Gå til innhold

provosert abort

Gjest vanvittig nervøs nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du mot spiralprevensjon også, eller mener du at det er greit å hindre det befruktede egget i å feste seg, slik spiralen gjør?

Ja, egentlig er jeg i mot kopperspiral. Det er jo en slags tidlig abort.

Men hormonspiral, derimot. Den forhindrer eggløsning, så det ikke blir noen befruktning.

En plass må grensa gå, mener jeg - og jeg mener livet starter ved befruktningen.

• Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Prozak

23

• mil1365380270

9

• Sofies mamma

5

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Nei, moral er ikke fullstendig forskjellig. Det er lite som skiller moralen selv til de som er imot og de som er for abort. Det er snakk om nyanser og tolkninger, og ikke noen egentlig forskjell i selve moralen. De som er for abort ser ikke på abort som drap av et egentlig liv - derfor støtter de seg til teorier om at det ikke er annet enn noe som kan bli et liv en gang. De samme vil f.eks være like mye motstandere av å slå ihjel naboen som jeg er.

På samme måte som disse (du) tolker moralen slik du gjør, tolker jeg den litt annerledes, med mer eller mindre identiske verdier som ligger i bunn.

".................................."

Kan du svare meg på det Sør spurte deg om da; når er det et liv som skal vernes?

Bare fordi jeg er nysgjerrig på hva du mener, greit om du ikke gidder å trekke det inn i diskusjonen :-)

Skrevet

Kva grunn har du egentlig som gjer det lettast for deg å ta abort då? Må bruke prevansjon hvis du skal unngå graviditet!!

Ok...dersom du absolutt må vite mine grunner så kan jeg nevne den viktigste grunnen til at jeg nå har valgt å ta abort. Det er min eksmann. Hadde han visst at jeg var gravid og skulle beholde barnet så hadde han med 99% sannsynlighet tatt livet av seg selv!

Du syns kanskje ikke at dette er god nok grunn til abort, men det gjør jeg. Hans liv og helse er 1000 ganger mer verdifullt for meg og mine barn enn et ufødt barn er.

SÅ vil du kanskje si at jeg ikke kan ta hensyn til han når vi ikke er gift lenger, og at det er egoistisk av han å ta livet sitt på grunn av dette. Men slik er nå situasjonen. Han har allerede tenkt tanken å ta livet sitt flere ganger, og jeg vil ikke være den direkte årsaken til at han gjør alvor av det.

Skrevet

Ok...dersom du absolutt må vite mine grunner så kan jeg nevne den viktigste grunnen til at jeg nå har valgt å ta abort. Det er min eksmann. Hadde han visst at jeg var gravid og skulle beholde barnet så hadde han med 99% sannsynlighet tatt livet av seg selv!

Du syns kanskje ikke at dette er god nok grunn til abort, men det gjør jeg. Hans liv og helse er 1000 ganger mer verdifullt for meg og mine barn enn et ufødt barn er.

SÅ vil du kanskje si at jeg ikke kan ta hensyn til han når vi ikke er gift lenger, og at det er egoistisk av han å ta livet sitt på grunn av dette. Men slik er nå situasjonen. Han har allerede tenkt tanken å ta livet sitt flere ganger, og jeg vil ikke være den direkte årsaken til at han gjør alvor av det.

Hvorfor lar du eksmannen styre livet ditt? Aldri i verden om jeg hadde gjort det. Mine egne barn er mye mer verdt for meg enn eksen min. Selv om jeg er glad i ham også, så hadde jeg ikke latt ham stå i veien for barnet om jeg hadde blitt gravid med kjæresten min.

Hadde han truet med å ta livet av seg fordi jeg forsatte å ha et liv - ja, så synd for ham da. Han trenger jo hjelp, han må da innse at han ikke kan bestemme over deg og ditt liv!?

Skrevet

Hvorfor lar du eksmannen styre livet ditt? Aldri i verden om jeg hadde gjort det. Mine egne barn er mye mer verdt for meg enn eksen min. Selv om jeg er glad i ham også, så hadde jeg ikke latt ham stå i veien for barnet om jeg hadde blitt gravid med kjæresten min.

Hadde han truet med å ta livet av seg fordi jeg forsatte å ha et liv - ja, så synd for ham da. Han trenger jo hjelp, han må da innse at han ikke kan bestemme over deg og ditt liv!?

