Gå til innhold

provosert abort

Gjest vanvittig nervøs nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, ingen benekter at det er "liv", men poenget er at et egg, eller en sædcelle er også liv. Du setter en tilfeldig grense (ved befruktning); jeg setter en annen ("når hjernen fungerer"). Jeg mener jeg kan begrunne min grense bedre enn du kan begrunne din.

Mener du at spiral er "drap"?

Med vennlig hilsen

Ja, jeg mener spiral (ikke hormonspiral) er abort - og jeg ville ikke brukt det.

Du kan ikke si at en sædcelle eller eggcelle er et liv.

Du kan i hvert fall ikke sammenlikne det med et embryo - som vokser til et fullstendig menneske.

Derfor synes jeg sammenlikningen din er usaklig.

Hvis du synes at livet begynner når hjernen fungerer - hva legger du i det da? Når fungerer egentlig hjernen? Fosteret har hjerne når det er 12 uker gammelt, og ingen vet hva som foregår i den. Da er det lov å ta abort.

Hjernen til et nyfødt barn fungerer ikke veldig forskjellig fra et foster i mors liv.

Spør igjen: hvor skal du sette grensen og hvem skal avgjøre det?

• Svar 193
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Prozak

23

• mil1365380270

9

• Sofies mamma

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Alle vet at ikke prevensjon er 100% sikkert og at samleie kan føre til barn uansett.

Ja, alle burde ta ansvar for "sine lyster".

Ok. Jeg er ikke enig med deg. Så du mener altså at dersom jeg er i et fast forhold, men ikke ønsker barn enda så skal vi ikke ha sex, fordi prevensjon ikke alltid er 100% sikker??

Vi planla jo ikke akkurat at kondomen skulle sprekke. Og vi kan ikke få barn sammen nå, det var jo derfor vi brukte kondom i utgangspunktet. Men når den ikke virker som den skal så mener jeg ikke at jeg skal bære frem et uønsket barn. Derfor tar jeg konsekvensene av våre lyster som du skriver, og velger abort!

Skrevet

Ok. Jeg er ikke enig med deg. Så du mener altså at dersom jeg er i et fast forhold, men ikke ønsker barn enda så skal vi ikke ha sex, fordi prevensjon ikke alltid er 100% sikker??

Vi planla jo ikke akkurat at kondomen skulle sprekke. Og vi kan ikke få barn sammen nå, det var jo derfor vi brukte kondom i utgangspunktet. Men når den ikke virker som den skal så mener jeg ikke at jeg skal bære frem et uønsket barn. Derfor tar jeg konsekvensene av våre lyster som du skriver, og velger abort!

Jeg mener at _har_ man sex - prevensjon eller ikke - så vet man at sjangsen er der for å få barn.

Hvis man har sex selv om man ikke ønsker barn - og mot formodning blir gravid - bør man ta ansvar og beholde barnet.

Det er min mening.

Skrevet

Jeg mener at _har_ man sex - prevensjon eller ikke - så vet man at sjangsen er der for å få barn.

Hvis man har sex selv om man ikke ønsker barn - og mot formodning blir gravid - bør man ta ansvar og beholde barnet.

Det er min mening.

så da er du altså imot abort uansett grunn...!?

laguna1365380434
Skrevet

Det er min mening.

Ja for DET er liksom ansvarlig? :-o

Å sette uønskede barn av foreldre som ikke nødvendigvis verken kan eller vil oppdra&forsørge noen som helst til verden, bare fordi?

Da kan man snakke om nullrespekt for liv.

Skrevet

Hei Chloe, det var en stund siden! Går det bra?

Hei laban!:o)

Takk, det går strålende! *s*

Og hos deg, da?

Skrevet

så da er du altså imot abort uansett grunn...!?

Ja, det er jeg. For meg blir det det samme som å spørre: "er du i mot mord uansett grunn?".

Jeg synes det er skremmende at så mange i dagens samfunn synes det er helt greit med selvbestemt abort.

