Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Vet det... Er vært veldig flink selv, med AV, jevnlige oppdatteringer, brannmur, ikke åpne ukjente vedlegg osv. Men jammen har jeg klart å få dritten opptil flere ganger. Nå kjører jeg AV med atomatiske oppdatteringer - hvilket er flere ganger om dagen - brannmur og to antispionprogrammer...så jeg håper virkelig det holder nå. Men det er ikke så lenge siden et eller annet skjedde her, en fil forsvant på et eller annet merkelig vis og splatt, pc måtte gjenopprettes, mistet masse bilder og viktige dokumenter. Nå brenner jeg som en gal - på cd altså - alt som er viktig så fort det kommer inn på pc, jeg stoler virkelig ikke på at det er hundre prosent sikkert dette her. jeg har kopier i hue og ræva, i tillegg til at alt jeg gjør lagres på et fjernlager på internettserver. Risiko og konsekvensvurderinger foretas daglig. Jeg har for lengst oppdaget at man ikke skal blande sammen begrepene risiko og konsekvens. En annen ting er at man ikke trenger låse inne gråstein. dvs hvis det bare er å putte inn gjenopprettingsCD og det ikke finnes data på maskinen, er det ikke så farlig. Ref "spillmaskin". 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 jeg har kopier i hue og ræva, i tillegg til at alt jeg gjør lagres på et fjernlager på internettserver. Risiko og konsekvensvurderinger foretas daglig. Jeg har for lengst oppdaget at man ikke skal blande sammen begrepene risiko og konsekvens. En annen ting er at man ikke trenger låse inne gråstein. dvs hvis det bare er å putte inn gjenopprettingsCD og det ikke finnes data på maskinen, er det ikke så farlig. Ref "spillmaskin". Jeg lagrer foreløbig alt på cd jeg da, mens jeg vurderer å legge til en eldre pc som sikkerhetshardisk. Hadde lyst til å kjøpe meg minnepenn til lagring av dokumenter men så sa de i butikken at de kunne man heller ikke stole på, de gikk i stykker veldig ofte. Det er et slit uansett, det er mange tilleggsprogrammer som må lastes ned på nytt ol. Og selv om man har bok med nøkler og passord og himmel vet hva så tar jo alt litt tid. Hvordan folk tør å surfe uten AV og brannmur - som det minste - i dag skjønner iallefall ikke jeg... 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg har aldri hatt virus på mine maskiner gjennom mange år. Selv med viruskontroll er du ikke trygg, du kan få virus allikevel. På Kazaa finnes mange virus som ikke oppdages av kontroller, fordi de ikke er kjente. Som du sikkert vet, må et virus først være kjent og oppdatert i definisjoner før det kan oppdages. Den eneste måten er å ikke åpne vedlegg og post du ikke vet nøyaktig hva er, og ikke installere noe fra sider, ikke svare ja på spørsmål med knapper (trykk Ctrl-Alt-Del og terminer prosess) osv. For de som føler seg usikre, anbefaler jeg sterkt viruskontroll. Min bror hadde viruskontroll, men den gikk ut på dato, dermed fikk han 11 ulike virus på 14 dager. Han og dattera åpner alt. Hvis du bruker fildelingsprogrammer som Kazaa etc., så har du ikke sjangs til å beskytte deg på samme måten som med e-post vedlegg. Og ja - et virus må være kjent. Eller nei - typen, strukturen og måten det virker på må være kjent. Og langt på vei de fleste virus blir fort kjent, og jeg synes det er tull å la være å bruke AV fordi det innimellom hender at noen slipper gjennom før produsenten rekker å sende ut en oppdatert definisjon. Og selvfølgelig - bruker man ikke hodet, så kan selv ikke den mest oppdaterte AV gjøre deg trygg. Men legg på en brannmur (XP sin innebygde er ikke bra nok), og du får i tillegg en viss beskyttelse mot ormer (som jo ikke er virus), ad-ware og annet svineri. Det er ikke vantett, men det skal ikke så mye til for å oppnå en akseptabel sikkerhet. "................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 jeg har kopier i hue og ræva, i tillegg til at alt jeg gjør lagres på et fjernlager på internettserver. Risiko og konsekvensvurderinger foretas daglig. Jeg har for lengst oppdaget at man ikke skal blande sammen begrepene risiko og konsekvens. En annen ting er at man ikke trenger låse inne gråstein. dvs hvis det bare er å putte inn gjenopprettingsCD og det ikke finnes data på maskinen, er det ikke så farlig. Ref "spillmaskin". "er det ikke så farlig. Ref "spillmaskin"." Nåja...med 40-50 GB med installerte spill, så synes jeg det er et helvetes slit å reinstallere :-) "..................................." 0 Siter
