Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er ei voksen dame som har fått diagnose kikhoste. Har hosta i litt over fire uker. Fikk for to uker siden et ordentlig anfall. ble sendt på legevakt og fikk innhalasjon av astma medisin. Fikk etter hvert flere mindre anfall og nye innhalasjoner. For to dager siden fikk jeg positivt svar på kikhosteprøve. Får beskjed av legene at det eneste de kan tilby er astmamedisin. Har fått Pulmicort og Bricanyl til bruk hjemme. Føler meg fryktelig tett/trang i halsen hele dagen. Føler at det hjelper litt med kaldt vann. Finnes det ikke noe som kan hjelpe for halsen. Om nettene klarer jeg ikke finne roen. Selv om jeg sitter og sover våkner jeg i ett sett og er helt tørr og føler et stort ubehag i halsen. I tillegg får jeg flere anfall med skjelving eller risting i kroppen. Jeg blir snart desperat. Har fått beskjed om at det er for langt i sykdomsforløpet til at penicillin vil hjelpe. Har hørt flere som sier at med kikhoste er det seks uker opp og seks uker ned altså totalt tolv uker. Har jeg ikke nådd toppen ennå? Føler at legene her har liten eller ingen erfaring med kikhoste. Det blir sagt at det ikke skal være farlig for barn over ti år, men det føles dramatisk når det står på. Er kikhoste ufarlig for voksne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190732-kikhoste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

I teorien har du fått helt riktig behandling. Antibiotika vil høyst sannsynlig ikke gi noen symptomlindring, kun bivirkninger for deg. Astmamedisinene du nevner vil kunne hjelpe litt på tettheten i luftveiene, men kun minimalt. Dette fordi disse medisinene virker på musklene i bronkiene, mens ved kikhoste sitter hevelsen mest i slimhinnen høyere opp i luftveiene. Men noen får en lettgradig forbigående astmatisk pust pga infeksjonen og hostingen, så synes det er rimelig med disse medisinene til deg. For noen kan Efedrin-holdig hostesaft hjelpe vel så bra på slimhinne-hevelsen. Verdt å prøve. Dersom du er veldig redd og usikker vil dette forværre pustevanskene. men kontakt legen din dersom du ikke får sove; han får vurdere om du skal ha noe hostestillende/beroligende til natters tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190732-kikhoste/#findComment-1320159
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...