favn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 Her er et bilde av min absolutte favoritt av sukkulenter, en Huernia. Jeg får av og til spørsmål om den eter mus: ) Den har et litt spesielt utseende. http://www.succulent-plant.com/huernia/huernia15.jpg Jøss, små aliens-barn! 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Jeg slo opp i en bok i butikken, nærmere bestemt Plantasjen. Der var det bilde av den og den het altså Rosetturt. Bare navnet er jo en drøm... Nå skal jeg straks se på lenkene du ga meg. Tusen takk skal du ha for svar og engasjement Bare hyggelig. Jeg har endel sukkulentlenker lagret. Står det ikke noe latinsk navn på en pinne i potta? Dessverre så selger de ofte sukkulenter og kaktus uten typeinformasjon, men det hender av og til. 0 Siter
favn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 Bare hyggelig. Jeg har endel sukkulentlenker lagret. Står det ikke noe latinsk navn på en pinne i potta? Dessverre så selger de ofte sukkulenter og kaktus uten typeinformasjon, men det hender av og til. Ikke noe pinne i potta. Men jeg satser på medium/mye lys og lite vann. Det er vel sånn de to andre sukkulentene mine har klart seg, tror jeg. For øvrig fikk jeg ikke inntrykk av at folkene på Plantasjen hadde peiling, jeg hadde andre spørsmål om planter også. Men det var kanskje ungdommer i sommerjobber. 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Jøss, små aliens-barn! Den ser litt slangeaktig ut i når man ser den. Min har til og med flekker. 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Ikke noe pinne i potta. Men jeg satser på medium/mye lys og lite vann. Det er vel sånn de to andre sukkulentene mine har klart seg, tror jeg. For øvrig fikk jeg ikke inntrykk av at folkene på Plantasjen hadde peiling, jeg hadde andre spørsmål om planter også. Men det var kanskje ungdommer i sommerjobber. Plantasjen gir nok ikke så god opplæring til folka sine. Når det gjelder sukkulenter og kaktus så kan en tommelfingerregel være at de tåler mye sol og dermed også en del væske på sommeren. Ikke alle arter tåler full sol, men de fleste vi kjøper som potteplanter liker en periode med varme og mye lys før de får en hvileperiode. På vinteren kan de gjerne stå kjølig og få lite vann. Det er også bra om du skaffer deg en egen gjødning til kaktus og sukkulenter. Bare be om kaktusgjødning. 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Neida, det er det ikke. Se svarene fra ekspertisen: Det gode menneske Osiris. *Rødmer* tusen takk, men jeg anser meg ikke for ekspert på kaktus og sukkulenter, bare ekstremt interessert. Setter meg godt inn i de variantene jeg har selv, men det er så mange tusen andre jeg gjerne skulle ha hatt og som jeg ikke kan noe om 0 Siter
favn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 Plantasjen gir nok ikke så god opplæring til folka sine. Når det gjelder sukkulenter og kaktus så kan en tommelfingerregel være at de tåler mye sol og dermed også en del væske på sommeren. Ikke alle arter tåler full sol, men de fleste vi kjøper som potteplanter liker en periode med varme og mye lys før de får en hvileperiode. På vinteren kan de gjerne stå kjølig og få lite vann. Det er også bra om du skaffer deg en egen gjødning til kaktus og sukkulenter. Bare be om kaktusgjødning. Takker og neier for svar fra deg, Osiris. Da har et lite tilleggsspørsmål før jeg gir meg: Bør vår lille rosetturt pottes om med en gang? Eller kan den stå trangt i den knøtt lille potta 'inntil videre' (les: til jeg gidder...)? 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Takker og neier for svar fra deg, Osiris. Da har et lite tilleggsspørsmål før jeg gir meg: Bør vår lille rosetturt pottes om med en gang? Eller kan den stå trangt i den knøtt lille potta 'inntil videre' (les: til jeg gidder...)? Jeg bruker å potte de om ganske raskt, men om du må- det beror på om røttene har fylt ut potta. Snu den opp ned og se på rotklumpen. Er det bra med jord så kan den stå der en stund til, men ser det ut som om røttene har fortrengt jorda så kan det være på tide å potte om og da bør det gjøres før planten snarest. Potter du om den så bland sand i jorda dersom du ikke har kaktusjord. Jeg foretrekker å bruke terracottapotter til sukkulenter og kaktus. Bra at det er litt porer i potta og lufting til jorda for planter som trives og vokser vilt i nærmest ørkenlandskap. 0 Siter
favn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 Jeg bruker å potte de om ganske raskt, men om du må- det beror på om røttene har fylt ut potta. Snu den opp ned og se på rotklumpen. Er det bra med jord så kan den stå der en stund til, men ser det ut som om røttene har fortrengt jorda så kan det være på tide å potte om og da bør det gjøres før planten snarest. Potter du om den så bland sand i jorda dersom du ikke har kaktusjord. Jeg foretrekker å bruke terracottapotter til sukkulenter og kaktus. Bra at det er litt porer i potta og lufting til jorda for planter som trives og vokser vilt i nærmest ørkenlandskap. Ah, jeg bruker bare terrakotta, også til sukkulentene. Flaks? Instinkt? Dypere kontakt med naturen? En gåte. 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Ah, jeg bruker bare terrakotta, også til sukkulentene. Flaks? Instinkt? Dypere kontakt med naturen? En gåte. Du har nok en dyp indre kontakt og kommunikasjon med potteplantene dine som forteller deg hvordan de vil ha det. Prater du mye med dem når det nærmer seg slutten av vinflaska kanskje? Det hender det at jeg gjør. ) 0 Siter
favn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 Du har nok en dyp indre kontakt og kommunikasjon med potteplantene dine som forteller deg hvordan de vil ha det. Prater du mye med dem når det nærmer seg slutten av vinflaska kanskje? Det hender det at jeg gjør. ) Jeg vet at man bør, har jeg hørt, men nei... det blir en vannskvett i ny og ne og en tur under springen for å 'dusje' av støvet. Snakker du med/til dem altså... hehe, hva sier du? 'Lille gullet til mor, stakkar, i dag var det varmt og du har stått her helt alene, se her har du en liten tår..' ;-) 0 Siter
Osiris Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Jeg vet at man bør, har jeg hørt, men nei... det blir en vannskvett i ny og ne og en tur under springen for å 'dusje' av støvet. Snakker du med/til dem altså... hehe, hva sier du? 'Lille gullet til mor, stakkar, i dag var det varmt og du har stått her helt alene, se her har du en liten tår..' ;-) Har intellektuelle samtaler med plantene når jeg kommer hjem fra fest. ) 0 Siter
favn Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Skrevet 17. juli 2005 Har intellektuelle samtaler med plantene når jeg kommer hjem fra fest. ) Skulle ikke forundre meg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.