Gå til innhold

mangler jern/hemo-fec-test

Anbefalte innlegg

Gjest tullehøna

En tilfeldig blodprøve-sjekk viser at jeg mangler jern. Skal gjennomføre en hemo-fec-test. Den skal evt. avsløre hvorfor jeg ikke tar opp jern, og om det er blod i avføringa, har jeg sjekka ut. Dette kan visst være tegn på kreft. Naturlig nok begynner en å lure. Noen som kan utdype/ evt.avdramatisere dette for meg?

takk fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190561-mangler-jernhemo-fec-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helena Melena

Hemo-fec-testen vil vise om det er blod i avføringa. Blod i avføring kan f.e. komme av kreft eller magesår. Det kan vel også komme fra hemorroider eller en liten rift.

Jernmangel kan komme av helt uskyldige ting også. Men man må jo sjekke for sikkerhtes skyld at det ikke er noe alvorlig.

Det kan være at opptaket er dårlig, kanskje mangler du intrinsisk og/eller vitamin B.

Vitamin C fremmer forresten jernopptaket mens melk og koffeinholdige drikker hemmer det (gjelder ikke-hemjern) Kjøttmat inneholder hemjern som blir tatt opp like bra uansett, tror jeg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...