Gå til innhold

Eksem i hodebunnen

Anbefalte innlegg

Hei. Etter plager med hodebunnen i flere måneder gikk jeg i går til legen, han slo fast at det var eksem. Hvis jeg har klødd på utslettet (eller uthevelsen) har det væsket. Dette var ikke min største bekymring. Jeg har også mistet mye hår i perioden, noe jeg aldri har gjort før (ser det i dusjen og på baderomsgulvet hvis jeg føner håret). Legen skrev ut noe mot eksemen (elocon), og mente håravfallet mest sannsynlig skyltes eksem. Nå skal det sies at jeg ikke har merket å ha blitt mye tynnere i håret i perioden, men mister ekkelt mye, så det må jo skje en gang, eller? Det ble tatt en blodprøve for å utelukke B-vitaminmangel etc. Mine spørsmål er altså:1)Kan håravfallet skyldes eksemen? Jeg har også kunne dratt/klødd ut noen hår som ser ut til å sitte sammen i roten. 2) Vil håret man mister i en betennelsesituasjon (eksem) komme tilbake igjen, og vokser det nytt der jeg har mistet det nå?.3)Kan håravfallet stabilisere seg (dårlig) slik at man kommer til et punkt der man fremdeles mister hår, men det blir ikke tynnere (fordi det har kommet nytt der man har mistet før)?4) Vil det hjelpe med hårkurer og hårvitaminer for en slik tilstand? Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190665-eksem-i-hodebunnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest håret

1. Hos menn har håravfall som oftest hormonelle årsaker. I tillegg er forskjellige hodebunnsproblemer gjerne en medvirkende årsak. Hodebunnsproblemer alene kan også forårsake hårtap. Det er derfor full mulig at årsaken til ditt håravfall er eksem i hodebunnen.

2. Så lenge hårsekkene ikke skades varig, vil de normalt begynne å produsere hår igjen når hodebunnsproblemene er løst.

3. 85% av hårene på hodet er til enhver tid i vekstfasen som varer fra 2 til 6 år. Deretter går hårsekken inn i en hvilefase som varer fra 3-4 måneder. Håret faller så av. Det er normalt å miste ca 100 hår på denne måten hvert eneste døgn. Deretter starter ny hårvekst – en ny fase som varer 2 til 6 år. Hodehår vokser 1 til 2 mm i uken. Hårtap utover dette har som oftest sammenheng med hodebunnsproblemer eller hormonelt håravfall. Dersom hodebunnsproblemene løses, vil hårveksten komme tilbake. Dersom årsaken er hormonell, må man bruke en hårkur som gjenoppretter den hormonelle balansen i hårsekkene for å få hårveksten tilbake.

4. Mitt råd er at du forsøker å løse hodebunnsproblemene (eksemen) først. Deretter kan du vurdere om du skal bruke hårvitaminer eller andre tilskudd som virker spesielt fremmende for hårveksten. Flytende ekstrakt av bukkehornskløver (plante) er ett middel som er spesielt effektivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190665-eksem-i-hodebunnen/#findComment-1323864
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...