Gemini Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Jeg lagrer foreløbig alt på cd jeg da, mens jeg vurderer å legge til en eldre pc som sikkerhetshardisk. Hadde lyst til å kjøpe meg minnepenn til lagring av dokumenter men så sa de i butikken at de kunne man heller ikke stole på, de gikk i stykker veldig ofte. Det er et slit uansett, det er mange tilleggsprogrammer som må lastes ned på nytt ol. Og selv om man har bok med nøkler og passord og himmel vet hva så tar jo alt litt tid. Hvordan folk tør å surfe uten AV og brannmur - som det minste - i dag skjønner iallefall ikke jeg... Du kan jo brenne kopi av nedlastede tilleggsprogrammer også (selve nedlastings-/installsjonsfila). :-) Eller putte over på en ekstra harddisk de også. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Hvis du bruker fildelingsprogrammer som Kazaa etc., så har du ikke sjangs til å beskytte deg på samme måten som med e-post vedlegg. Og ja - et virus må være kjent. Eller nei - typen, strukturen og måten det virker på må være kjent. Og langt på vei de fleste virus blir fort kjent, og jeg synes det er tull å la være å bruke AV fordi det innimellom hender at noen slipper gjennom før produsenten rekker å sende ut en oppdatert definisjon. Og selvfølgelig - bruker man ikke hodet, så kan selv ikke den mest oppdaterte AV gjøre deg trygg. Men legg på en brannmur (XP sin innebygde er ikke bra nok), og du får i tillegg en viss beskyttelse mot ormer (som jo ikke er virus), ad-ware og annet svineri. Det er ikke vantett, men det skal ikke så mye til for å oppnå en akseptabel sikkerhet. "................................." Er med på det. Og jeg kan meddele en begivenhet: Panda er installert. Med daglig automatisk oppdatering. Mange kontroller er kjørt på maskinene her, men aldri er virus funnet. Jeg kjører online kontroller via internett Noen få spionprogrammer er funnet, men ikke noen alvorlige. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 "er det ikke så farlig. Ref "spillmaskin"." Nåja...med 40-50 GB med installerte spill, så synes jeg det er et helvetes slit å reinstallere :-) "..................................." Sikkert. Men det får unga pusle med. Den har havarert et utall ganger. Nå banner de ikke engang lenger :-) Men ikke en liten lillefinger en gang får røre denne, selvskudd utlagt. 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Du kan jo brenne kopi av nedlastede tilleggsprogrammer også (selve nedlastings-/installsjonsfila). :-) Eller putte over på en ekstra harddisk de også. Har tenkt på det, men vet ikke om jeg er flink nok til å få med meg alt for å være helt ærlig. Ligger jo noen filer her og noen filer der. Men å skrive opp alle programmer i en bok, adresser, fremgangsmåter, nøkler, passord osv. er jo litt på veg det også Det med ekstra harddisk vurderer jeg sterkt. Har bare ikke funnet ut om min gamle duger til det eller om jeg skal kjøpe meg en ny. 0 Siter
Gemini Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Har tenkt på det, men vet ikke om jeg er flink nok til å få med meg alt for å være helt ærlig. Ligger jo noen filer her og noen filer der. Men å skrive opp alle programmer i en bok, adresser, fremgangsmåter, nøkler, passord osv. er jo litt på veg det også Det med ekstra harddisk vurderer jeg sterkt. Har bare ikke funnet ut om min gamle duger til det eller om jeg skal kjøpe meg en ny. Laster ned alt i en mappe som heter Downloads jeg, så vet jeg hvor det havner. Men en sånn bok er jeg ikke like flink med... Så jeg har litt å lære jeg også... hehe Harddisken din er sikkert bra nok, om den ikke er fryktelig liten da. Du kan jo ha et par-tre harddisker i kabinettet samtidig (om det er en vanlig stasjonær pc), evt. kjøpe et kabinett/deksel til den gamle harddisken, slik at du får en ekstern backup-harddisk (altså en som du kobler til med Firewire/USB-kabel ved behov, og kan dermed også lett tas med ved behov. (Og puttes i en bankboks el.lign i ferier osv) 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Laster ned alt i en mappe som heter Downloads jeg, så vet jeg hvor det havner. Men en sånn bok er jeg ikke like flink med... Så jeg har litt å lære jeg også... hehe Harddisken din er sikkert bra nok, om den ikke er fryktelig liten da. Du kan jo ha et par-tre harddisker i kabinettet samtidig (om det er en vanlig stasjonær pc), evt. kjøpe et kabinett/deksel til den gamle harddisken, slik at du får en ekstern backup-harddisk (altså en som du kobler til med Firewire/USB-kabel ved behov, og kan dermed også lett tas med ved behov. (Og puttes i en bankboks el.lign i ferier osv) Ja, du har nok veldig rett, harddisk er nok tingen. Den gamle er vel kanskje grei nok, siden den bare skal inneholde dokumenter, regnskap ol.(men jeg lyster på en ny og god en da) Bilder satser jeg på å brenne så fort de er inne på pc. Jeg er veldig "skrivete", så det å føre bøker over alt mellom himmel og jord er ganske lett for meg. Det blir en himlade haug med brukernavn og passord etc. etterhvert, jeg tar også "vare på" alle til min mann. Så det er nå enda kjekkt da, når alt av nøkler ol. er for hånd ved innstallering. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.