Gå til innhold

Førstevalg av medikament for bedre søvn ved depresjon? m.m.


Gjest Sliten pike

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten pike

Hvis en er deprimert og har en del problemer med søvnen, er det vanlig å få noe for å sove bedre i en periode, til antidepressiv medisin begynner å virke? Det kan jo ta sin tid, og det er ikke akkurat oppmuntrende og hjelper ikke på tiltakslysta når man ikke sover.

Har så lyst å i det minste få sove snart. Det er det eneste jeg vet finst medisin for som kan virke så godt som med en gang.

Har tenkt på Tolvon, men det finnes kanskje bedre alternativer. Det glemte jeg å spørre om.

Hvilket medikament er vanligst å gi på en slik indikasjon? Det gjelder da fortsatt at det tar lang tid å sovne og hyppige oppvåkninger der det tar lang tid å falle i søvn igjen.

Egentlig er jeg redd for å spørre legen om det.

Skulle ønske legen bare gav meg det uten videre..

Hva er forresten ellers lurt å gjøre mens man venter på legetime for å bli medisinert? Jeg prøver å få dagslys, være noe fysisk aktiv og jeg prøver å finne på noe utenfor husets vegger, men det er jo ikke så enkelt. Det blir nok mindre enn før.

Andre ting som korter ned på ventetida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøhesten

Du høres ut til å være flink til å engasjere deg i andre ting enn kun å kjenne på depresjonen. Det er bra!!

Har ikke noe annet råd til deg enn at du må fortsette på det du gjør nå, i tillegg til å tenke positive tanker som best du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest policy

Jeg synes du er flink og tar tak i din egen situasjon. Mosjonering og komme seg ut er kjempeviktig :-)

Jeg synes ikke det er urimelig om du fikk noe og sove på frem til effekt av medisiner.

Nå er det ofte ikke så lurt med vanedannende medisiner, men jeg kan ikke se noe problem med det over en kortere periode dersom du ikke tidligere har hatt tedenser til overforbruk.

Av ikke vanedannende medisiner er jo tolvon et ok preparat, det er også truxal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest http://home.no.net/veggis

Imovane for søvn..

Cipramil for depresjon..

Disse medisinene er ikke spesiellt avhengighetsskapende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane for søvn..

Cipramil for depresjon..

Disse medisinene er ikke spesiellt avhengighetsskapende..

Imovane er vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en stund tolvon blant annet for å få sove om natten. Det hjalp en del. Fordelen er at tolvon også virker på depresjonen. Ulempen er at det er lett å legge på seg, tolvon gir økt matlyst. Da jeg gikk på det føltes det som jeg aldri ble mett, så jeg la på meg en del.

Nå tar jeg vallergan for å sove. Det fungerer stort sett ganske bra. Vallergan er egentlig en allergimedisin, så det virker ikke mot depresjonen. Fordelen er jo at du ikke legger på deg så lett.

For begge medisinene gjelder det at du kan bli ganske trøtt om morgenen og formiddagen. Da kan det hjelpe å ta pillene litt tidlig på kvelden.

Ingen av disse medisinene er vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er Tolvon uunværlig i perioder. Ikke bare hjelper den godt på søvn, men den virker antidepressivt også.

Matlysten kan øke ganske betraktelig, og jeg har fått på meg 9 ekstra kilo i løpet av et par-tre måneder. Men er du flink til å mosjonere og passer på hva du spiser, trenger du ikke få det samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Remeron/Tolvon må være førstevalg.

Imovane kan være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest http://home.no.net/veggis

Imovane er vanedannende.

Imovane er ikke så vanedannende som f.eks. Flunipam & Rohypnol tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...