Gå til innhold

Noen bankfolk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på "diponibelt på konto" og "bokført saldo"? Saken er at jeg akkurat har fått etterlengtet lønn, som har ført til en deilig "disponibelt på konto"-sum. Av en eller annen årsak er bokført saldo ikke oppdatert. Og den er negativ - vel å merke som følge av enn innvilget kreditt. Men visa-kortet mitt blir altså avvist i butikken, selv om jeg nettopp har fått inn penger. Noen som skjønner dette?

Fortsetter under...

Gjest sweet honey
Skrevet

Når jeg ringer min nettbank får jeg opplest saldo og disponibelt. Det er hva som er disponibelt som avgjør hva som faktisk er på kontoen. Det kan ta litt tid før saldoen blir bokført i banken, derfor er denne summen ofte annerledes.

Men det er altså disponibelt beløp som er det reelle beløpet på konto. Skjønner ikke hvorfor kortet ditt blir avvist da. Hvis du har penger der altså?

Skrevet

Når jeg ringer min nettbank får jeg opplest saldo og disponibelt. Det er hva som er disponibelt som avgjør hva som faktisk er på kontoen. Det kan ta litt tid før saldoen blir bokført i banken, derfor er denne summen ofte annerledes.

Men det er altså disponibelt beløp som er det reelle beløpet på konto. Skjønner ikke hvorfor kortet ditt blir avvist da. Hvis du har penger der altså?

Jepp, det er derfor det er så irriterende.

Skrevet

Kan forklares på flere måter, men enklest mulig kan det sies at det beregnes renter av bokført saldo, men du kan bruke disponibel saldo. Dog vil du få "straffe"-renter (ikke så dramatisk som det høres ut som) for det beløpet du bruker over disponibel saldo.

Vi kaller det akummulert overtrekk.

Hos oss får vi gjerne lønn 14., som valuteres (dvs. renteberegnes) fra 15. La oss si at jeg har 4000 kr på konto den 14., og får inn 20000 den dagen, med valutering 15. Hvis jeg bruker opp de 4000 jeg hadde, og også 1000 til av disponibel saldo (pga lønn) den 14., vil jeg få overtrekksrenter for 1000 kroner for en dag.

Bokført saldo vil den 14. være 4000, disponibel 24000.

Forskjell i disponibel og bokført saldo vil du også oppleve når du har brukt kortet ditt i minibank eller betalingsterminal, og sjekker kontoen samme dag. Dette fordi det reserveres et beløp på kontoen din umiddelbart (du har jo tross alt brukt pengene), men oppgjøret mellom deg, bank og betalingsmottaker gjøres ikke før (som oftest) dagen etter.

You see?

Skrevet

Kan forklares på flere måter, men enklest mulig kan det sies at det beregnes renter av bokført saldo, men du kan bruke disponibel saldo. Dog vil du få "straffe"-renter (ikke så dramatisk som det høres ut som) for det beløpet du bruker over disponibel saldo.

Vi kaller det akummulert overtrekk.

Hos oss får vi gjerne lønn 14., som valuteres (dvs. renteberegnes) fra 15. La oss si at jeg har 4000 kr på konto den 14., og får inn 20000 den dagen, med valutering 15. Hvis jeg bruker opp de 4000 jeg hadde, og også 1000 til av disponibel saldo (pga lønn) den 14., vil jeg få overtrekksrenter for 1000 kroner for en dag.

Bokført saldo vil den 14. være 4000, disponibel 24000.

Forskjell i disponibel og bokført saldo vil du også oppleve når du har brukt kortet ditt i minibank eller betalingsterminal, og sjekker kontoen samme dag. Dette fordi det reserveres et beløp på kontoen din umiddelbart (du har jo tross alt brukt pengene), men oppgjøret mellom deg, bank og betalingsmottaker gjøres ikke før (som oftest) dagen etter.

You see?

Dette var oppklarende. Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...