Gå til innhold

Religiøst kjøtt?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille, dumme meg
Skrevet

Dum som jeg er så lurer jeg på forskjellen på kjøtt for muslimer og kjøtt for jøder. Hva det kalles for begge grupper osv.? Hvorfor spiser ikke nordmenn hestekjøtt? Er det religiøst?

Fortsetter under...

Skrevet

Halal-kjøtt er kjøtt som er slaktet på muslimsk vis.

Kosher er mat som er "lov" for jøder.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det med hester er forbundet med kristendommen, men etter det jeg vet så ville folket på Island kun bli kristne hvis de fikk lov til å fortsette med å spise hestekjøtt.

Med vennlig hilsen

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Visst spiser vi hestekjøtt. Men kjøttet er veldig mørkt, og smaker ikke særlig godt.

Men du har vel smakt den mørke stabburspølsa? Den er laget av hestekjøtt.

Gjest hestepølse
Skrevet

Muslimsk= Halal

Jødisk= Kosher

Begge deler er slaktemåter som tapper blodet fra dyret omtrent før det er dødt. I den hensikt at det skal være rent. Altså blod=urent står i de heilage bøker at man ikke skal spise blod/innmat.

Nordmenn eter hestekjøtt jo. Hestekjøtt er blandet i mange slags pølser, og hestebiff er delikatesse sies det.

Men det er ikke så utbredt da hesten har stått i særstilling i forhold til for eksempel kyr. Man får et mer personlig forhold til den på sett og vis. Da frister det ikke å ete den... dessuten tror jeg ikke en gammel hest egentlig smaker så godt.

Sånn omtrentlig tror jeg det er. De får rette opp de som vet mer/bedre! ;0)

Skrevet

Visst spiser vi hestekjøtt. Men kjøttet er veldig mørkt, og smaker ikke særlig godt.

Men du har vel smakt den mørke stabburspølsa? Den er laget av hestekjøtt.

De selger da hestebiff på restaurantene i Oslo. Synes tanken på at det er hest er ekkelt jeg og at kjøtter smaker søtt. Men mørt er det men jeg er ikke fristet.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

De selger da hestebiff på restaurantene i Oslo. Synes tanken på at det er hest er ekkelt jeg og at kjøtter smaker søtt. Men mørt er det men jeg er ikke fristet.

Etter en kartong rødvin lar vi det stå til?:)

Annonse

Gjest MrPimmel
Skrevet

Muslimsk= Halal

Jødisk= Kosher

Begge deler er slaktemåter som tapper blodet fra dyret omtrent før det er dødt. I den hensikt at det skal være rent. Altså blod=urent står i de heilage bøker at man ikke skal spise blod/innmat.

Nordmenn eter hestekjøtt jo. Hestekjøtt er blandet i mange slags pølser, og hestebiff er delikatesse sies det.

Men det er ikke så utbredt da hesten har stått i særstilling i forhold til for eksempel kyr. Man får et mer personlig forhold til den på sett og vis. Da frister det ikke å ete den... dessuten tror jeg ikke en gammel hest egentlig smaker så godt.

Sånn omtrentlig tror jeg det er. De får rette opp de som vet mer/bedre! ;0)

Hest er best på maten.

Hest er best som pålegg.

Skrevet

Etter en kartong rødvin lar vi det stå til?:)

Hihi, det er skikkelig dyrt også. Da er det bedre med halalbiff ;o)

Skrevet

Hei :-)

Her kjem eit av mine sedvanleg lange svar.

Ad hestekjøt: Eg meiner å ha for meg at det i brytningstida mellom åsatru og kristendom vart forbode å ete hestekjøt fordi hesten jo i den gamle trua var forbunde med blot og offerkjøt. Slik mista vi vel rett og slett tradisjonen med å ete hest. Det er jo ikkje forbudt lenger, men vi gjer det berre ikkje. Korleis det er å ete, veit eg sanneleg ikkje. Men vi må vel også tenke på at ein i tidlegare tider måtte behalde hesten sin så lenge han klarte å arbeide, og den gamle seige hesten vart vel ingen delikatesse etter tjue år som slitar. Så det vart vel berre pølse og lim av Blakken rundt omkring, tenker eg...

For jødar er det kosher, for muslimar er det halal som er den rituelt slakta eller på anna vis godkjende maten. Det er forbudt å slakte kosher og halal i Norge.

I nyhenda i dag var det ei sak om "titusenvis av ulovleg slakta kyllingar i Østfold" - mistanke om m.a. halal-slakting av kyllingar. På den andre sida har Sveriges største kyllingprodusent, Kronfågel, i desse dagar gått over til å slakte alle sine kyllingar halal...

Norske jødar og muslimar må altså importere kosher- og halalkjøt frå utlandet. Eg trur det vert importert ein del kosher-kjøt frå Danmark.

