Katt-ja Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 "Eg synes at muslimar skal følge norske tradisjonar og reglar hvis dei skal vera i norge!!!! " Det var et smart utsagn, du. Vi kan da ikke tvinge en fra en annen kultur til å følge alle tradisjoner i vår kultur? Det vi kan forlange, er at de godtar at kulturen vår er ganske annerledes, og ikke forlanger at alt skal innrettes etter dem. Forøvrig - "hvis muslimene skal være i norge"? Hva med de muslimene som faktisk er norske? Eller er du en av de som går rundt og tror at gode nordmenn skal være kristne? ".................................." Jeg håper jammen ikke jeg blir tvunget til å følge alle de norske tradisjonene, i alle fall. (Jeg er norsk - i alle fall av avstamning,- nok ikke alltid i sinn) 0 Siter
snø Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg håper jammen ikke jeg blir tvunget til å følge alle de norske tradisjonene, i alle fall. (Jeg er norsk - i alle fall av avstamning,- nok ikke alltid i sinn) Joda, det må du! Det er bare å begynne og spise griselabber med det samme! Vi fikk servert det da vi var i Colombia. Vertinnen vår hadde hørt at dette var en norsk spesialitet og hadde laget det fordi hun ville glede oss... Vi sleit med å få det ned, kan du si... Men tanken var god ) Beste hilsen fra 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Joda, det må du! Det er bare å begynne og spise griselabber med det samme! Vi fikk servert det da vi var i Colombia. Vertinnen vår hadde hørt at dette var en norsk spesialitet og hadde laget det fordi hun ville glede oss... Vi sleit med å få det ned, kan du si... Men tanken var god ) Beste hilsen fra Huff ;-) Bare å klistre på seg et vennlig ansiktsuttrykk og tenke hardt på noe annet...? 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Ja, ikke sant? Muslimene skal få alt på sølvfat, men vi nordmenn må bare ta til takke. Hala kjøtt burde jo merkes så ikke vi andre må spise det, da ville jo også forbruket gått ned, for ingen med vettet i behold hadde jo kjøpt det da. Nei, merking bør også gjlede for oss nordmenn, men det er vel snart ikke rom for oss lenger i dette landet. Jeg synes det er litt merkelig at du skiller mellom muslimer og "vi nordmenn". Det finnes faktisk mennesker som er begge deler, eller ingen av delene 0 Siter
snø Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Huff ;-) Bare å klistre på seg et vennlig ansiktsuttrykk og tenke hardt på noe annet...? Noe sånn... Det verste var jo at tre av oss fem som spiste fikk SKIKKELIG magasjau dagen etterpå... Stakkars, gode Inesita som skulle være hyggelig mot oss... Det var forøvrig ikke så ille som jeg hadde trodd, og vi fikk nå i oss litt, uten å brekke oss (der og da..). Men jeg tror neppe jeg noen gang kommer til å spise det frivillig igjen. Beste hilsen fra 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg håper jammen ikke jeg blir tvunget til å følge alle de norske tradisjonene, i alle fall. (Jeg er norsk - i alle fall av avstamning,- nok ikke alltid i sinn) Ikke sant? :-) Jeg er ikke kristen - ikke f... om noen som tvinge meg til å følge kristne tradisjoner som har blitt så innarbeidet at de er like norske som lusekoften. ".................................." 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Marsipanhøner??? Tuller du? Så det er ikke bare selve kjøttet, men også symboler på det? Jeg hadde nok tråkket i salaten ofte hvis jeg skulle ha mye med muslimer å gjøre ;-) Nei. En annen her skrev også om det. Han hallomannen på TV med pakistansk bakgrunn sa også at måtte brekke av hode og ben på marsipangrisene før han kunne spise dem. Egentlig er det kun forbud mot å spise grisekjøtt og blod. Men det har med tolkninger å gjøre. Noen ekstreme flykter i panikk når de ser en gris, og er hysteriske for forekomster av svineprodukter i mat, selv mikroskopiske mengder. