Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært i Tyrkia: Jeg skal dit om tre uker. Hvordan er det med valutta der? Euro? Eller har de egen valutta? Hva heter det i så fall?

Takk!

Skrevet

De bruker tyrkiske lire. Så der blir du millionær på første uttak i minibanken :o)

Gjest Tyrkia-fan
Skrevet

Vi var i Tyrkia for tre år siden, da ble vi millionærer :o), men jeg mener å ha hørt at de har stryki endel nuller nå, så det er ikke sikkert at du blir mangemillionær som vi ble :o).

HUSK at du KUN må veksle i minibanker, IKKE bruk disse vekslingsbodene som det kryr av der nede, der blir du rundlurt med gebyrer. Vi sjekket nettbanken via telefonen da vi hadde tatt ut penger fra disse forbanna bodene 2 ganger, da hadde de klart å loppe oss for 1200 kroner på de to uttakene.

Vi trivdes kjempebra i Tyrkia, vi var dessverre for seine til å bestille dette året (vi vil tilbake til Kumköy v/Side), så det blir Kypros på oss istedenfor, men vi lengter tilbake til Tyrkia alle sammen :o).

Du kan ha i bakhodet at de fleste går ut for å lure deg, har du den innstillingen så går det bra :o).

God tur !!!

Skrevet

Vi var i Tyrkia for tre år siden, da ble vi millionærer :o), men jeg mener å ha hørt at de har stryki endel nuller nå, så det er ikke sikkert at du blir mangemillionær som vi ble :o).

HUSK at du KUN må veksle i minibanker, IKKE bruk disse vekslingsbodene som det kryr av der nede, der blir du rundlurt med gebyrer. Vi sjekket nettbanken via telefonen da vi hadde tatt ut penger fra disse forbanna bodene 2 ganger, da hadde de klart å loppe oss for 1200 kroner på de to uttakene.

Vi trivdes kjempebra i Tyrkia, vi var dessverre for seine til å bestille dette året (vi vil tilbake til Kumköy v/Side), så det blir Kypros på oss istedenfor, men vi lengter tilbake til Tyrkia alle sammen :o).

Du kan ha i bakhodet at de fleste går ut for å lure deg, har du den innstillingen så går det bra :o).

God tur !!!

Tusen takk, Tyrkia-fan! Ja,. jeg har reist så mye i diverse lugubre land at jeg vet at det er det gamet handler om: Å lure godtroende turister. Derfor tar jeg alltid med en bunke penger i landets valutta og bruker kortet ellers, blant annet minibank.

Jeg kvier meg jo for å bruke VISA i restauranter, i frykt for at de drar kortet både to og tre ganger. Men har så langt aldri blitt lurt (som jeg vet om da)...

Joda, vi gleder oss veldig til Tyrkia! Vi skal til Alanya, noen tips om det stedet/området?

Gjest den ekte noor
Skrevet

De strøk nullene ved årsskiftet, men de gamle pengene vil være i omløp frem til nyttår. 1 (million) er vist lik 5 kroner var det siste jeg hørte. Helt greit å ta ut penger i minibanker (og så er det deiiilig aircondition der*s*).

Gjest Tyrkia-fan
Skrevet

Tusen takk, Tyrkia-fan! Ja,. jeg har reist så mye i diverse lugubre land at jeg vet at det er det gamet handler om: Å lure godtroende turister. Derfor tar jeg alltid med en bunke penger i landets valutta og bruker kortet ellers, blant annet minibank.

Jeg kvier meg jo for å bruke VISA i restauranter, i frykt for at de drar kortet både to og tre ganger. Men har så langt aldri blitt lurt (som jeg vet om da)...

Joda, vi gleder oss veldig til Tyrkia! Vi skal til Alanya, noen tips om det stedet/området?

Nei, der har vi ikke vært tidligere, så jeg aner ikke :o)

Men det er vel ganske likt der nede.

Skal dere være en eller to uker ?

