Gå til innhold

Kjøtt: hva er viktigst, at det er velsignet eller kontrollert av veterinær?

Anbefalte innlegg

Gjest MrPimmel
Skrevet

Hilket dyr har flest sykdommer som kan overføres til mennesker ved spising? Gris, fjærkre eller sau?

Hviket kjøtt er mest usundt for mennesker å spise, gris, fjærkre eller sau?

Ja, jeg er ute etter grisen, den er farlig.

Eller?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• flisa

3

• Katt-ja

3

• snø

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest MrPimmel
Skrevet

Velsignelse tenkte jeg ikke på. Påvirker det noe?

Skrevet

Velsignelse tenkte jeg ikke på. Påvirker det noe?

Neppe annet enn at det hisser opp folk som deg, som ønsker å lage problemer over bagateller.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Neppe annet enn at det hisser opp folk som deg, som ønsker å lage problemer over bagateller.

Er det ikke merkelig at muslimer får gjennom sine krav øyeblikkelig om velsignesle av kjøtt, mens vi andre som ønsker å vite om kjøtt er melkeku eller okse ikke får vite det?

Kvaliteten på kjøtt fra melkeproduserende dyr er vesentlig dårligere enn fra okse.

Min slakter finner som regel ut hva som er hva, men jeg kjenner det ikke før jeg spiser det.

Jeg får altså ikke lov å velge kjøtt jeg skal spise. Ikke får jeg vite at kjøttet er velsignet heller. Det sitter mange og spiser halal-kjøtt rundt omkring uten å vite det. Vet ikke om det betyr noe for sikher, kristne, buddhister osv.

Gjest grusomt
Skrevet

Er det ikke merkelig at muslimer får gjennom sine krav øyeblikkelig om velsignesle av kjøtt, mens vi andre som ønsker å vite om kjøtt er melkeku eller okse ikke får vite det?

Kvaliteten på kjøtt fra melkeproduserende dyr er vesentlig dårligere enn fra okse.

Min slakter finner som regel ut hva som er hva, men jeg kjenner det ikke før jeg spiser det.

Jeg får altså ikke lov å velge kjøtt jeg skal spise. Ikke får jeg vite at kjøttet er velsignet heller. Det sitter mange og spiser halal-kjøtt rundt omkring uten å vite det. Vet ikke om det betyr noe for sikher, kristne, buddhister osv.

Ja, ikke sant? Muslimene skal få alt på sølvfat, men vi nordmenn må bare ta til takke.

Hala kjøtt burde jo merkes så ikke vi andre må spise det, da ville jo også forbruket gått ned, for ingen med vettet i behold hadde jo kjøpt det da.

Nei, merking bør også gjlede for oss nordmenn, men det er vel snart ikke rom for oss lenger i dette landet.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Ja, ikke sant? Muslimene skal få alt på sølvfat, men vi nordmenn må bare ta til takke.

Hala kjøtt burde jo merkes så ikke vi andre må spise det, da ville jo også forbruket gått ned, for ingen med vettet i behold hadde jo kjøpt det da.

Nei, merking bør også gjlede for oss nordmenn, men det er vel snart ikke rom for oss lenger i dette landet.

Fant noe i full fart. Flere er visst opptatt av dette.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/07/11/437156.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1077733.ece

Gjest MrPimmel
Skrevet

Og hvordan ville muslimene tatt det om innhold av svinekjøtt ikke ble merket? At blandingsprodukter med svinekjøtt ble utgitt for kyllingkjøtt?

Magert svinekjøtt er like sunt som kylling, men det er halal, urent.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Og hvordan ville muslimene tatt det om innhold av svinekjøtt ikke ble merket? At blandingsprodukter med svinekjøtt ble utgitt for kyllingkjøtt?

Haram, selvsagt.

Gjest MrPimmel
Skrevet

I en barnehage ble det besluttet at alle barna skulle spise halalkjøtt siden så mange var muslimer. Dette protesterte noen av foreldrene på. Lokalavisen nektet å skrive om saken. Så vidt jeg vet spiser alle der halalkjøttpålegg nå. Marsipangriser ble forbudt til jul. De brukte marsipanhøner i stedet.

Islamisering?

Jeg er en annen
Skrevet

Underholdende, det er dere.

Skrevet

I en barnehage ble det besluttet at alle barna skulle spise halalkjøtt siden så mange var muslimer. Dette protesterte noen av foreldrene på. Lokalavisen nektet å skrive om saken. Så vidt jeg vet spiser alle der halalkjøttpålegg nå. Marsipangriser ble forbudt til jul. De brukte marsipanhøner i stedet.

Islamisering?