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 "Er det ikke merkelig at muslimer får gjennom sine krav øyeblikkelig om velsignesle av kjøtt, ..." Så du tror Gilde har skjult agenda, og egentlig driver og gjør Norge muslimsk? Trodde det var en kjøttforedlingsbedrift som bare ville tjene penger, jeg. Tror du har rett, det er landbruksmyndighetene som nekter oss å få opplyst type og kvalitet kjøtt, mens produsentene har på eget initiativ laget halal og gidder ikke opplyse om at kjøttet er det i andre sammenhenger. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Som sagt, om kjøttet jeg eller mine unger spiser er slaktet på den ene eller den andre måten bryr jeg meg bæret om. Men jeg respekterer at det er andre som bryr seg om det. Og så lenge ikke religion smitter via mat, så ser jeg ikke problemet. Og når det gjelder marsipangriser. Hadde du reagert om de fjernet dem fordi noen unger hadde nøtteallergi? Ok, jeg synes også det er fnise-morro hvis det virkelig er tilfelle at noen fjerner marsipangrisen. Det er hakket for forståelsesfullt for meg. Men gidder jeg å ta meg nær av det eller se et problem i det? Nei :-) Ikke noen problemstilling i vår barnehage, forøvrig. De muslimske barna der er tåler ikke gris, har de andre ungene fått beskjed om, og ingen av ungene stusser over den forklaringen. Og ikke vet jeg om det er et spesielt Stavanger-fenomen, men de muslimene jeg har vært borti er ikke så opptatt av halal-biten, men hvor vidt det er svin eller ei. Da vi hadde kafee på internasjonalt hus og serverte vårruller og chilli con carne så kjøpte de ikke vårruller, for vi ante ikke hvilke det var kylling og hvilke det var svin i. Men de kjøpte chilli con carne, for det var sjelden at det ble brukt svinekjøtt i kjøttdeig. Og det er ikke de eneste muslimene jeg har vært borti som ikke bryr seg om hvor vidt kjøttet er halal. Så kanskje muslimer her i distriktet er litt mer moderate enn der du bor? Beste hilsen fra Det er høyst ulikt, og jeg har spist pølse med lompe med muslimer, vi måtte bare gjemme oss bak kiosken så ingen så oss. Drukket øl også. Jeg tror det er kvinnemenneskene som stort sett har ansvaret for om gutta spiser riktig kjøtt. 0 Siter
flisa Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det er høyst ulikt, og jeg har spist pølse med lompe med muslimer, vi måtte bare gjemme oss bak kiosken så ingen så oss. Drukket øl også. Jeg tror det er kvinnemenneskene som stort sett har ansvaret for om gutta spiser riktig kjøtt. Så kvinnene får lov til å bestemme det? hurra! 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 "Og hvordan ville muslimene tatt det om innhold av svinekjøtt ikke ble merket?" Jeg ser akkurat det poenget, men litt forskjell er det likevel. Det er ikke helt det samme at man ufrivillig _ikke_ får i seg noe, som at man ufrivillig får i seg noe. Men det er et poeng, ja. Men det er da ikke muslimenes feil at gilde ikke merker kjøttet med "halal", eller lager halalkjøtt i produkter vi ikke forventer det? Det er gildes feil. "..................................." Det er en viss forskjell, ja. Men prinsippet er det samme. Hvis muslimer kan få halalkjøtt, vil jeg ha det merket. Ikke vil jeg at noen skal velsigne hverken meg eller maten min, jeg vil heller ikke at noen skal be for meg. Jeg blir forbannet. Dessuten vil jeg ikke at dyr skal lide unødig. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det er bragt på det rene at kjøttprodusentene produserer mye halalkjøtt fordi det er billigere totalt sett enn å produsere bare "litt". Produserer de ikke noe halalkjøtt, mister de mange muslimske kunder. Å merke kjøttet (melkeku eller okse) er en utgiftspost de ikke regner med vil gi noen avkastning, all den tid de aller fleste kjøper kjøttet selv om de ikke vet kjønnet. Her bør vel konklusjonen være rimelig åpenbar, synes du ikke? Det er økonomien som bestemmer, og ikke kjøttprodusentene som er infiltrert av ytterliggående muslimer. "..................................." Er med på den. