Gå til innhold

Men hva skal vi gjøre med dette været, da?

Anbefalte innlegg

Gjest En smule bekymret
Skrevet

Er det noen som har tenkt på det? Eller bare nyter dere det?

Jeg liker det ikke i det hele tatt, jeg.

Jeg slet med å holde meg oppegående i varmt vær for 20 år siden, men nå er det jo uutholdelig.

Hva da om 20 år til???

Det var veldig mye snakk om drivhuseffekt og global oppheting for 8 år siden, men det har vært ganske stille de siste årene.

Hvorfor det? Er det noen som har kommet frem til at det er for sent allikevel?

Hørte en værforsker nevnte at den eneste muligheten for å få drivhuseffekten til å snu, var å plante flere trær...!

De sier også at selv om de kommer med pressemeldinger som beviser klimaendringer, ekstreme værforhold o.l., så er det en liten gruppe mennesker med stor makt, som påstår at dette ikke er uvanlig og at det ikke er så alvorlig.

Så da får man jo gjort veldig lite...

Jeg synes det begynner å bli alvorlig når folk i Norge dør av heteslag.

Jeg tror det som må til er en diger bevisstgjøring. Folk driter i det, nemlig. De lever her og nå, kjører rundt og forurenser, fabrikkene fortsetter å spy ut og det er ikke en kjeft som tenker på at de kommer til å krepere av varme sommeren om 20 år til.

Eller at det ikke vil finnes snø i lavlandet om 50 år. Eller at det er frost i Hellas.

Eller digre jordskjelv, poler som smelter og sinnsyke orkaner.

Eller er det noen som tenker på barna deres?

Er det noe særlig gøy å tenke på at du oppfostrer et barn til en diger verdenskatastrofe?

Vel, hun har kanskje et lite poeng, tenker du sikkert nå. Men i morgen tidlig...? Tar du t-banen, går, eller kjører du til jobb da?

Jeg føler meg som en forbanna dårlig mor hvis jeg ser at barna våre sliter om 50 år, men jeg følte at problemet var for stort til at jeg prøvde å gjøre noe med det.

Gjest bebba
Skrevet

Ja jeg nyter det. Så tar jeg bekymringene etterhvert.

Gjest En smule bekymret
Skrevet

Ja jeg nyter det. Så tar jeg bekymringene etterhvert.

Ja, ikke sant. Der har vi poenget mitt.

Du er sånn som alle andre...

Problemet er for stort til at du orker, eller tror du klarer å gjøre noe med det, så du setter deg ned og venter.

Så tar du de dagligdagse greiene og føler du har mer enn nok med de...?

Ikke sant?

Gjest bebba
Skrevet

Problemet er for stort til at du orker, eller tror du klarer å gjøre noe med det, så du setter deg ned og venter.

Ikke sant?

Nei det er overhodet ikke sant. Jeg vokste opp med at slikt vær kom fra Satan selv, og jeg trosser min barndom når jeg sier at jeg nyter det. Ikke tro at det er helt enkelt.

Gjest En smule bekymret
Skrevet

Nei det er overhodet ikke sant. Jeg vokste opp med at slikt vær kom fra Satan selv, og jeg trosser min barndom når jeg sier at jeg nyter det. Ikke tro at det er helt enkelt.

Okay, vanskelig å forstå ironien din, siden de fleste faktisk er sånn...

Men hvor starter man, da? Slutte å kjøre bil, eller lage underskriftskampanjer?

Brenne bensinstasjoner, eller stå fram i Se og Hør?

Skrive til Kjell Magne, eller Kongen? Eller melde seg inn i Bellona?

Eller ta fatt i noen forskere og slenge skremmende fakta på bordet?

Hm. Hva ville fått deg til å reagere?

Gjest levelenge
Skrevet

Jeg tar IKKE T-banen. Og jeg tar vanligvis ikke "sorgene på forskudd" - men nå dreier det seg om noe mer: Britiske myndigheter har hele tiden etter 9-11 "antatt og fryktet" at travle undergrunnsbaner vil være et sannsynlig "nestemål"..De har underveis tatt en del forhåndsregler - men det skjedde likevel..

Gjest levelenge
Skrevet

Jeg tar IKKE T-banen. Og jeg tar vanligvis ikke "sorgene på forskudd" - men nå dreier det seg om noe mer: Britiske myndigheter har hele tiden etter 9-11 "antatt og fryktet" at travle undergrunnsbaner vil være et sannsynlig "nestemål"..De har underveis tatt en del forhåndsregler - men det skjedde likevel..

Heisann!! dette innlegget hoppet inn på feil sted... beklager... :)

Skrevet

Jeg nyter været men skjønner bekymringene dine. Nå styrer vi dessverre ikke hele verden og jeg synes folk er mest beviste enn før.

petter smart
Skrevet

Det er jo kjekt at du sitter på den absolutte sannhet.... Eller gjør du det?

Det er slett ingen enighet innad i forskermiljøene om hvor mye av klimaendringene som er menneskeskapte. Et enkelt vulkanutslipp kan slippe ut mer klimagasser enn alle verdens biler gjennom ett år.

Temperaturen varierer over tid. Med jevne mellomrom har det vært istid i Norge, og andre ganger er det svært varmt. Å tro at dette er menneskeskapt er naivt.

Kanskje vil vi oppleve snøløse vintre eller frost i Hellas, men dette er ikke uvanlig og har skjedd flere ganger opp gjennom historien.

Et mye større problem, og ett som er enklere å løse (fordi det er menneskeskapt) er forurensning. Vi dumper store mengder forurensning i vann og til luft. Noe forurensning er uunngåelig, men med dagens teknologi kunne vi redusert dette kraftig. Og det er dette som truer de neste generasjonene. Allerede i dag blir mange syke og enkelte dør mer eller mindre som en direkte konsekvens av forurensning. Og når jeg sier forurensning så mener jeg ikke drivhusgasser o.l., men kjemisk giftige stoffer, ozon nedbrytende stoffer osv.

Gjest bebba
Skrevet

Ingenting fordi jeg er ikke enig med deg. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt på samme måte som du gjør det.

Skrevet

Jeg har ikke bil, så jeg tar definitivt t-banen :-)

Ellers: Menneskeheten kommer sannsynligvis til å mer eller mindre utslette seg selv og herpe hele kloden før eller senere, så jeg ser ikke noe som helst håp for at ting virkelig skal snu. Det er en del av gjennopprettingen av balansen i naturen at sivilasjoner til slutt går under, og ting starter på nytt eller blir satt langt tilbake igjen.

".................................."

Skrevet

Ikke sant?

Hva skal man gjøre når det er varmt, fint vær da? Blir ting værre av at man nyter det? Blir noe som helst bedre hvis vi burer oss inne i kjelleren med en fot i fryseren?

"..................................."

Skrevet

"Eller ta fatt i noen forskere og slenge skremmende fakta på bordet?"

Eh.......

"...................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...