Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Er med på den. Bra :-) "............................" 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg synes det går over alle kosteskaft. Det er blitt for mye av det gode enkelte steder, eller de fleste. Klart vi skal føre oss som folk og gi av oss selv...men herre min liksom... Har bodd i utlandet fem år selv jeg...og det var da klart av en måtte vise ydmykhet over å få bo i annet land, prøve å oppføre seg sånn at en ikke virket støtende på folka der, og prøve å lære språk og skikker i respekt. Fatter ikke at det ikke kan gå ann til en viss grad her i landet altså, men det er jo Ola Dunk det da... Klart. Hvis vi f eks forsøker å oppføre oss som nordmenn f eks i USA, så blir vi stort sett ansett for å være svært uhøflige. Den mest vanlige feilen er å glemme å si mister. I et overklassehjem i England vil vi være svært arrogante, brautete og skrytete. Pakistanere i Norge virker på meg svært uhøflige og ekskluderende, men også sjenerte og tilbakeholdne. Jeg fikk meget sent vite hva en "vantro" blir betraktet som, og det var ubehagelig. Jeg trodde jeg var godt likt. Jeg ble heller ikke invitert når det skjedde noe, og selv ukjente muslismer gikk uendelig langt foran meg i "vennerangorden". Men det hendte jeg fikk en gave, og da skjønte jeg overhodet ikke hvorfor. Jeg mistenker det var bestikkelse. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 "jeg vil heller ikke at noen skal be for meg. Jeg blir forbannet." Hvorfor det? Hvis du ikke tror på noen "gud", så har det jo ingenting å si? Det blir jo omtrent som å bli sur fordi noen tenker på deg. "..................................." Hvis noen ber for meg, så kan de heller gjøre noe for meg. Hvis de ikke gidder annet enn å be, så er det en slags forakt. En kristen ville jeg skulle være enig med henne, da jeg ikke lot meg diktere, så sa hun at hun skulle be for at jeg skulle skifte mening (eller at jeg skulle bli like fornuftig som henne). Jeg ba henne dra til h.... 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Hvis noen ber for meg, så kan de heller gjøre noe for meg. Hvis de ikke gidder annet enn å be, så er det en slags forakt. En kristen ville jeg skulle være enig med henne, da jeg ikke lot meg diktere, så sa hun at hun skulle be for at jeg skulle skifte mening (eller at jeg skulle bli like fornuftig som henne). Jeg ba henne dra til h.... Jeg synes en slik frykt for noe som er 100% ubetydelig for en vitner om en usikkerhet eller frykt. Men, men. Det kunne f.eks ikke falle meg inn å be min kristne mor om å slutte å be for meg. For meg betyr det at hun har omtanke for meg, og ikke noe annet. For henne betyr det noe åndelig. "..................................." 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg håper jammen ikke jeg blir tvunget til å følge alle de norske tradisjonene, i alle fall. (Jeg er norsk - i alle fall av avstamning,- nok ikke alltid i sinn) Bare jeg ikke blir tvunget til å høre på hardingfele.... eller sekkepipe... eller marokkansk tradisjonell folkemusikk, jeg får da angstanfall. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Klart. Hvis vi f eks forsøker å oppføre oss som nordmenn f eks i USA, så blir vi stort sett ansett for å være svært uhøflige. Den mest vanlige feilen er å glemme å si mister. I et overklassehjem i England vil vi være svært arrogante, brautete og skrytete. Pakistanere i Norge virker på meg svært uhøflige og ekskluderende, men også sjenerte og tilbakeholdne. Jeg fikk meget sent vite hva en "vantro" blir betraktet som, og det var ubehagelig. Jeg trodde jeg var godt likt. Jeg ble heller ikke invitert når det skjedde noe, og selv ukjente muslismer gikk uendelig langt foran meg i "vennerangorden". Men det hendte jeg fikk en gave, og da skjønte jeg overhodet ikke hvorfor. Jeg mistenker det var bestikkelse. Det er mange rare historier ja. Hørte en selv her i går. En venn av min mann - vennen er drosjesjåfør - kjørte en dame en halvtimes reise. De småpludret som vanlig er og så spurte damen om han er gift. Nei sier vennen, jeg er skilt og har to voksne barn. Noe tid etterpå hørte han fra en annen som kjørte drosje at han hadde kjørt damen hjem igjen og hun hadde sakt at hun aldri ville kjøre med vedkommende igjen. Vennen til min mann ble forferdelig forskrekket og lurte så på hva i all verden han hadde fornermet kunden med og oppsøkte derfor kunden i sitt hjem for å be om undskyldning og forklaring. Forklaringen var at han var skilt og da var han en trussel for mannen hennes!!! Nåja, nå er jo ikke dette en sak som skadet noen da...vel kompisen til min mann er en veldig korrekt drosjesjåfør og hadde det derfor forferdelig med seg selv en liten stund... men...om de tenker sånn så burde de iallefall ikke lage noe slikt styr utav det, er jo ikke godt for andre å vite hvorfor hun ikke ville kjøre med den og den mer liksom. Og skal man da lete etter en kvinnelig drosjesjåfør for å komme seg rundt eller spørre alle om de er gifte? Det går pitte litte grann for langt noen ganger ja... 