Gå til innhold

provosert abort

Gjest vanvittig nervøs nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet hva et egg er, akkurat som jeg vet hva en embryo er.

Poenget er at ingen av dem har noen fungerende hjerne, og ingen av dem kan føle lidelse, osv.

Hva begge to kan utvikle seg til er en annen sak - begge kan bli mennesker under de rette betingelsene - men vi må forholde oss til hva ting er nå.

Med vennlig hilsen

Det var du som tolket Prozaks innlegg slik "Er en eggcelle også "et menneskeliv"?"

Jeg påpeker for deg at han skrev faktisk ikke det. Hverken mer eller mindre.

• Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Prozak

23

• mil1365380270

9

• Sofies mamma

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Man får holde seg til saken: Det er et liv, og synes man det er greit å ta liv på den måten og i akkurat det tilfellet, så bør man stå for det. Det blir også dumt å argumentere med at det ikke er et liv."

Det blir for enkelt. Hva mener du med liv? Menneskeliv? Det er liv på samme måter som ambøber og bakterier er liv (og sikkert litt høyerestående skapninger også), men det er ikke autonomt liv (kan ikke klare seg på egenhand utenfor moras kropp), det vanskeliggjør også definisjonen.

Mennesker som lider av kristen personlighetsforstyrrelse bruker ofte "liv" for å likestille abort med drap, så definisjonen er ikke uproblematisk.

"Det blir for enkelt. Hva mener du med liv? Menneskeliv? Det er liv på samme måter som ambøber og bakterier er liv (og sikkert litt høyerestående skapninger også), men det er ikke autonomt liv (kan ikke klare seg på egenhand utenfor moras kropp), det vanskeliggjør også definisjonen."

Hvorvidt livet er selvstendig er ikke poenget. Et spedbarn klarer seg heller ikke uten moren, og vil dø uten kroppskontakt (og mat, selvfølgelig).

Å sammenligne et 12 uker gammelt foster med en amøbe eller en bakterie er helt idiotisk - det ser vel du også? En amøbe er dessuten en encellet organisme, og helt usammenlignbar med et pattedyrfoster. Jeg mener at et liv er hellig, så enkelt er det.

Men det betyr ikke at jeg formaner overfor kvinner at de gjør noe galt når de tar abort, eller engasjerer meg i noen som helst form for anti- eller pro aktiviteter.

"...................................."

Skrevet

Nettopp. Så hvor går grensen da? Ved befruktningen? Er man en morder hvis man aborterer et nylig befruktet egg?

Er alle som bruker spiral mordere?

Jeg mente - hvem av oss (meg og Prozak) har påstått noe slikt?

Jeg vet hva fanatikere sier, gud bedre, kom ikke her. Jeg har jo svart deg at jeg er for selvbestemt abort. Men du vet vel mer om mine meninger enn jeg gjør selv.

Skrevet

Moral bli ofte diktert av religion. Hvem har rett, du eller de? Altså, hvis dine moralske begreper har grunn i religiøs overbevisning, er det da bare svada?

Man kan godt peke på en rimelig universal moral på en god del ting, som går på tvers av og utenom alle religioner. Folk flest mener f.eks at det er galt å slå ihjel naboen fordi han har finere bil enn deg - om det er på grunn av religion eller en generell, samfunnsmessig moral er ikke veldig interessant i denne sammenhengen.

"................................"

Skrevet

Nei, men så lenge det er lov, så har ingen noe med å trakassere/utpresse folk som benytter seg av en lovfestet rettighet.

Med vennlig hilsen

Jeg trakasserer/utpresser ingen!

Jeg sier bare meningen min - noe som liksom er poenget ved å debattere ting på dol.

Det irriterer meg at så fort noen er mot abort, prøver man liksom å trakassere/utpresse. Men i andre saker kan man diskutere til busta fyker uten å høre noe.

For eksempel den mopedtråden for en stund siden. Mora hadde kjøpt moped til sønnen og fikk _ekstremt_ mye kjeft for det, selv om hun ikke ba om råd. Hun bare fortalte noe hun syntes var koselig. Ingen påpekte da at tråden utartet og ble provosert over at folk sa meningen sin uten at det var _det_ hun spurte om.

Skrevet

Problemet er at det er vanskelig å sette et skille for når det blir et liv.

Det er irrelevant å sammenlikne med amøber e.l. som forblir på det stadiet - mens et embryo blir på kort tid utviklet til et fullt utviklet menneskebarn.

