Gå til innhold

Religiøst kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Dette er feil - det er lov å slakte halal i Norge (det er jo nettopp det historiene handler om), så lenge dyret blir bedøvet først.

Med vennlig hilsen

Beklager at eg ikkje var fullstendig oppdatert på regelverket. Det meste av min kunnskap er henta frå utanlandske kjelder, og da kan det av og til - som i dette tilfellet - bli mangelfullt. Takk for klargjeringa :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Beklager at eg ikkje var fullstendig oppdatert på regelverket. Det meste av min kunnskap er henta frå utanlandske kjelder, og da kan det av og til - som i dette tilfellet - bli mangelfullt. Takk for klargjeringa :-)

Bare hyggelig!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er det ikke også sånn at maten tilberedt både på jødisk og muslimsk vis ikke på noen måte må tilberedes i samme kokekar/kniver ol. som forbudt mat??

(kinkik forklaring, hehe, håper du skjønner)

Jo, dessuten må kjøtt ikke tilberedes i samme kokekar eller spises fra samme servise som det har vært melkemat i. Kjøtt og melk skal ikke blandes.

Skrevet

Hei :-)

Her kjem eit av mine sedvanleg lange svar.

Ad hestekjøt: Eg meiner å ha for meg at det i brytningstida mellom åsatru og kristendom vart forbode å ete hestekjøt fordi hesten jo i den gamle trua var forbunde med blot og offerkjøt. Slik mista vi vel rett og slett tradisjonen med å ete hest. Det er jo ikkje forbudt lenger, men vi gjer det berre ikkje. Korleis det er å ete, veit eg sanneleg ikkje. Men vi må vel også tenke på at ein i tidlegare tider måtte behalde hesten sin så lenge han klarte å arbeide, og den gamle seige hesten vart vel ingen delikatesse etter tjue år som slitar. Så det vart vel berre pølse og lim av Blakken rundt omkring, tenker eg...

For jødar er det kosher, for muslimar er det halal som er den rituelt slakta eller på anna vis godkjende maten. Det er forbudt å slakte kosher og halal i Norge.

I nyhenda i dag var det ei sak om "titusenvis av ulovleg slakta kyllingar i Østfold" - mistanke om m.a. halal-slakting av kyllingar. På den andre sida har Sveriges største kyllingprodusent, Kronfågel, i desse dagar gått over til å slakte alle sine kyllingar halal...

Norske jødar og muslimar må altså importere kosher- og halalkjøt frå utlandet. Eg trur det vert importert ein del kosher-kjøt frå Danmark.

"fordi hesten jo i den gamle trua var forbunde med blot og offerkjøt."

Dyr som ble blotet var både hester, okser, geiter etc., så jeg ser ingen grunn til at det skulle gjøre hester "forbudt". De andre har jo alltid vært ok å spise. Jeg tror hovedårsaken til at vi helst ikke spiser hest her til lands er at vi får et litt annet forhold til dem enn til kua.

Forøvrig - blot i gammel norønn tid trengte ikke bety at dyrene faktisk ble ofret. Veldig ofte ble de brukt som blotsobjekter rent visuellt og åndelig, og ikke slaktet.

"................................."

Skrevet

JO og for tusen år siden kunne islendinge ikke bli kristne uten å spise heste. Hvor er fornuften ehr?????

"JO og for tusen år siden kunne islendinge ikke bli kristne uten å spise heste"

Det blir feil. De ville ikke konvertere til kristendommen hvis det betydde at de måtte slutte å spise hest.

Det er da ikke "ufornuftig". Er det mer fornuftig at olav og kvitekrist å forlange at de skal slutte å spise hest? Man gir ikke fra seg en viktig matkilde uten videre.

"....................................."

Gjest bebba
Skrevet

"JO og for tusen år siden kunne islendinge ikke bli kristne uten å spise heste"

Det blir feil. De ville ikke konvertere til kristendommen hvis det betydde at de måtte slutte å spise hest.

Det er da ikke "ufornuftig". Er det mer fornuftig at olav og kvitekrist å forlange at de skal slutte å spise hest? Man gir ikke fra seg en viktig matkilde uten videre.

Du har helt rett. Jeg var litt susete da jeg skrev dette. Jeg mente selvfølgelig at islendinge skulle tvinges til å slutte å spise hestekjøtt mot sin vilje og hvor var fornuften i det.

Nå må det sies at det ble et kompromiss på Island at det var lov å spise hestekjøtt videre.

Det ble siden slutt på det av religiøse grunner senere, men i min oppvekst spiste jeg mye hestekjøtt.

