Gå til innhold

Amerikanerne har visst skylda uansett

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283876

Foreldre anklager amerikanerne (noen er mer fornuftige og anklager terroristene) fordi "de tiltrekker seg opprørere"

Hva med at opprørere tiltrekker seg amerikanske soldater?

Hva med å legge skylden på de som utfører slike aksjoner? Terroristen kan ikke unngått å ha sett alle barna og sivile når han gjorde dette.

Rart at amerikanerne alltid får skylda. Dersom de er uheldige og dreper eller arresterer uskyldige så får de masse pepper. Når terrorister dreper uskyldige så er det også amerikanernes skyld, enten fordi de ikke gjør nok for å stoppe dem (hvordan pokker gjør man det uten at noen uskyldige også blir lagt i jern av og til?) eller fordi de tiltrekker opprørere, eller fordi de i det hele tatt tok seg bryet med å fjerne en farlig diktator som undertrykket sitt eget folk.

Sier ikke amerikanerne er bare snille og gode, men det blir for dumt å gi dem skylda for alt.

Skrevet

nei skylda har de ikke, men de kan være mer forsiktige med å oppsøke barn på denne måten når det vet at de selv er mål for slike bomber -og på den måten river barna vekk, noe som igjen skaper hat blant de pårørende -og da er det lett å skylde på dem.

Terroristene vet hvilke følelser de skal spille på - og hva er vel mer tragisk enn at et uskyldig barn dør?

Såpass burde amerikanerene skjønt - en får bruke hue den som har et.

Skrevet

Jeg kan ikke se at USA får skylden...

Det sagt, USA er ikke i Irak for å redde den irakiske befolkningen fra Saddam (som de selv støttet frem til makten), men av helt andre årsaker.

Med vennlig hilsen

petter smart
Skrevet

nei skylda har de ikke, men de kan være mer forsiktige med å oppsøke barn på denne måten når det vet at de selv er mål for slike bomber -og på den måten river barna vekk, noe som igjen skaper hat blant de pårørende -og da er det lett å skylde på dem.

Terroristene vet hvilke følelser de skal spille på - og hva er vel mer tragisk enn at et uskyldig barn dør?

Såpass burde amerikanerene skjønt - en får bruke hue den som har et.

Et viktig poeng for amerikanerne i Irak er jo å vise at de ikke er okkupanter. At de ikke har noe imot sivile. For å opprette et demokrati og få slutt på terroren må de få folket på sin side. Å dele ut godteri til barn er en slik ting. Å bygge ut infrastrukturen en annen.

Å skylde på dem fordi de menger seg med sivile blir for dumt.

Legg skylden på dem som med fullt overlegg drepte disse barna.

Skrevet

Et viktig poeng for amerikanerne i Irak er jo å vise at de ikke er okkupanter. At de ikke har noe imot sivile. For å opprette et demokrati og få slutt på terroren må de få folket på sin side. Å dele ut godteri til barn er en slik ting. Å bygge ut infrastrukturen en annen.

Å skylde på dem fordi de menger seg med sivile blir for dumt.

Legg skylden på dem som med fullt overlegg drepte disse barna.

Men som mor hadde jeg ikke sett det -da hadde jeg følt at de hadde "lokket" mitt barn med godteri.

Det må vel for fanken være andre ting amerikanerene kan gjøre for sivilbefolkningen?

petter smart
Skrevet

Men som mor hadde jeg ikke sett det -da hadde jeg følt at de hadde "lokket" mitt barn med godteri.

Det må vel for fanken være andre ting amerikanerene kan gjøre for sivilbefolkningen?

Men terroristen så jo at det var masse barn og sivile der, likevel valgte han å sprenge seg selv i luften. Er det ikke da han som har ansvaret?

Hvis noen dreper barnet ditt på skolen så anklager du ikke skolen som "tvinger" barnet ditt til å gå der, ikke deg selv heller som ønsker at barnet skal gå på skole. Du skylder på den som drepte.

Legg skylden der den hører hjemme.

Skrevet

Men terroristen så jo at det var masse barn og sivile der, likevel valgte han å sprenge seg selv i luften. Er det ikke da han som har ansvaret?

