Gjest M.Angelica Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Det var ikkje snakk om nokon voldtekt i denne saka... Men du skriver som nick Goldy (hold deg til et nick i en tråd forresten): Skulle vore forbudt med sjølvbestemt abort i norge!!!!!!! OG har ingen liv på min samvittighet Så du har jo tydligvis sterke meninger om saken, selv om det ikke gjaldt voldtekt akkurat her! 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Du skriver: "Angeren, skyldfølelse, angsten, det ene barnet de skulle hatt som de valgte å ta livet av, at de ikke har blitt gravide igjen når de ønsket det senere." Hva er dette for noe? Moralsk utpressing? "Vanvittig nervøs nå..." ber om informasjon om abort, og ikke om hva andre måtte mene om det. I den grad man får slike ting du nevner, skjer det vel mest fordi slike som deg påtvinger folk det? Du burde skamme deg. Og du Sør - er mann, og har aldri gått gravid. Du vil _aldri_ kunne erkjenne hva abort kan medføre for en jente. Aldri. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Og du Sør - er mann, og har aldri gått gravid. Du vil _aldri_ kunne erkjenne hva abort kan medføre for en jente. Aldri. Eller det motsatte - nemlig å bære frem et barn man ikke ønsker. Derfor er jeg for ***selvbestemt*** abort - nemlig at kvinnen (og kun kvinnen) skal bestemme uten press enten den ene eller den andre veien. Jeg sier ikke at noen "skal ta" abort. Jeg sier at de selv må velge, og så respekterer jeg det ønsket. For ordens skyld: jeg er like mye imot at noen skal presses til abort pga økonomiske, kjæreste eller andre årsaker. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest for selvbestemt abort Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Og du Sør - er mann, og har aldri gått gravid. Du vil _aldri_ kunne erkjenne hva abort kan medføre for en jente. Aldri. Og jeg som jente kan erkjenne hva det vil si å få et barn man fikk ved et uhell. Så? 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Eller det motsatte - nemlig å bære frem et barn man ikke ønsker. Derfor er jeg for ***selvbestemt*** abort - nemlig at kvinnen (og kun kvinnen) skal bestemme uten press enten den ene eller den andre veien. Jeg sier ikke at noen "skal ta" abort. Jeg sier at de selv må velge, og så respekterer jeg det ønsket. For ordens skyld: jeg er like mye imot at noen skal presses til abort pga økonomiske, kjæreste eller andre årsaker. Med vennlig hilsen Du anklager Sofies mamma for å komme med moralsk utpressing. Men det er i høyeste grad relevant å nevne sannsynlige ettervirkninger av en selvbestemt abort - og det er helt greit mener jeg. Har du forresten barn selv, eller vært i et forhold der en partner har måttet gå gjennom en selvbestemt abort? Ja, jeg vet hva loven sier, men følelsene rndt det kan ikke settes inn i et lovverk. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Og jeg som jente kan erkjenne hva det vil si å få et barn man fikk ved et uhell. Så? Ja, hva så? Det er ikke tema her. Du er på den andre siden, hva som skjedde etterpå.. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Og jeg som jente kan erkjenne hva det vil si å få et barn man fikk ved et uhell. Så? Så du angrer på at du fikk barnet ditt, er det det du sier? 0 Siter
Gjest vanvittig nervøs nå... Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Du anklager Sofies mamma for å komme med moralsk utpressing. Men det er i høyeste grad relevant å nevne sannsynlige ettervirkninger av en selvbestemt abort - og det er helt greit mener jeg. Har du forresten barn selv, eller vært i et forhold der en partner har måttet gå gjennom en selvbestemt abort? Ja, jeg vet hva loven sier, men følelsene rndt det kan ikke settes inn i et lovverk. Vet at dette svaret ikke var til meg men kommenterer det likevel. Jeg vet selv hva konsekvensene psykisk vil kunne være for meg, og jeg regner med at jeg vil få noen av dem selv. Men mine spørsmål gikk på det rent praktiske og fysiske og ikke på det psykiske området. Derfor mener jeg at det heller ikke er nødvendig å ramse opp alle andre konsekvenser en abort kan føre med seg når jeg ikke spør etter disse! 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Du anklager Sofies mamma for å komme med moralsk utpressing. Men det er i høyeste grad relevant å nevne sannsynlige ettervirkninger av en selvbestemt abort - og det er helt greit mener jeg. Har du forresten barn selv, eller vært i et forhold der en partner har måttet gå gjennom en selvbestemt abort? Ja, jeg vet hva loven sier, men følelsene rndt det kan ikke settes inn i et lovverk. Men det er jo nettopp pga kommentarer som de fra "Sofies mamma" at noen kvinner får slike "ettervirkninger". Og ja, jeg har fulgt flere kvinner til abort, og vet godt hva som skjer. Både under og etterpå. Du mangler respekt for de som velger annerledes enn deg. 0 Siter