Skrevet

Ad hestekjøt: Eg meiner å ha for meg at det i brytningstida mellom åsatru og kristendom vart forbode å ete hestekjøt fordi hesten jo i den gamle trua var forbunde med blot og offerkjøt. Slik mista vi vel rett og slett tradisjonen med å ete hest. Det er jo ikkje forbudt lenger, men vi gjer det berre ikkje. Korleis det er å ete, veit eg sanneleg ikkje. Men vi må vel også tenke på at ein i tidlegare tider måtte behalde hesten sin så lenge han klarte å arbeide, og den gamle seige hesten vart vel ingen delikatesse etter tjue år som slitar. Så det vart vel berre pølse og lim av Blakken rundt omkring, tenker eg...

For jødar er det kosher, for muslimar er det halal som er den rituelt slakta eller på anna vis godkjende maten. Det er forbudt å slakte kosher og halal i Norge.

I nyhenda i dag var det ei sak om "titusenvis av ulovleg slakta kyllingar i Østfold" - mistanke om m.a. halal-slakting av kyllingar. På den andre sida har Sveriges største kyllingprodusent, Kronfågel, i desse dagar gått over til å slakte alle sine kyllingar halal...

Norske jødar og muslimar må altså importere kosher- og halalkjøt frå utlandet. Eg trur det vert importert ein del kosher-kjøt frå Danmark.

Hei,

Dette er feil - det er lov å slakte halal i Norge (det er jo nettopp det historiene handler om), så lenge dyret blir bedøvet først.

Med vennlig hilsen

Gjest bebba
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det med hester er forbundet med kristendommen, men etter det jeg vet så ville folket på Island kun bli kristne hvis de fikk lov til å fortsette med å spise hestekjøtt.

Med vennlig hilsen

Folket på Island har spist hestekjøtt i generasjoner og jeg må bare innrømme at jeg vokste opp på det (nå blir det sikkert bråk på dol). Dette med hestekjøtt er vår"kristne historie" av kjøtthistorien. Tenk på alle historiene om indianerene i USA og så satt jeg der som liten og vokste opp på hestekjøtt.

Ellers velkommen tilbake Sør, jeg har i hvert fall savnet deg;)

Skrevet

Folket på Island har spist hestekjøtt i generasjoner og jeg må bare innrømme at jeg vokste opp på det (nå blir det sikkert bråk på dol). Dette med hestekjøtt er vår"kristne historie" av kjøtthistorien. Tenk på alle historiene om indianerene i USA og så satt jeg der som liten og vokste opp på hestekjøtt.

Ellers velkommen tilbake Sør, jeg har i hvert fall savnet deg;)

Tusen takk!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ettersom jeg var gift med en stryning med stor sans for "morrpølse" (tror det var det den hette) mener jeg at det var hestekjøtt i den, så vi spiser nok det i norge også, finnes sikkert i mange andre pølsesorter her i norden...

Annonse

Gjest bebba
Skrevet

Tusen takk!

Med vennlig hilsen

Virkelig hyggelig å se deg tilbake igjen.

Gjest bebba
Skrevet

Ettersom jeg var gift med en stryning med stor sans for "morrpølse" (tror det var det den hette) mener jeg at det var hestekjøtt i den, så vi spiser nok det i norge også, finnes sikkert i mange andre pølsesorter her i norden...

Nei her i Norden er det bare islendinge som har greie på hestekjøtt...............

Skrevet

Med vennlig hilsen

Er det ikke også sånn at maten tilberedt både på jødisk og muslimsk vis ikke på noen måte må tilberedes i samme kokekar/kniver ol. som forbudt mat??

(kinkik forklaring, hehe, håper du skjønner)

Gjest bebba
Skrevet

Er det ikke også sånn at maten tilberedt både på jødisk og muslimsk vis ikke på noen måte må tilberedes i samme kokekar/kniver ol. som forbudt mat??

(kinkik forklaring, hehe, håper du skjønner)

JO og for tusen år siden kunne islendinge ikke bli kristne uten å spise heste. Hvor er fornuften ehr?????

Skrevet

Nei her i Norden er det bare islendinge som har greie på hestekjøtt...............

det har dere kanskje men mener bestemt at mye mat her i norge er det hestekjøtt i... forsøkte og finne info om Nordfjord kjøtt men fant ikke mye.

Kanskje jeg tar feil, men tviler på det, siden jeg reagerte på at det var hestekjøtt i den, er ingen fanatiker, likte den selv jeg, men kan hende jeg tar feil.

Tror jeg får undersøke dette litt mer, hehe du gjorde meg litt nysgjerrig nå:-)

Skrevet

JO og for tusen år siden kunne islendinge ikke bli kristne uten å spise heste. Hvor er fornuften ehr?????

Jeg sa ikke det! :-)

Skrevet

Det selges spekepølse med hestekjøtt i Norge. Kan huske det fra jeg var lita også, og de pølsene fins enda. Veldig mørke spekepølser, husker ikke hva de heter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...