Alle som har vært gravide - kan vel ikke være i tvil om at det er liv der inne. Når skal man sette grensen for når det blir et liv? Hvem skal sette grensa?

Man trenger ikke være relgiøs for å mene at menneskelivet starter ved befruktninga.

Jeg tror mange er provosert over folk som er mot abort fordi de er provosert av kristendom. Disse _trenger_ ikke å henge sammen.

"de er provosert av kristendom. Disse _trenger_ ikke å henge sammen."

Det er sikkert og visst :-)

Jeg er imot abort, men ikke på politisk nivå. Det er helt personlig.

"......................................"

mil1365380270
Skrevet

Man kan godt peke på en rimelig universal moral på en god del ting, som går på tvers av og utenom alle religioner. Folk flest mener f.eks at det er galt å slå ihjel naboen fordi han har finere bil enn deg - om det er på grunn av religion eller en generell, samfunnsmessig moral er ikke veldig interessant i denne sammenhengen.

"................................"

Ikke alle sidestiller en tidlig abort med å slå ihjel naboen.

Skrevet

Når definerer du liv da? Er en sædcelle liv? En eggcelle?

Både en sædcelle og en eggcelle kan jo bli et helt menneske til slutt.

Med vennlig hilsen

Jeg definerer livet fra befruktningen. En plass må jo grensa gå, og det er vanskelig å sette den grensa inni graviditeten en plass.

I det øyeblikket egget er befruktet, er man gravid. Når man er gravid - bærer man på et liv, noe folk som har vært gravide ikke kan være i tvil om.

Skrevet

Det var du som tolket Prozaks innlegg slik "Er en eggcelle også "et menneskeliv"?"

Jeg påpeker for deg at han skrev faktisk ikke det. Hverken mer eller mindre.

"Jeg påpeker for deg at han skrev faktisk ikke det. Hverken mer eller mindre."

Igjen må jeg bare advare. Det er ikke noe poeng. Når denne personen har bestemt seg for at det er det du mener og eller har sagt, så kommer repeat-knappen og hørselvernet på.

"..................................."

Skrevet

Og hvis du ikke skjønner såpass at det gjorde ikke jeg heller, men at det var et eksempel på å skille religion og moral, så ser jeg helst at du ikke maser mer, ok? *rister på hodet*

Skrevet

"Jeg påpeker for deg at han skrev faktisk ikke det. Hverken mer eller mindre."

Igjen må jeg bare advare. Det er ikke noe poeng. Når denne personen har bestemt seg for at det er det du mener og eller har sagt, så kommer repeat-knappen og hørselvernet på.

Jeg er ganske gammel på DOL, så jeg kjenner godt til Sør. Jeg har diskutert svært mye med han oppigjennom årene, og kjenner retorikken. :-)

Skrevet

Han sidestilte jo ingenting, han bare gav et eksempel på hvordan grunnleggende moral og etikk til går på tvers av religioner og samfunn.

Skrevet

Jeg definerer livet fra befruktningen. En plass må jo grensa gå, og det er vanskelig å sette den grensa inni graviditeten en plass.

I det øyeblikket egget er befruktet, er man gravid. Når man er gravid - bærer man på et liv, noe folk som har vært gravide ikke kan være i tvil om.

Er du mot spiralprevensjon også, eller mener du at det er greit å hindre det befruktede egget i å feste seg, slik spiralen gjør?

Skrevet

Jeg trakasserer/utpresser ingen!

Jeg sier bare meningen min - noe som liksom er poenget ved å debattere ting på dol.

Det irriterer meg at så fort noen er mot abort, prøver man liksom å trakassere/utpresse. Men i andre saker kan man diskutere til busta fyker uten å høre noe.

For eksempel den mopedtråden for en stund siden. Mora hadde kjøpt moped til sønnen og fikk _ekstremt_ mye kjeft for det, selv om hun ikke ba om råd. Hun bare fortalte noe hun syntes var koselig. Ingen påpekte da at tråden utartet og ble provosert over at folk sa meningen sin uten at det var _det_ hun spurte om.