"Hvorfor lar du eksmannen styre livet ditt? Aldri i verden om jeg hadde gjort det."

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor denne tråden er full av folk som må heve sine meninger over andres. Du er sikkert ikke oppi den situasjonen, hvordan kan du være så skråsikker på at du ikke ville valgt som henne?

Skrevet

Han har aldri truet meg om at han kommer til å ta livet sitt. Ville aldri sagt det til meg. Men jeg vet han har det vanskelig og vil ikke gjøre det som fører han utenfor stupet...

Mine barn er viktigere enn min eksmann skriver du. Det syns jeg også. Og jeg har jo barn med min eksmann, og jeg tenker mer på disse og min eksmanns liv enn på et ufødt barn som jeg egentlig i utgangspunktet ikke ønsket meg.

På et senere tidspunkt kommer jeg og min kjæreste til å få barn sammen, det vet vi begge to. Men på det nåværende tidspunktet ønsker vi ikke å sette et barn til verden.

Min eksmann styrer ikke livet mitt, jeg tar ikke hensyn til han i alle mine avgjørelser. Men jeg syns det er hjerteløst av meg å vurdere å få barn så tidlig etter skilsmissen når jeg vet at han sliter såpass mye som jeg vet at han faktisk gjør.

Skrevet

Og, det er ofte dei som seier dei skal gjera som ikkje gjer det. Trur nok kanskje han gjer det for å ødelegge for deg og den nye kjæresten din... Ikkje la han styre alt for deg :-)

Skrevet

"Hvorfor lar du eksmannen styre livet ditt? Aldri i verden om jeg hadde gjort det."

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor denne tråden er full av folk som må heve sine meninger over andres. Du er sikkert ikke oppi den situasjonen, hvordan kan du være så skråsikker på at du ikke ville valgt som henne?

Kva er det du er så kverulant for då? Eg har faktisk vore i nesten samme situasjon!!!

Skrevet

Hei Lolanda,

Godt spørsmål.

Jeg mener at siden det teknisk sett er liv hele tiden, så må man ta utgangspunkt i når det er en fungerende hjerne - altså, når fosteret kan "forstå lidelse", eller noe lignende.

Tenk deg at man har en trafikkulykke, og at offeret blir hjernedød i smellet. Det er da han før, ikke sant?

Motsatt, tenk deg at en hjertepasient får et mekanisk hjerte (som står utenfor kroppen. Ingen vil vel bestride at denne personen lever, selv om han ikke har noe hjerte?

Med vennlig hilsen

Jeg synes ikke det har noe med hjerte og hjerne å gjøre. Poenget er at en plass må grensa gå, og siden det er vanskelig å sette en grense i svangerskapet - må jo grensa gå ved befruktningen.

Hvor setter dere grensa da? Det er lov å ta abort i 12. uke, da er fosteret fullt utviklet - har hjerte og hjerne - og skal bare vokse og legge på seg resten av svangerskapet.

Med mindre du ikke synes det ufødte barn er noe liv i det hele tatt, må jo grensa da gå ved befruktningen.

Skrevet

Han har aldri truet meg om at han kommer til å ta livet sitt. Ville aldri sagt det til meg. Men jeg vet han har det vanskelig og vil ikke gjøre det som fører han utenfor stupet...

Mine barn er viktigere enn min eksmann skriver du. Det syns jeg også. Og jeg har jo barn med min eksmann, og jeg tenker mer på disse og min eksmanns liv enn på et ufødt barn som jeg egentlig i utgangspunktet ikke ønsket meg.

På et senere tidspunkt kommer jeg og min kjæreste til å få barn sammen, det vet vi begge to. Men på det nåværende tidspunktet ønsker vi ikke å sette et barn til verden.

Min eksmann styrer ikke livet mitt, jeg tar ikke hensyn til han i alle mine avgjørelser. Men jeg syns det er hjerteløst av meg å vurdere å få barn så tidlig etter skilsmissen når jeg vet at han sliter såpass mye som jeg vet at han faktisk gjør.

Med all respekt, så synes jeg du burde tenkt på dette _før_ du ble gravid.

Men lykke til uansett hvilket valg du tar :)

Vennlig hilsen

Skrevet

Kan du svare meg på det Sør spurte deg om da; når er det et liv som skal vernes?

