Sør Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Den antisemittismen som spres av enkeltindivider her på DOL er skremmende. Blindt hat av jøder, muslimer og/eller kristne er noe som man jo hadde håpet ble knust i 1945, men antisemittismens stygge hode reiser seg igjen. Denne gangen er den hovedsakelig rettet mot muslimer, men ellers er den selvsagt ikke forskjellig fra hva som foregikk på 1930-tallet. Det er ikke bedre å trakassere muslimer enn jøder, kristne eller andre grupper. Det er totalt forkastelig uansett. Likevel forsøker individer her å sverte 20% av verdens befolkning ved å koble dem til terrorisme, noe som er akkurat like idiotisk som å påstå at "kristne er nazister" (basert på at de fleste nazister var kristne). Det hatet som enkelte viser på DOL er skremmende, og de som hater slik er akkurat like fundamentalistiske som de terroristene de forsøker å advare mot. Det er blindt hat, uten noen form for logiske argumenter. De snakker om "hvis Norge blir muslimsk", som er omtrent like "sannsynlig" som at Tyskland skulle bli jødisk. Det er en karbonkopi av retorikken fra 1930 årene. Og det verste er at, akkurat som andre religiøse fundamentalister, så evner de ikke å argumentere. De bare presenterer side opp og side ned med latterlige "bevis" for sitt hat mot jøder, muslimer eller hvem det nå enn er som er målgruppen denne uken. De normale blant oss klarer forhåpentligvis å huske at muslimer, jøder, osv. er like mye individer som det vi er, og de aller aller fleste ønsker selvsagt bare å leve i fred. Akkurat som jødene på 1930-tallet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Osiris Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Meget godt skrevet Sør. Jeg er helt enig med degm og blir stadig forundret over at noen kan skjære en hel folkegruppe eller alle som tilhører en religion over en kam. 0 Siter
Champagne Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Enkeltindivider på dol? Ja, men er det ikke det vi sier om muslimer også da, at det er enkelte (ikke alle) som synes vold er greit..? Ser ikke forskjellen. Det er vel ingen som påstår at alle muslimer er voldselskende idioter? Hva kultur angår, ja der er jeg mer usikker. 0 Siter
Sør Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Skrevet 12. juli 2005 Enkeltindivider på dol? Ja, men er det ikke det vi sier om muslimer også da, at det er enkelte (ikke alle) som synes vold er greit..? Ser ikke forskjellen. Det er vel ingen som påstår at alle muslimer er voldselskende idioter? Hva kultur angår, ja der er jeg mer usikker. Nei, det er ikke det som sies om muslimer. Der sier man "muslimer" (for eksempel, det er xxx muslimer i Norge), uten noen restriksjon på hvem det gjelder. Hvilken "kultur" er det du refererer til? Har alle muslimer felles kultur? Har alle kristne felles kultur? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Skrevet 12. juli 2005 Meget godt skrevet Sør. Jeg er helt enig med degm og blir stadig forundret over at noen kan skjære en hel folkegruppe eller alle som tilhører en religion over en kam. Hei, Ja, det er skremmende. "Argumentene" og skremselpropagandaen er akkurat den samme som i 1930-årene. Da var det visst jødene som skulle ta over - nå er det visst muslimene. (Som utgjør mindre enn 2% av befolkningen!) Med vennlig hilsen 0 Siter
Champagne Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Nei, det er ikke det som sies om muslimer. Der sier man "muslimer" (for eksempel, det er xxx muslimer i Norge), uten noen restriksjon på hvem det gjelder. Hvilken "kultur" er det du refererer til? Har alle muslimer felles kultur? Har alle kristne felles kultur? Med vennlig hilsen Vel, jeg synes nå ikke at en muslim er en muslim da.. Man får se an mennesket først før man gjør seg opp en mening. Med kultur mener jeg alt det som ikke er religiøst betinget, men som praktiseres pga. tradisjon. Negativ kultur (for meg) er f.eks. omskjæring, forlengelse av halsen til småjenter, gutter som må gjennom smertefulle manndomsprøver, kvinnelig stemmerett, tanken om at homofile ikke har livets rett, fri abort, barnearbeid. Slikt som skjer på tvers av religion, og som virker nesten umulig å bekjempe. Men jeg har håp, verden går framover. Vi brenner ikke hekser lenger eller dreper handicappede. Det er bare 30 år siden homofili var forbudt i Norge, og se hvor vi er i dag. Det gir meg håp. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Klokt innlegg, Sør. Nå har det heldigvis vært stille fra den fronten noen dager, så jeg satser på at noen har tatt dol-ferie. 0 Siter