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg synes en slik frykt for noe som er 100% ubetydelig for en vitner om en usikkerhet eller frykt. Men, men. Det kunne f.eks ikke falle meg inn å be min kristne mor om å slutte å be for meg. For meg betyr det at hun har omtanke for meg, og ikke noe annet. For henne betyr det noe åndelig. "..................................." Jaja det er kanskje godt ment ofte, men noen ber i stedet for å gjøre noe. Å be for at jeg skal bli enig med noen er totalt "mørkt på loftet". 0 Siter
Freya Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Ikke sant? :-) Jeg er ikke kristen - ikke f... om noen som tvinge meg til å følge kristne tradisjoner som har blitt så innarbeidet at de er like norske som lusekoften. ".................................." Du feirer ikke jul og påske heller du da? 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Joda, det må du! Det er bare å begynne og spise griselabber med det samme! Vi fikk servert det da vi var i Colombia. Vertinnen vår hadde hørt at dette var en norsk spesialitet og hadde laget det fordi hun ville glede oss... Vi sleit med å få det ned, kan du si... Men tanken var god ) Beste hilsen fra Men marsvin er godt. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Du feirer ikke jul og påske heller du da? Muslimer syns at tradisjonen med å gå rundt juletreeet er avgudsdyrkelse, og at vi drikker blod på søndager under nattverden er motbydelig. Ikke alle bryr seg om det, men fler enn vi tror. 0 Siter
Champagne Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Marsipanhøner??? Tuller du? Så det er ikke bare selve kjøttet, men også symboler på det? Jeg hadde nok tråkket i salaten ofte hvis jeg skulle ha mye med muslimer å gjøre ;-) Husker du ikke det sykehuset på østlandet i fjor? På barneavdelingen hadde alle dørene et bilde av et dyr. Kommunestyret fikk til slutt innført forbud mot det ene "grisebildet" som hang på den ene døren. Det var en sånn søt Disney gris, men den måtte bort, ja..! Det var en muslimsk representant i kommunen som tok det opp, og selvsagt måtte bildet fjernes..! 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Husker du ikke det sykehuset på østlandet i fjor? På barneavdelingen hadde alle dørene et bilde av et dyr. Kommunestyret fikk til slutt innført forbud mot det ene "grisebildet" som hang på den ene døren. Det var en sånn søt Disney gris, men den måtte bort, ja..! Det var en muslimsk representant i kommunen som tok det opp, og selvsagt måtte bildet fjernes..! Jeg syns det er helt riktig, vi kan ikke ha strektegninger av hva som helst hengende rundt. Islam forbyr forresten avbildning av alle levende vesener, derfor er "islamsk" kunst ganske ensformig. Avbildning er avgudsdyrkelse. Så avbildning av griser er å dyrke en gris som en gud, den ultimate blasfemi. Før islam sto det 24 avgudsbilder i Mekka. 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Du feirer ikke jul og påske heller du da? Feierer? Nei. Jeg er tilstede, selvfølgelig. Og julefeiringen er konstruert - det som egentlig passer å feire da er vintersolverv (eller vinterblot, om du vil). Men det plager meg ikke å være med på julefeiring, selv om jeg ikke feirer det personlig. Forøvrig har jeg ikke akkurat vært vant til noe særlig religiøst forbundet med julen. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jaja det er kanskje godt ment ofte, men noen ber i stedet for å gjøre noe. Å be for at jeg skal bli enig med noen er totalt "mørkt på loftet". "Jaja det er kanskje godt ment ofte, men noen ber i stedet for å gjøre noe." Det kommer jo selvfølgelig an på hvem og hva. Folk flest som jeg kjenner forventer jeg ikke skal "gjøre" så mye for meg. "Å be for at jeg skal bli enig med noen er totalt "mørkt på loftet"." Joda. Men det er jo fordi de er så overbevist om at det er "sannheten", og at det er trist at du ikke skjønner det. ".................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.