Gjest Einstein 1 Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Hvis kondomen sprekker eller pilla ikke fungerer så er det en annen sak. Og da har man ikke minst samvittigheten langt bedre i behold.For å ikke snakke om voldtekt. Men til og med da(unntatt voldtekt), mener jeg at man burde vurdere å beholde det. A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen. Også må man prøve å sette seg selv i situasjonen som det ufødte barnet. Det mest håpløse er jo disse som har tatt abort flere ganger da. Da har man virkelig ikke lært noe. Når det gjelder lovverket, så står ikke det i samsvar med etikken i det hele tatt. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Men det er jo nettopp pga kommentarer som de fra "Sofies mamma" at noen kvinner får slike "ettervirkninger". Og ja, jeg har fulgt flere kvinner til abort, og vet godt hva som skjer. Både under og etterpå. Du mangler respekt for de som velger annerledes enn deg. "Men det er jo nettopp pga kommentarer som de fra "Sofies mamma" at noen kvinner får slike "ettervirkninger"." Så om ingen hadde opplyst om posttraumatiske lidelser, så hadde ikke disse eksistert..? "Og ja, jeg har fulgt flere kvinner til abort, og vet godt hva som skjer. Både under og etterpå." Som hjelpearbeider eller som far til det uønskede barnet? "Du mangler respekt for de som velger annerledes enn deg." Overhodet ikke. Jeg er fullstednig for selvbestemt abort, og du er ganske forutinntatt om du tror jeg mener noe annet. Jeg ville bare påpeke at du vinklet Sofies mammas innlegg ensidig negativt, mens jeg mener det var et helt legitimt innspill fra en som selv er mor. 0 Siter
Gjest for selvbestemt abort Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Så du angrer på at du fikk barnet ditt, er det det du sier? Det sa jeg ikke. Saken er at å få et barn har langt større innvirkning på en kvinnes liv, og mange andres (les: barnet selv bl.a), enn det å ta abort. I tillegg har man det barnet for resten av livet. Det er ikke en så stor påkjenning å ta abort som mange roper opp om. Romantisering av idèen om hva et embryo er, kaller jeg det. Kortsiktig syn på saken og moraliserende å heve pekefingeren i sånne debatter. Vi har selvbestemt abort i Norge og dermed er kvinnen fri til å velge den løsningen uansett hva grunnen er. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Vet at dette svaret ikke var til meg men kommenterer det likevel. Jeg vet selv hva konsekvensene psykisk vil kunne være for meg, og jeg regner med at jeg vil få noen av dem selv. Men mine spørsmål gikk på det rent praktiske og fysiske og ikke på det psykiske området. Derfor mener jeg at det heller ikke er nødvendig å ramse opp alle andre konsekvenser en abort kan føre med seg når jeg ikke spør etter disse! Jeg svarer heller ikke deg, men ønsker deg lykke til med valget du tar! Er 100% for selvbestemt abort, men er like opptatt av at det følelsesmessige, i tillegg til det juridiske, blir diskutert. :-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Det sa jeg ikke. Saken er at å få et barn har langt større innvirkning på en kvinnes liv, og mange andres (les: barnet selv bl.a), enn det å ta abort. I tillegg har man det barnet for resten av livet. Det er ikke en så stor påkjenning å ta abort som mange roper opp om. Romantisering av idèen om hva et embryo er, kaller jeg det. Kortsiktig syn på saken og moraliserende å heve pekefingeren i sånne debatter. Vi har selvbestemt abort i Norge og dermed er kvinnen fri til å velge den løsningen uansett hva grunnen er. "Det er ikke en så stor påkjenning å ta abort som mange roper opp om." Du har med andre ord vært gjennom en selvbestemt abort - du synes ikke det var noen big deal - og dermed kan du ikke forstå hvordan det skulle være så mye verre for en annen? 0 Siter
Gjest vanvittig nervøs nå... Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Hei, Se bort i fra toskene som moraliserer nedenfor. Abort er en rettighet du har, akkurat som enhver annen medisinsk prosedyre. Det er ikke slik at noen grunner er bedre enn andre - det er en rettighet du har uansett. Du kan få medisinsk abort frem til 8 uker og 6 dager. Det skjer ved tabletter. Kirurgisk ("vanlig") abort utføres vanligvis fra 8. uke frem til 12. uke. Da får du narkose, hvilket vil si at det er en større påkjenning for kroppen. Ønsker deg alt godt, Vet du om jeg kan velge kirurgisk abort fremfor medisinsk selv om jeg ikke er 8 uker på vei? 0 Siter
