Gå til innhold

Nhd!Trenger et svar fra en profesjonell


Gjest Torun

Anbefalte innlegg

Har depresjon av moderat art.Har og selvmordstanker.Har fått time hos psyk.pol.klinikk på mitt hjemsted til en psyk.sykepleier.Jeg ba i henvisningen dit om å få time hos en psykiater/psykolog som jeg kunne gå i langvarig terapi hos.Er nå i tvil om en sykepleier sitter på de kunnskapene som en psykolog kan gjøre,og om dette "er bra nok" om du skjønner tankegangen min.Trenger ikke 10 timer også er jeg ferdig liksom,trenger langvarig terapi,og det skrev jeg også.Har du råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, en psyk.spl. har ikke kompetanse til å gjennomføre en slik behandling som du etterspør.

Poenget er imidlertid om du bare kan bestille det du ønsker, og poliklinikken skal levere denne "varen". Det fungerer ikke slik ved noen poliklinikker i vårt land.

Du får først en utredning. Deretter vil en i samarbeid med deg finne ut hvilken type terapi du trenger. Det er liten/ingen dokumentasjon på at de lange terapier er spesielt virksomme ved depresjoner. Ofte vil kognitiv terapi i 12-20 timer gi det beste resultatet.

Poliklinikkene har også et ansvar for ressursbruken. De vil derfor måtte velge mindre ressurskrevende behandlingsformer der disse er minst like effektive som mer ressurskrevende.

Uansett må du møte opp til timen og diskutere det behandlingstilbudet som du blir tilbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...