trener for å bygge den opp, hvorvidt du får "topp" på bicepces eller om den blir jevn, om den blir smal eller bred, er helt og holdent bestemt av genene dine.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Trener du tungt (få rep) vil musklene bli mer "klumpete" enn om du trener med lette (mange rep) vekter."

Det stemmer naturligvis ikke annet enn hva størrelsen angår.

Ikke utseende på muskelen.

Den slags kan dog formes ved bruk av spesifikke øvelser. F.eks. skråbenk for kassa (tar lenger oppe enn vanlig benk).

Skrevet

"Trener du tungt (få rep) vil musklene bli mer "klumpete" enn om du trener med lette (mange rep) vekter."

Det stemmer naturligvis ikke annet enn hva størrelsen angår.

Ikke utseende på muskelen.

Den slags kan dog formes ved bruk av spesifikke øvelser. F.eks. skråbenk for kassa (tar lenger oppe enn vanlig benk).

Ja, det er jo hele poenget. Musklene blir større om du trener tungt = at de ser mer klumpete ut.

Gutten som spurte ville bygge muskelmasse. Derfor må han trene relativt tungt/få rep.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er jo hele poenget. Musklene blir større om du trener tungt = at de ser mer klumpete ut.

Gutten som spurte ville bygge muskelmasse. Derfor må han trene relativt tungt/få rep.

Det er jeg naturligvis enig med deg i. Det nytter ikke å rote rundt med pinglevekter og 20 rep dersom fyren vil ha muskler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...