Bare fordi jeg er nysgjerrig på hva du mener, greit om du ikke gidder å trekke det inn i diskusjonen :-)

Jeg vet faktisk ikke, helt ærlig. Men iom. at det er vanskelig, sannsynligvis umulig, å vite så kan jeg ikke annet enn å være mot det (personlig, som sagt - jeg er ingen politisk eller uttalt abortmotstander).

"...................................."

Skrevet

Kva er det du er så kverulant for då? Eg har faktisk vore i nesten samme situasjon!!!

Greit at du har mange nick i denne tråden, men "Lillemus" er du vel ikke? Og det var henne jeg svarte nå.

Skrevet

Dersom kondomen sprekker og du derfor uten å ville det selv har hatt ubeskyttet samleie, mener du da også at en bør ta konsekvensene av sine handlinger/ lyster??

Alle vet at ikke prevensjon er 100% sikkert og at samleie kan føre til barn uansett.

Ja, alle burde ta ansvar for "sine lyster".

Skrevet

Jeg definerer livet fra befruktningen. En plass må jo grensa gå, og det er vanskelig å sette den grensa inni graviditeten en plass.

I det øyeblikket egget er befruktet, er man gravid. Når man er gravid - bærer man på et liv, noe folk som har vært gravide ikke kan være i tvil om.

Joda, ingen benekter at det er "liv", men poenget er at et egg, eller en sædcelle er også liv. Du setter en tilfeldig grense (ved befruktning); jeg setter en annen ("når hjernen fungerer"). Jeg mener jeg kan begrunne min grense bedre enn du kan begrunne din.

Mener du at spiral er "drap"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det morsomme er at han prøver å provosere f.eks med at jeg ikke "tør" å svare ham. Dette til tross for at det er lenge, lenge siden jeg sa i fra til ham (på meldinger) at jeg ikke kom til å svare ham lenger. Og det har jeg ikke gjort siden.

Innimellom klarer jeg ikke å la være å kommentere ham, men slikt må man tåle når man ikke gjør annet enn å gjenta de samme ikke-argumentene i hver eneste tråd.

"....................................."

*ler*

Det er da ingen som skriver så mye om "Sør" som radarparet Kahn og Prozak. Hele tiden - bare les innleggene dine i denne tråden - de handler hovedsakelig om Sør.

Som vanlig.

Skrevet

Det morsomme er at han prøver å provosere f.eks med at jeg ikke "tør" å svare ham. Dette til tross for at det er lenge, lenge siden jeg sa i fra til ham (på meldinger) at jeg ikke kom til å svare ham lenger. Og det har jeg ikke gjort siden.

Innimellom klarer jeg ikke å la være å kommentere ham, men slikt må man tåle når man ikke gjør annet enn å gjenta de samme ikke-argumentene i hver eneste tråd.

"....................................."

*ler*

Det er da ingen som skriver så mye om "Sør" som radarparet Kahn og Prozak. Hele tiden - bare les innleggene dine i denne tråden - de handler hovedsakelig om Sør.

Som vanlig.

Skrevet

Joda, ingen benekter at det er "liv", men poenget er at et egg, eller en sædcelle er også liv. Du setter en tilfeldig grense (ved befruktning); jeg setter en annen ("når hjernen fungerer"). Jeg mener jeg kan begrunne min grense bedre enn du kan begrunne din.

Mener du at spiral er "drap"?

Med vennlig hilsen

Et egg og en sædcelle er et liv?? Da er vel ubefruktede hønseegg også som liv å regne? Eller er det bare de humane?

Gjest liv er så ålreit assa..
Skrevet

Hvis kondomen sprekker eller pilla ikke fungerer så er det en annen sak. Og da har man ikke minst samvittigheten langt bedre i behold.For å ikke snakke om voldtekt. Men til og med da(unntatt voldtekt), mener jeg at man burde vurdere å beholde det.

A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen.

Også må man prøve å sette seg selv i situasjonen som det ufødte barnet.

Det mest håpløse er jo disse som har tatt abort flere ganger da. Da har man virkelig ikke lært noe.

Når det gjelder lovverket, så står ikke det i samsvar med etikken i det hele tatt.

Blir provosert av plenklipping.

Vet dere ikke at gress er liv?

Hvem har rett til å si at en form for liv er mer verdt enn en annen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...