En av de første dagene MÅ du/dere dra å ta Tyrkisk bad, (de kaller det noe spesielt, men akkurat nå er det borte for meg .... noe på H ... nei så irriterende .....) Du blir iallefall vasket, skrubbet og oljet inn, helt fantastiskt :o). Etterpå må du smøre deg godt inn med solkrem, for huden din er da veldig mottakelig for solen. Dette bør gjøres somsagt når dere kommer ned, ellers vasker og skrubber de vel vekk brunfargen din :o).

Ta med deg omtrent tom koffert, kjempebillige fakeklær med god kvalitet på der nede. De sier at en ikke bør kjøpe t-skjorter o.l. i bodene ved stranden pga av kvaliteten, det er bare tull (de er billigst også)!! Faktisk de som har holdt seg best hos oss, min mann bruker de fortsatt, 3 år etter de ble kjøpt, gud veit hvor mange ganger de er vasket og tørketromlet, det skal sies at han idag bruker de til jobb-tskjorter, men allikevel.

Skrevet

En av de første dagene MÅ du/dere dra å ta Tyrkisk bad, (de kaller det noe spesielt, men akkurat nå er det borte for meg .... noe på H ... nei så irriterende .....) Du blir iallefall vasket, skrubbet og oljet inn, helt fantastiskt :o). Etterpå må du smøre deg godt inn med solkrem, for huden din er da veldig mottakelig for solen. Dette bør gjøres somsagt når dere kommer ned, ellers vasker og skrubber de vel vekk brunfargen din :o).

Ta med deg omtrent tom koffert, kjempebillige fakeklær med god kvalitet på der nede. De sier at en ikke bør kjøpe t-skjorter o.l. i bodene ved stranden pga av kvaliteten, det er bare tull (de er billigst også)!! Faktisk de som har holdt seg best hos oss, min mann bruker de fortsatt, 3 år etter de ble kjøpt, gud veit hvor mange ganger de er vasket og tørketromlet, det skal sies at han idag bruker de til jobb-tskjorter, men allikevel.

Oj, spennende med Tyrkia-bad! Er det egne anlegg for det? Jeg skal dra med ungene som er 11 og 14 år - er det noe for dem? Og: Hun på 11 - er det trygt å ha henne det minste ut av synet for farlige tyrkere?

OK, skal ha med minst mulig! Men har tenkt å lure med meg vifta - tror det blir veldig trykkende varm i leiiligheten, selv om det står at det er air kondition.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hamam heter det:)

Gjest Simiana
Skrevet

Fra 1.1.05 er det ny valuta, leste jeg. I flg. valutakalkulatoren er 1 Trukish New Lira (TRY) = 4,82 NOK.

Gjest Tyrkia-fan
Skrevet

Oj, spennende med Tyrkia-bad! Er det egne anlegg for det? Jeg skal dra med ungene som er 11 og 14 år - er det noe for dem? Og: Hun på 11 - er det trygt å ha henne det minste ut av synet for farlige tyrkere?

OK, skal ha med minst mulig! Men har tenkt å lure med meg vifta - tror det blir veldig trykkende varm i leiiligheten, selv om det står at det er air kondition.

Vi fikk reklame fra Ving, og det lå reklame på hotellet vårt, de anbefalte et sted som lå et lite stykke unna der vi bodde.

Vi tok taxi dit, så det gikk greit. Stedet vi kom til var et kjempehotell, veldig seriøs plass. Jeg og min svigerinne dro dit sammen, og fikk behandlingen likt, det var åpne dører o.l. der, så det var ingen fare, men vi skjønte nok at de to som smurte oss inn med olje kommenterte valkene våre o.l. :o), men pytt pytt.

Det kryr av Hamham`er rundt omkring der nede, og alle er IKKE like seriøse nei.

De tyrkiske servitørene/butikkpersonalet) ble veldig glade i småjentene våre (8 og 2 år), skulle hele tiden tulle og tøyse med dem, ta på dem osv. Jentene likte det ikke, heller ikke jeg, merket at jeg blei litt irritert på dem i begynnelsen.

Hotellet vårt hadde, som de fleste, en egen strand, servitørene i strandrestauranten jobbet også på kveldene når de gjorde om bassengområdet til restaurant/underholdningsområde. De servitørene ble jentene våre såpass godt kjent med etter 14 dager der nede, så de godtok både de og mor :o).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...