Annonse

illuminatum
Skrevet

Ettersom jeg var gift med en stryning med stor sans for "morrpølse" (tror det var det den hette) mener jeg at det var hestekjøtt i den, så vi spiser nok det i norge også, finnes sikkert i mange andre pølsesorter her i norden...

mør er vel stort sett inneholdende fårekjøtt?

men svartpølse derimot:-) godt og deilig hestekjøtt

Gjest bebba
Skrevet

Halal-kjøtt er kjøtt som er slaktet på muslimsk vis.

Kosher er mat som er "lov" for jøder.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det med hester er forbundet med kristendommen, men etter det jeg vet så ville folket på Island kun bli kristne hvis de fikk lov til å fortsette med å spise hestekjøtt.

Med vennlig hilsen

Det med å spise hestekjøtt var bare en del av det som de ville fortsette med, og fikk lov til så lenge det var privat. Grunnen til at de kristne skulle slutte med det var at det ble knyttet til blot, en religiøs utøvelse i Åsatro. De fikk lov å be til de gamle gudene, hvis de bare gjorde det hjemme. Han som lagde forslagene het Þorgeir Ljósvetningagoði og var nok en av de aller største diplomatene som finnes. Han fikk fred og slutt på de blodige drapene. De ble det likevel ikke slutt på selvom kristendommen kom, de holdt på i hundreder av år.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det med å spise hestekjøtt var bare en del av det som de ville fortsette med, og fikk lov til så lenge det var privat. Grunnen til at de kristne skulle slutte med det var at det ble knyttet til blot, en religiøs utøvelse i Åsatro. De fikk lov å be til de gamle gudene, hvis de bare gjorde det hjemme. Han som lagde forslagene het Þorgeir Ljósvetningagoði og var nok en av de aller største diplomatene som finnes. Han fikk fred og slutt på de blodige drapene. De ble det likevel ikke slutt på selvom kristendommen kom, de holdt på i hundreder av år.

Huff, hestekjøtt har jeg dårlige erfaringer med. Husker en gang rett etter at jeg hadde truffet mannen min. Da vi skulle besøke svigermor, som da bodde i Geneve, fikk vi servert hestekjøtt. Jeg strevde med hver enste bit, uten å tørre si det.

Grusomme greier var det.

Ikke ville hun si hva det var heller før vi var ferdige med maten.

Skrevet

Fortsatte de ikke å spise hest her også? Jeg har da lest noen bøker der de gjorde det uten å blote. Men det var ikke historiebøker altså :o)

At de fortsatte å blote i smug her også er i hvert fall sikkert.

Skrevet

Huff, hestekjøtt har jeg dårlige erfaringer med. Husker en gang rett etter at jeg hadde truffet mannen min. Da vi skulle besøke svigermor, som da bodde i Geneve, fikk vi servert hestekjøtt. Jeg strevde med hver enste bit, uten å tørre si det.

Grusomme greier var det.

I all verden. Jeg hadde aldri spist noe jeg ikke fikk vite hva var, svigermor eller ei.

".................................."

Gjest bebba
Skrevet

Fortsatte de ikke å spise hest her også? Jeg har da lest noen bøker der de gjorde det uten å blote. Men det var ikke historiebøker altså :o)

At de fortsatte å blote i smug her også er i hvert fall sikkert.

Det gjorde de sikkert, men jeg kjenner ikke den norske historien på dette området noe særlig

Gjest bebba
Skrevet

Grusomme greier var det.

Da har du vært uheldig og fått dårlig kjøtt. Et godt hestekjøtt er en delikatesse.

Annonse

Skrevet

Det gjorde de sikkert, men jeg kjenner ikke den norske historien på dette området noe særlig

Tror de regnet det som "partymat". Først så blotet de og så spiste de hesten etterpå. Men da det ble forbudt å blote så tror jeg de fortsatte en stund likevel. Men det var jo ikke alle som ble kristnet på øyeblikket da :o)

Skrevet

Tror de regnet det som "partymat". Først så blotet de og så spiste de hesten etterpå. Men da det ble forbudt å blote så tror jeg de fortsatte en stund likevel. Men det var jo ikke alle som ble kristnet på øyeblikket da :o)

Og det var heller ikke alltid at man slaktet dyr under blotet. Ofte var de tilstede som "fokuser", mens det var mat og drikke som ble "ofret". Akkurat den typen blot er mer etter min smak :-)

Skrevet

Da har du vært uheldig og fått dårlig kjøtt. Et godt hestekjøtt er en delikatesse.

Tja...det sier de f.eks om god lutefisk også. Men det smaker dritt åkkesom :-)

"...................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...