Gjest isjameg Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Hei, Ja, det er skremmende. "Argumentene" og skremselpropagandaen er akkurat den samme som i 1930-årene. Da var det visst jødene som skulle ta over - nå er det visst muslimene. (Som utgjør mindre enn 2% av befolkningen!) Med vennlig hilsen Hvis de virkelig utgjør mindre enn 2 prosent av verdens befolkning, er det imponerende hvor mye dårlig reklame de klarer å gjøre for seg selv. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Hvis de virkelig utgjør mindre enn 2 prosent av verdens befolkning, er det imponerende hvor mye dårlig reklame de klarer å gjøre for seg selv. Selvsagt er det snakk om mye mer enn 2%. Noen ganger snakker han om Norge, andre ganger om verden alt etter hva som passer seg. Denne gangen var det det velkjente falsifiserte tallet fra SsB han valgte for å vri saken vekk fra sannheten. 0 Siter
Sør Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Skrevet 12. juli 2005 Hvis de virkelig utgjør mindre enn 2 prosent av verdens befolkning, er det imponerende hvor mye dårlig reklame de klarer å gjøre for seg selv. De utgjør under 2% av Norges befolkning, og ca 20% av verdens befolkning. Mener du at kristne ga seg selv negativ oppmerksomhet pga nazismen? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest isjameg Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 De utgjør under 2% av Norges befolkning, og ca 20% av verdens befolkning. Mener du at kristne ga seg selv negativ oppmerksomhet pga nazismen? Med vennlig hilsen Nazistene gjorde ikke all faenskapen de gjorde i Jesus Kristus navn. De muslimene som står for noe av faenskapen i verden gjør det fordi denne Allah-fyren sa det til dem. Du kan ikke drive og sammenligne kristne og muslimer hele tiden. Jeg har uansett skjønt poenget ditt; Islam er en fin ting,- og gjerne for meg. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 12. juli 2005 Skrevet 12. juli 2005 Det er netopp kunnskapen om nazismens grusommheter som får mange av oss til å stå opp å kjempe mot VÅR tids nazisme, nemlig islam og da den fundamentalistisk delen av den, som det har vistr seg at et flertall uslimer går å stemmer på dersom de får sjansen i et demokratisk valg. f.eks, Algeie, Irak og nå senest i Iran. Det gjorde også tyskerne, de stemte på Hitler, og paralellene er store,mange og skremmende. 0 Siter
Sør Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Skrevet 12. juli 2005 Det er netopp kunnskapen om nazismens grusommheter som får mange av oss til å stå opp å kjempe mot VÅR tids nazisme, nemlig islam og da den fundamentalistisk delen av den, som det har vistr seg at et flertall uslimer går å stemmer på dersom de får sjansen i et demokratisk valg. f.eks, Algeie, Irak og nå senest i Iran. Det gjorde også tyskerne, de stemte på Hitler, og paralellene er store,mange og skremmende. Har du sett noen som støtter fundamentalistisk islam her? Faktisk er vel du noe av det mest fundamentalistiske her. 0 Siter
Sør Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Skrevet 12. juli 2005 Nazistene gjorde ikke all faenskapen de gjorde i Jesus Kristus navn. De muslimene som står for noe av faenskapen i verden gjør det fordi denne Allah-fyren sa det til dem. Du kan ikke drive og sammenligne kristne og muslimer hele tiden. Jeg har uansett skjønt poenget ditt; Islam er en fin ting,- og gjerne for meg. Sånn til orientering - jeg er ateist, og like mye imot at islam, kristendom og andre religioner skal ha noen plass i staten/lovverket. Og jo, for å korrigere deg, nazistene påberopte seg kristendommen, akkurat som terroristene i dag påberoper seg islam. Hvorvidt det er noen dekning for dette er rimelig irrelevant, all den tid de fleste muslimer og kristne ikke støtter slikt. Med vennlig hilsen 0 Siter
favn Skrevet 13. juli 2005 Skrevet 13. juli 2005 Vel, jeg synes nå ikke at en muslim er en muslim da.. Man får se an mennesket først før man gjør seg opp en mening. Med kultur mener jeg alt det som ikke er religiøst betinget, men som praktiseres pga. tradisjon. Negativ kultur (for meg) er f.eks. omskjæring, forlengelse av halsen til småjenter, gutter som må gjennom smertefulle manndomsprøver, kvinnelig stemmerett, tanken om at homofile ikke har livets rett, fri abort, barnearbeid. Slikt som skjer på tvers av religion, og som virker nesten umulig å bekjempe. Men jeg har håp, verden går framover. Vi brenner ikke hekser lenger eller dreper handicappede. Det er bare 30 år siden homofili var forbudt i Norge, og se hvor vi er i dag. Det gir meg håp. 'Negativ kultur (for meg) er f.eks. omskjæring, forlengelse av halsen til småjenter, gutter som må gjennom smertefulle manndomsprøver, kvinnelig stemmerett, tanken om at homofile ikke har livets rett, fri abort, barnearbeid.' Her MÅ det være en skrivefeil? Plis? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.