Gjest for selvbestem abort Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 "Det er ikke en så stor påkjenning å ta abort som mange roper opp om." Du har med andre ord vært gjennom en selvbestemt abort - du synes ikke det var noen big deal - og dermed kan du ikke forstå hvordan det skulle være så mye verre for en annen? Nei, det var dine ord. Jeg har levd lenge nok til å kjenne mange som har gjennomgått aborter, provosert eller spontanabort. Det som slår meg er at det gjennomgående er mer vonde følelser forbundet med de kommentarer man får fra andre enn selve inngrepet. Man forventes å lide av å ha "tatt et liv". Faktisk er det ofte sånn at det er vanskeligere å innrømme hva man har gjort enn å leve med valget fordi så mange kaster seg over og fordømmer handlingene. Lovlige handlinger! 0 Siter
Gjest Albert 1 Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Hei, Se bort i fra toskene som moraliserer nedenfor. Abort er en rettighet du har, akkurat som enhver annen medisinsk prosedyre. Det er ikke slik at noen grunner er bedre enn andre - det er en rettighet du har uansett. Du kan få medisinsk abort frem til 8 uker og 6 dager. Det skjer ved tabletter. Kirurgisk ("vanlig") abort utføres vanligvis fra 8. uke frem til 12. uke. Da får du narkose, hvilket vil si at det er en større påkjenning for kroppen. Ønsker deg alt godt, Hadde det ikke vært for noen småprovoserende opplysninger("At det skal være så lett å bli gravid hadde jeg aldri trodd) og at det er snakk om en voksen dame(vært gift, har to barn) så hadde jeg nok ikke moralisert over dette. Men det er viktig at folk som har gjort dumme ting blir sanksjonert mot, hvis ikke vil det begås mere umoral i samfunnet. Når det er sagt så har personen fått de opplysningene hun spurte om. Og da ønsker vi lykke til, også om personen har endelig bestemt seg for å ta abort. For loven har hun i alle fall på sin side. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Nei, det var dine ord. Jeg har levd lenge nok til å kjenne mange som har gjennomgått aborter, provosert eller spontanabort. Det som slår meg er at det gjennomgående er mer vonde følelser forbundet med de kommentarer man får fra andre enn selve inngrepet. Man forventes å lide av å ha "tatt et liv". Faktisk er det ofte sånn at det er vanskeligere å innrømme hva man har gjort enn å leve med valget fordi så mange kaster seg over og fordømmer handlingene. Lovlige handlinger! Mine ord? Du skrev da vitterlig "Det er ikke en så stor påkjenning å ta abort som mange roper opp om." Med mindre du faktisk vet hva du snakker om (les: har gått igjennom en selvbestemt abort), så er denne påstanden ren synsing. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Hvis kondomen sprekker eller pilla ikke fungerer så er det en annen sak. Og da har man ikke minst samvittigheten langt bedre i behold.For å ikke snakke om voldtekt. Men til og med da(unntatt voldtekt), mener jeg at man burde vurdere å beholde det. A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen. Også må man prøve å sette seg selv i situasjonen som det ufødte barnet. Det mest håpløse er jo disse som har tatt abort flere ganger da. Da har man virkelig ikke lært noe. Når det gjelder lovverket, så står ikke det i samsvar med etikken i det hele tatt. "A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen." Forskjellen er bare at det ville ikke det ufødte barnet ha noe begrep om. 70-åringen derimot.. Sammenligningen er helt irrelevant. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2005 Skrevet 14. juli 2005 Hvis kondomen sprekker eller pilla ikke fungerer så er det en annen sak. Og da har man ikke minst samvittigheten langt bedre i behold.For å ikke snakke om voldtekt. Men til og med da(unntatt voldtekt), mener jeg at man burde vurdere å beholde det. A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen. Også må man prøve å sette seg selv i situasjonen som det ufødte barnet. Det mest håpløse er jo disse som har tatt abort flere ganger da. Da har man virkelig ikke lært noe. Når det gjelder lovverket, så står ikke det i samsvar med etikken i det hele tatt. Igjen vås, og kynisk spill. Din etikk er langt verre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.