Gå til innhold

Har du et råd om hvordan få byttet skoleplass på videregående?

Anbefalte innlegg

Gjest Malis
Skrevet

Datteren min har søkt om skoleplass i en by og hun kom da inn på sitt førstevalg. Andre/tredjevalg fallt da bort på grunn av at hun kom inn på førstevalget.

Problemet er at hun likevel ikke kan være i den byen hun har kommet inn og insisterer på det sterkeste at hun ikke kommer til å flytte likevel. Slik jeg forstår det står hun jo uten skoleplass hvis hun takker nei til plassen hun fikk. Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne til å få begynne i den byen hun bor i?

Vi har ringt og skrevet brev til fylkeskommunen, men de bare avviser det hele. Er det virkelig så firkantet? Noe burde vel kunne gjøres?

Datteren min er litt lessen av seg, så blir hun avvist, tørr hun ikke gjøre noe.

Skrevet

Det hun må gjøre er å ringe til den skolen hun vil gå på og sette seg på venteliste der. Når de da får elever som slutter er de pliktige til å følge den opprinnelige ventelista, men hvis den tar slutt, så har hun en mulighet til å begynne der.

Skrevet

Hva hun enn gjør, så si IKKE i fra dere plassen på den skolen hun har fått plass.

Ta så kontakt direkte med de andre skolene, og be om å få stå på venteliste der.

Er det "særskilte grunner", kan kanskje dette dokumenteres, og en kan søke direkte til skolen? En svigerinne fikk omgjort sin plass på den måten. (Det var riktignok høgskole, da).

Uansett er dette en fott anledning for datteren din til å øve på å legge fra seg den der "litt lessen av seg" greia. Den har hun ikke bruk for ;-)

Lykke til!

Gjest batteri
Skrevet

jeg kom inn på en annen skole enn det jeg ville, og fikk bytttet til en annen skole,som jeg hadde hatt på 1.valg- med samme linje, pga at avstanden til den første skolen var så stor...så meg tok de hensyn til..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...