Marsipanhøner??? Tuller du? Så det er ikke bare selve kjøttet, men også symboler på det?

Jeg hadde nok tråkket i salaten ofte hvis jeg skulle ha mye med muslimer å gjøre ;-)

Skrevet

Marsipanhøner??? Tuller du? Så det er ikke bare selve kjøttet, men også symboler på det?

Jeg hadde nok tråkket i salaten ofte hvis jeg skulle ha mye med muslimer å gjøre ;-)

Eg synes at muslimar skal følge norske tradisjonar og reglar hvis dei skal vera i norge!!!! Synes ikkje folk skal lage "spesial" til dei!

mil1365380270
Skrevet

"Er det ikke merkelig at muslimer får gjennom sine krav øyeblikkelig om velsignesle av kjøtt, ..."

Så du tror Gilde har skjult agenda, og egentlig driver og gjør Norge muslimsk?

Trodde det var en kjøttforedlingsbedrift som bare ville tjene penger, jeg.

Skrevet

Islamisering?

Som sagt, om kjøttet jeg eller mine unger spiser er slaktet på den ene eller den andre måten bryr jeg meg bæret om. Men jeg respekterer at det er andre som bryr seg om det. Og så lenge ikke religion smitter via mat, så ser jeg ikke problemet.

Og når det gjelder marsipangriser. Hadde du reagert om de fjernet dem fordi noen unger hadde nøtteallergi? Ok, jeg synes også det er fnise-morro hvis det virkelig er tilfelle at noen fjerner marsipangrisen. Det er hakket for forståelsesfullt for meg. Men gidder jeg å ta meg nær av det eller se et problem i det? Nei :-)

Ikke noen problemstilling i vår barnehage, forøvrig. De muslimske barna der er tåler ikke gris, har de andre ungene fått beskjed om, og ingen av ungene stusser over den forklaringen.

Og ikke vet jeg om det er et spesielt Stavanger-fenomen, men de muslimene jeg har vært borti er ikke så opptatt av halal-biten, men hvor vidt det er svin eller ei. Da vi hadde kafee på internasjonalt hus og serverte vårruller og chilli con carne så kjøpte de ikke vårruller, for vi ante ikke hvilke det var kylling og hvilke det var svin i. Men de kjøpte chilli con carne, for det var sjelden at det ble brukt svinekjøtt i kjøttdeig. Og det er ikke de eneste muslimene jeg har vært borti som ikke bryr seg om hvor vidt kjøttet er halal.

Så kanskje muslimer her i distriktet er litt mer moderate enn der du bor?

Beste hilsen fra

Skrevet

Eg synes at muslimar skal følge norske tradisjonar og reglar hvis dei skal vera i norge!!!! Synes ikkje folk skal lage "spesial" til dei!

"Eg synes at muslimar skal følge norske tradisjonar og reglar hvis dei skal vera i norge!!!! "

Det var et smart utsagn, du. Vi kan da ikke tvinge en fra en annen kultur til å følge alle tradisjoner i vår kultur? Det vi kan forlange, er at de godtar at kulturen vår er ganske annerledes, og ikke forlanger at alt skal innrettes etter dem.

Forøvrig - "hvis muslimene skal være i norge"? Hva med de muslimene som faktisk er norske? Eller er du en av de som går rundt og tror at gode nordmenn skal være kristne?

".................................."

Skrevet

"Og hvordan ville muslimene tatt det om innhold av svinekjøtt ikke ble merket?"

Jeg ser akkurat det poenget, men litt forskjell er det likevel. Det er ikke helt det samme at man ufrivillig _ikke_ får i seg noe, som at man ufrivillig får i seg noe. Men det er et poeng, ja. Men det er da ikke muslimenes feil at gilde ikke merker kjøttet med "halal", eller lager halalkjøtt i produkter vi ikke forventer det? Det er gildes feil.

"..................................."

Skrevet

Hvem er "oss nordmenn", da? Kristne?

"................................."

Skrevet

Det er bragt på det rene at kjøttprodusentene produserer mye halalkjøtt fordi det er billigere totalt sett enn å produsere bare "litt". Produserer de ikke noe halalkjøtt, mister de mange muslimske kunder.

Å merke kjøttet (melkeku eller okse) er en utgiftspost de ikke regner med vil gi noen avkastning, all den tid de aller fleste kjøper kjøttet selv om de ikke vet kjønnet.

Her bør vel konklusjonen være rimelig åpenbar, synes du ikke? Det er økonomien som bestemmer, og ikke kjøttprodusentene som er infiltrert av ytterliggående muslimer.

"..................................."

Gjest Ramina
Skrevet

Islamisering?

Jeg håper du tuller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...