Hvis noen dreper barnet ditt på skolen så anklager du ikke skolen som "tvinger" barnet ditt til å gå der, ikke deg selv heller som ønsker at barnet skal gå på skole. Du skylder på den som drepte.

Legg skylden der den hører hjemme.

Ja, men amerikanerne må jo også lære av erfaringen at disse terroristene er GÆRNINGER som NETTOPP vil utsette den vestlige verden for alt vemmelig - som det å sprenge unger. DERFOR burde amerikanerene vite bedre enn å nærme seg barn, da de burde vite at de da var et terrormål. Men det er klart det er de som sprenger seg og de sin skyld rundt.

Man vet om faren ved å være snerten i miniskjørt alene i en bakgate i Oslo også. Det er likevel overgriperen sin skyld - men det hjelper så lite å være etterpåklok. Det går an å ta forholdsregler og være litt forsiktig når man vet at verden er full av onde og gærne mennesker.

Det hjelper ikke de døde barna noesomhelst hvem sin skyld det var - men de hadde levd om ikke amerikanerne -som sammen med sivile ER et terrormål. Du kan da vel ikke være uenig i det`?

Skrevet

"da hadde jeg følt at de hadde "lokket" mitt barn med godteri."

Eh...selv de mest uopplyste må vel skjønne at det ikke er soldatene som "lokker" noen, når til og med en av soldatene blir drept. En annen ting er om de pårørende alltid får riktig informasjon, og også om vi alltid får riktig informasjon.

"................................."

Skrevet

Ja, men amerikanerne må jo også lære av erfaringen at disse terroristene er GÆRNINGER som NETTOPP vil utsette den vestlige verden for alt vemmelig - som det å sprenge unger. DERFOR burde amerikanerene vite bedre enn å nærme seg barn, da de burde vite at de da var et terrormål. Men det er klart det er de som sprenger seg og de sin skyld rundt.

Man vet om faren ved å være snerten i miniskjørt alene i en bakgate i Oslo også. Det er likevel overgriperen sin skyld - men det hjelper så lite å være etterpåklok. Det går an å ta forholdsregler og være litt forsiktig når man vet at verden er full av onde og gærne mennesker.

Det hjelper ikke de døde barna noesomhelst hvem sin skyld det var - men de hadde levd om ikke amerikanerne -som sammen med sivile ER et terrormål. Du kan da vel ikke være uenig i det`?

Det er klart man må bruke hodet. Men soldater er tross at mennesker, og mennesker gjør feil og handler ikke alltid like fornuftig etter forholdene eller bedre vitende. Det er ekstra tragisk når anledningen for noe slikt er en positiv handling. Her prøver man å være snill, og så blir man indirekte årsak til noe så grusomt. Fytti helvete for et sted.

".................................."

Skrevet

Det er klart man må bruke hodet. Men soldater er tross at mennesker, og mennesker gjør feil og handler ikke alltid like fornuftig etter forholdene eller bedre vitende. Det er ekstra tragisk når anledningen for noe slikt er en positiv handling. Her prøver man å være snill, og så blir man indirekte årsak til noe så grusomt. Fytti helvete for et sted.

".................................."

enig i det.

Skrevet

"da hadde jeg følt at de hadde "lokket" mitt barn med godteri."

Eh...selv de mest uopplyste må vel skjønne at det ikke er soldatene som "lokker" noen, når til og med en av soldatene blir drept. En annen ting er om de pårørende alltid får riktig informasjon, og også om vi alltid får riktig informasjon.

"................................."

Men foreldre til barn som er blåst i filler kan muligens tenke sånn.

"hadde ikke de etc."

Skrevet

Men foreldre til barn som er blåst i filler kan muligens tenke sånn.

"hadde ikke de etc."

Joda. Men det er jo faktum at pårørende til noe slikt veldig ofte er inhabile når det gjelder å uttale seg om det, all den tid det er følelsene og ikke fornuften som styrer.

"....................................."

Skrevet

Joda. Men det er jo faktum at pårørende til noe slikt veldig ofte er inhabile når det gjelder å uttale seg om det, all den tid det er følelsene og ikke fornuften som styrer.

"....................................."

Og det var jo det som ble sitert nederst i artikkelen også.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...