Heh? Er det galt å kjøre moped også, nå?

mil1365380270
Skrevet

Og hvis du ikke skjønner såpass at det gjorde ikke jeg heller, men at det var et eksempel på å skille religion og moral, så ser jeg helst at du ikke maser mer, ok? *rister på hodet*

He-he! Hvis du slutter å riste blir det lettere og lese, og du får kanskje med deg poenget:

Når det kommer til abort har man ikke lik moralsk oppfatning, moral er derfor meningsløst å bruke som argument. All den tid man skal respektere at folk kan ha forskjellig moral.

Skrevet

Jeg er ganske gammel på DOL, så jeg kjenner godt til Sør. Jeg har diskutert svært mye med han oppigjennom årene, og kjenner retorikken. :-)

Det morsomme er at han prøver å provosere f.eks med at jeg ikke "tør" å svare ham. Dette til tross for at det er lenge, lenge siden jeg sa i fra til ham (på meldinger) at jeg ikke kom til å svare ham lenger. Og det har jeg ikke gjort siden.

Innimellom klarer jeg ikke å la være å kommentere ham, men slikt må man tåle når man ikke gjør annet enn å gjenta de samme ikke-argumentene i hver eneste tråd.

"....................................."

mil1365380270
Skrevet

Han sidestilte jo ingenting, han bare gav et eksempel på hvordan grunnleggende moral og etikk til går på tvers av religioner og samfunn.

Har svart på det :-)

Skrevet

He-he! Hvis du slutter å riste blir det lettere og lese, og du får kanskje med deg poenget:

Når det kommer til abort har man ikke lik moralsk oppfatning, moral er derfor meningsløst å bruke som argument. All den tid man skal respektere at folk kan ha forskjellig moral.

Nei, moral er ikke fullstendig forskjellig. Det er lite som skiller moralen selv til de som er imot og de som er for abort. Det er snakk om nyanser og tolkninger, og ikke noen egentlig forskjell i selve moralen. De som er for abort ser ikke på abort som drap av et egentlig liv - derfor støtter de seg til teorier om at det ikke er annet enn noe som kan bli et liv en gang. De samme vil f.eks være like mye motstandere av å slå ihjel naboen som jeg er.

På samme måte som disse (du) tolker moralen slik du gjør, tolker jeg den litt annerledes, med mer eller mindre identiske verdier som ligger i bunn.

".................................."

Jeg er en annen
Skrevet

"Det blir for enkelt. Hva mener du med liv? Menneskeliv? Det er liv på samme måter som ambøber og bakterier er liv (og sikkert litt høyerestående skapninger også), men det er ikke autonomt liv (kan ikke klare seg på egenhand utenfor moras kropp), det vanskeliggjør også definisjonen."

Hvorvidt livet er selvstendig er ikke poenget. Et spedbarn klarer seg heller ikke uten moren, og vil dø uten kroppskontakt (og mat, selvfølgelig).

Å sammenligne et 12 uker gammelt foster med en amøbe eller en bakterie er helt idiotisk - det ser vel du også? En amøbe er dessuten en encellet organisme, og helt usammenlignbar med et pattedyrfoster. Jeg mener at et liv er hellig, så enkelt er det.

Men det betyr ikke at jeg formaner overfor kvinner at de gjør noe galt når de tar abort, eller engasjerer meg i noen som helst form for anti- eller pro aktiviteter.

Take it easy. Jeg skriver jo også i en parentes at et foster sikkert er på nivå med litt høyerestående organismer enn amøber osv. La oss si et rumpetroll da.

At liv er hellig er for meg en tom frase så lenge man ikke gjør noe forsøk på å fylle den med konkret innhold. Snakker du f.eks. utelukkende om (potensielle) menneskeliv, eller er også livene til rumpetroll hellige? Hvis ikke, hvorfor ikke? Osv.

Skrevet

Take it easy. Jeg skriver jo også i en parentes at et foster sikkert er på nivå med litt høyerestående organismer enn amøber osv. La oss si et rumpetroll da.

At liv er hellig er for meg en tom frase så lenge man ikke gjør noe forsøk på å fylle den med konkret innhold. Snakker du f.eks. utelukkende om (potensielle) menneskeliv, eller er også livene til rumpetroll hellige? Hvis ikke, hvorfor ikke? Osv.

Jeg forholder meg til den dyrearten jeg tilhører - pattedyrene. Det er en grei måte å skille mellom, fordi andre dyrearter blir _veldig_ forskjellige fra en selv.

Og nei - jeg mener ikke at vi ikke kan spise kua eller grisen, selv om det også er et hellig liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...