Gå til innhold

Ect


stillheten

Anbefalte innlegg

Jeg fikk anbefaling om og prøve Ect. Jeg viste ikke hva det var men tok en sjanse. Det er nå bare noen uker siden siste behandling, og jeg er som et helt nytt menneske. Har ikke vært slik på mange år. Bruker ingen medisiner, og alle jeg kjenner gir utrykk for at nå er jeg tilbake til den de en gang kjente.

Det jeg nå lurer på er om hvor lenge dette kan vare. Går og er litt engstelig for at jeg skal falle tilbake. Hvordan er utsiktene etter en slik behandling.

Ps: Er i dag glad for at alt galt jeg har gjort ikke har lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

ECT er en fantastisk måte å behandle depresjoner på. Den er mer effetiv i å behandle aktuell episode enn alle andre behandlingsmetoder.

ECT hjelper dessverre ikke forebyggende i forhold til evt ny episoder.

Til dette trenger er psykologisk hjelp dersom en har mange psykososiale stressorer i livet sitt.

Dersom en har en bipolar lidelse eller en depresjon av mer genetisk/"endogen" natur, vil en trenge medisiner som forebyggense tiltak.

Kombinasjonen av disse er selvsagt ofte aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECT er en fantastisk måte å behandle depresjoner på. Den er mer effetiv i å behandle aktuell episode enn alle andre behandlingsmetoder.

ECT hjelper dessverre ikke forebyggende i forhold til evt ny episoder.

Til dette trenger er psykologisk hjelp dersom en har mange psykososiale stressorer i livet sitt.

Dersom en har en bipolar lidelse eller en depresjon av mer genetisk/"endogen" natur, vil en trenge medisiner som forebyggense tiltak.

Kombinasjonen av disse er selvsagt ofte aktuelt.

Da må jeg få spørre hva du nå vil anbefale meg. Jeg er sendt ut av sykehuset uten hverken medisiner eller oppfølging. Har selv tatt kontakt med min psykiatriske sykepleier i kommunen slik at jeg kan gå til henne hver måned.

Jeg har hatt en vanlig depresjon som har sine utenforstående årsaker, flere innleggelser og gjort som sagt mye dumt. Ønsker ikke og komme dit igjen. Hvor lenge tror du det kan gå bra? Problemene er ikke løst men jeg takler de allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...