Gjest Fru Dutte Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Hei, Jeg var nylig hos min fastlege, til min årlige "EU-kontroll". Jeg tok en spirometri, målte blodtrykk, fikk fornyet noen resepter og tok opp om hørselen hadde forverret seg. Min lege kikket i ørene mine, men jeg syntes det ville være mer hensiktsmessig med en test på Hørselssentralen og bad om å få henvisning dit. Det fikk jeg. Og i og med at jeg har frikort, betalte jeg heller ingenting på vei ut, viste fram frikortet og dro hjem. Da jeg kom hjem, ringte legesekretæren og sa at det ville bli 107 kroner å betale.Hvorfor? Jo, for rekvisisjonen. Jeg har vært henvist til spesialist mange ganger, men aldri betalt eget gebyr for henvisning. Synes også beløpet er temmelig høyt, kontaktet Trygdekontoret, men der kunne de ikke svare, ettersom det ikke var en godkjent egenandel. Jeg fikk beskjed om å kontakte Helse-og-sosialavdelingen i kommunen, som er fastlegens overordnede mht avtale og takster/tilleggssatser. Men der kunne de heller ikke svare. Så ringte jeg tilbake til legekontoret og snakket med legesekretæren: Nei, hun ante heller ikke hva det egentlig dreide seg om, jeg måtte snakke med legen selv. (Men han er på ferie, så jeg skulle "få lov til" å vente med å betale til han var tilbake.) Har de ikke faste satser? Skal en bare kunne skrive ut regninger uten å kunne spesifisere det og vise til en takst og en avtale? Og ikke minst, når begynte en å betale for rekvisisjoner - utskrevet i forbindelse med konsultasjon i tillegg! Har noen andre vært ute for dette, og har dere eventuelt en forklaring på hvilket gebyrmonster det er som er ute og går? Med vennlig hilsen Fru Dutte 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Det var ikke drosjerekvisisjonen du betalte for da? Eller misforsto jeg. 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Nei, man skal da ikke betale for rekv. I hvertfall ikke når man får den på legetimen. Kommer ikke på annet enn materiell/utstyr du skulle betalt for siden du har frikort. http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=helsetjenester&path_sub=egenandeler 0 Siter
cecily Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Jeg har aldri betalt for rekvisisjoner. Dersom jeg har frikort, betaler jeg kun for materialet som blir brukt, dvs vask av redskaper, nåler, prøveglass og slike ting... jo forresten, det hender jeg betaler for resepter dersom jeg ringer til legekontoret og bestiller meg de jeg trenger. Betaler ca 25,- for disse tingene. 0 Siter
fru dutte Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Det var ikke drosjerekvisisjonen du betalte for da? Eller misforsto jeg. Nei, det var ikke drosje-rekvisisjon, det var ganske "enkelt" gebyr for rekvisisjonen legen skulle sende til hørselsentralen!! fru dutte 0 Siter
frosken Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Forbruksutstyr i forbindelse med spirometri må betales av pasienten selv står det visstnok i forskriften. Sannsynligvis er det dette du er blitt fakturert. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Ekspedisjonsgebyr Utgifter og arbeid ved forsendelse etter pasientens ønske av resepter, rekvisisjoner, henvisninger eller lignende per brev, faks, telefon eller e-post. Taksten dekkes ikke av folketrygden kr. 47,- Skriving av resept, utfylling av sykmeldingsattest del I, rekvisisjon til røntgen og fysioterapi og henvisning til spesialist på gul henvisningsblankett fra RTV ved enkel pasientkontakt. Taksten inkluderer forespørsel, rådgivning kr. 35,- Normaltariffen på nett: http://www.legeforeningen.no/cocoon/legeforeningen/normaltariff.xsp?id=&kap=kap2 0 Siter
frosken Skrevet 11. juli 2005 Skrevet 11. juli 2005 Ekspedisjonsgebyr Utgifter og arbeid ved forsendelse etter pasientens ønske av resepter, rekvisisjoner, henvisninger eller lignende per brev, faks, telefon eller e-post. Taksten dekkes ikke av folketrygden kr. 47,- Skriving av resept, utfylling av sykmeldingsattest del I, rekvisisjon til røntgen og fysioterapi og henvisning til spesialist på gul henvisningsblankett fra RTV ved enkel pasientkontakt. Taksten inkluderer forespørsel, rådgivning kr. 35,- Normaltariffen på nett: http://www.legeforeningen.no/cocoon/legeforeningen/normaltariff.xsp?id=&kap=kap2 Den taksten du henviser til der gjelder vel når utfylling av henvisningen ikke skjer i forbindelse med en vanlig konsultasjon, tror jeg. 0 Siter
Gjest Fru Dutte Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 takk for svar, dette var til hjelp for meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.