Gå til innhold

Gratis skolemat?

Anbefalte innlegg

Gjest MrPimmel
Skrevet

Lettvint omgang med definisjoner i disse førvalgtider.

Gratis betyr at det ikke koster noe. Å gi mat til alle elever koster nok minst 100 kr pr dag pr elev inkl indirekte kostnader. Det må dekkes over budsjettene våre, mer skatt.

Sikkert fornuftig med skolemat, men "gratis" er det ikke.

Skrevet

Ja, så lenge det ikke er halalkjøtt, så er vel du fornøyd.

Skrevet

*hikste-ler*

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekker
Skrevet

Må maten nødvendig vis være varm? Må jo bli mye billigere å gi elevene "gratis" brødmat, frukt og kald juice/melk.

Skrevet

Må maten nødvendig vis være varm? Må jo bli mye billigere å gi elevene "gratis" brødmat, frukt og kald juice/melk.

MrPimmel sa vel ikke noe om varm mat, bare at den var såkalt gratis.

Gjest MrPimmel
Skrevet

MrPimmel sa vel ikke noe om varm mat, bare at den var såkalt gratis.

Et politisk utspill i valgkampen, regningen for maten må vi skattebetalere betale uansett.

Skrevet

Et politisk utspill i valgkampen, regningen for maten må vi skattebetalere betale uansett.

Det blir jo det samme om du betaler skolematen over skatteseddelen eller kjøper den selv. Mat må de jo ha uansett, og til slutt er det jo du som må betale enten det er på den ene eller den andre måten.

Skrevet

Hihi, klart det blir halal, i hvert fall her jeg bor hvor minst 60% av elevene kun spiser halal.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Det blir jo det samme om du betaler skolematen over skatteseddelen eller kjøper den selv. Mat må de jo ha uansett, og til slutt er det jo du som må betale enten det er på den ene eller den andre måten.

Det blir jo feil i forhold til oss som ikke har skolebarn.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Skolematen blir vesentlig dyrere for deg når den serveres i kantine i stedet for at de tar med mat.

Jeg ville tro at en normal matpakke tatt med heimefrå koster kr 10-15. Skolematen i kantina vil bli 10 ganger dyrere, inkl lokaler, vask, betjening, strøm, svinn, inventar osv. Vanlige driftskostnader som ikke påkommer i prisen på den hjemmelagede.

Skrevet

Det blir jo feil i forhold til oss som ikke har skolebarn.

Jeg syns det er helt ok at noe av mine skattepenger brukes til gratis skolemat. Og jeg har ikke barn.

Skrevet

Skolematen blir vesentlig dyrere for deg når den serveres i kantine i stedet for at de tar med mat.

Jeg ville tro at en normal matpakke tatt med heimefrå koster kr 10-15. Skolematen i kantina vil bli 10 ganger dyrere, inkl lokaler, vask, betjening, strøm, svinn, inventar osv. Vanlige driftskostnader som ikke påkommer i prisen på den hjemmelagede.

Hvor står det regnestykket da?

Gjest MrPimmel
Skrevet

Hvor står det regnestykket da?

I hodet mitt. Og det er et forsiktig anslag. Bedriftsøkonomi kalles det. Kostnadslære. Noe det offentlige ofte ikke er så nøye med. De hater visst at noen begynner å snakke kostnader og effektivitet.

At de påstår skolemat er "gratis" er ganske betenkelig.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Jeg syns det er helt ok at noe av mine skattepenger brukes til gratis skolemat. Og jeg har ikke barn.

Det synes ikke jeg, da burde det i såfall bli behovsprøvd, og da går vinninga opp i spinninga med administrasjon etc.

Ser ingen grunn til at jeg skal betale maten til de som har nok penger til å fø barna sine selv.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Problemet er at det er ganske dyrt i forhold til hjemmelaget matpakke, og vi må betale regningen.

De snakker altså om en stor kostnadsøkning som de er frekke nok til å kalle gratis.

Gjest levelenge
Skrevet

Jeg har ingen tro på forslaget om "gratis" skolemat. (det er den i hvert fall ikke, som mange av dere skriver) De barna som ikke har fornuftige vaner fra før, vil de da få det? Jeg tviler. En periode var det for noen av mine barn en forsøksordning med frukt/grønt. En mndl. sum vi foreldre betalte. Frukten/grønnsaken hadde ikke den kvaliteten som kunne forventes, og det ble mye billigere at barna hadde med seg gulrot/eple etc.hjemmefra som før. Jeg gikk ut av ordningen.

Gjest Aimabel
Skrevet

Joda, gratis for de som ikke betaler skatt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...