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg håper du tuller... Du kan leve i håpet, men fler kan bekrefte det. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Så kvinnene får lov til å bestemme det? hurra! Ikke alle er undertrykt. Men jeg vet ikke hva de får til straff hvis det skulle havne gris i maten? Grisebank? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Du kan leve i håpet, men fler kan bekrefte det. *klunk sa det når haka traff knea* Går det ann...kjære vakre vene... Vi er så redd for å bli kalt rasister vi altså at vi kryper i stykker ryggene våre... 0 Siter
flisa Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Ikke alle er undertrykt. Men jeg vet ikke hva de får til straff hvis det skulle havne gris i maten? Grisebank? hehe, lurer på om det bor mange muslimer i Svindal jeg ? 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 *klunk sa det når haka traff knea* Går det ann...kjære vakre vene... Vi er så redd for å bli kalt rasister vi altså at vi kryper i stykker ryggene våre... Det "morsomste" jeg har hørt om var da en gruppe elever som skulle steke boller og ha kulturaften. En av de kommuneansatte som drev kulturopplegget sa at de kanskje ikke skulle steke bollene for brune, da noen kunne ta anstøt. Latteren ville ingen ende ta i sj prstegjeld. Derav begrepet "bake boller mot rasisme" som forteller om tåpelige og nytteløse tiltak. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det "morsomste" jeg har hørt om var da en gruppe elever som skulle steke boller og ha kulturaften. En av de kommuneansatte som drev kulturopplegget sa at de kanskje ikke skulle steke bollene for brune, da noen kunne ta anstøt. Latteren ville ingen ende ta i sj prstegjeld. Derav begrepet "bake boller mot rasisme" som forteller om tåpelige og nytteløse tiltak. Jeg synes det går over alle kosteskaft. Det er blitt for mye av det gode enkelte steder, eller de fleste. Klart vi skal føre oss som folk og gi av oss selv...men herre min liksom... Har bodd i utlandet fem år selv jeg...og det var da klart av en måtte vise ydmykhet over å få bo i annet land, prøve å oppføre seg sånn at en ikke virket støtende på folka der, og prøve å lære språk og skikker i respekt. Fatter ikke at det ikke kan gå ann til en viss grad her i landet altså, men det er jo Ola Dunk det da... 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 hehe, lurer på om det bor mange muslimer i Svindal jeg ? Må ikke spøke med sånt. Snart blir det døpt om til Saudal eller Kyllingdal, Lammedal har vi allerede. Luer på om de vet at sauekjøtt faktisk er mye mer usunt enn gris? Fettet på sau er marmorert inn i kjøttet så det ikke lar seg fjerne så lett. Et kapittel for seg er alle de vanvittige forklaringene på at svinekjøtt er farlig. Mange prøver overstyre moderne matforskning med gammel overtro. Før sto det så mye rart på islamsider om det at jeg kunne få mark. Men nå er det rediget bort. De forsto vel at nordmenn generelt lever i 2005 og ikke er så uvitende som de ser ut. Særlig har de hengt seg opp i en gal tysker som skrev ei bok for 50 år siden, med noen helt vanvittige påstander om svinekjøtt. En veterinær jeg kjenner lo så hun skreik, og opplysningskontoret for kjøtt sa at det han skrev var sprøyt fra ende til annet, og lurte på om det hele var en spøk. 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det er en viss forskjell, ja. Men prinsippet er det samme. Hvis muslimer kan få halalkjøtt, vil jeg ha det merket. Ikke vil jeg at noen skal velsigne hverken meg eller maten min, jeg vil heller ikke at noen skal be for meg. Jeg blir forbannet. Dessuten vil jeg ikke at dyr skal lide unødig. "jeg vil heller ikke at noen skal be for meg. Jeg blir forbannet." Hvorfor det? Hvis du ikke tror på noen "gud", så har det jo ingenting å si? Det blir jo omtrent som å bli sur fordi noen tenker på deg. "..................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.