Når det er sagt: jeg dømmer ingen - jeg sier bare meningen min. Jeg holder alltid indianer-ordspråket i bakhodet: "Ikke døm noen før du har gått en mil i deres mokkasiner".

Jeg kjenner ikke din situasjon. Det er selvfølgelig alltid nyanser i alle saker. Men generelt er jeg mot abort.

Håper uansett du finner en god løsning!

Skrevet

Ja for DET er liksom ansvarlig? :-o

Å sette uønskede barn av foreldre som ikke nødvendigvis verken kan eller vil oppdra&forsørge noen som helst til verden, bare fordi?

Da kan man snakke om nullrespekt for liv.

Da bør man ikke ha sex. Barn kan alltid bli resultat av sex, man kan ikke bare drepe foster i vildens sky for det.

Det finnes muligheter som for eksempel adopsjon.

I dagens samfunn finnes det så gode prevensjonsmuligheter at kvinner bør med få unntak klare å unngå å bli gravide hvis ikke de ønsker det. Blir de likevel - må de ta det ansvar som følger med det å ha et sexliv.

Uten å sikte til noen spesielle - synes jeg unnskyldningen "kondomet sprakk" er på grensen til hva jeg tror på.

Vi har brukt kondom i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd at det har sprukket.

Skrevet

Da bør man ikke ha sex. Barn kan alltid bli resultat av sex, man kan ikke bare drepe foster i vildens sky for det.

I dagens samfunn finnes det så gode prevensjonsmuligheter at kvinner bør med få unntak klare å unngå å bli gravide hvis ikke de ønsker det. Blir de likevel - må de ta det ansvar som følger med det å ha et sexliv.

Uten å sikte til noen spesielle - synes jeg unnskyldningen "kondomet sprakk" er på grensen til hva jeg tror på.

Vi har brukt kondom i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd at det har sprukket.

"Uten å sikte til noen spesielle - synes jeg unnskyldningen "kondomet sprakk" er på grensen til hva jeg tror på.

Vi har brukt kondom i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd at det har sprukket."

Jaha. hva med tilsvarende:

Vi har kjørt bil i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd å kræsje.

Tror du bør banke i bordet for sikkerhets skyld i kveld...

Gjest RedHot
Skrevet

Hvis kondomen sprekker eller pilla ikke fungerer så er det en annen sak. Og da har man ikke minst samvittigheten langt bedre i behold.For å ikke snakke om voldtekt. Men til og med da(unntatt voldtekt), mener jeg at man burde vurdere å beholde det.

A ta abort, vil jeg si er værre enn å ta livet av en 70-åring, fordi det ufødte barnet hadde hele livet foran seg, og det hadde ikke 70-åringen.

Også må man prøve å sette seg selv i situasjonen som det ufødte barnet.

Det mest håpløse er jo disse som har tatt abort flere ganger da. Da har man virkelig ikke lært noe.

Når det gjelder lovverket, så står ikke det i samsvar med etikken i det hele tatt.

Så et barn unnfanget under voldtekt er mindre verdt enn andre barn???????

Abort tas for morens skyld fordi det aborterte fosteret ikke har noen bevisshet, det har 70-åringen. For ingen av de som faktisk kommer med denne regla om at abort er galt, så lenge det ikke er snakk om voldtekt, ville ment dette om embryoet,fosteret var blitt et bevisst liv/allerede var født. Skal abort være, skal det være for alle. og ikke unntak der en mener det er for stor påkjenning for moren. Da er moren mer verdt enn embroyet, ikke sant? Da er vel moren mer verd enn embryoet i alle sakene.

min mening

Skrevet

Men fordi din erfaring tilsier at kondomen ikke sprekker, så vil det ikke si det stemmer for andre.

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg, men har heldigvis aldri blitt "uønsket" gravid.

Skrevet

Ja, det er jeg. For meg blir det det samme som å spørre: "er du i mot mord uansett grunn?".

Jeg synes det er skremmende at så mange i dagens samfunn synes det er helt greit med selvbestemt abort.

Når det er sagt: jeg dømmer ingen - jeg sier bare meningen min. Jeg holder alltid indianer-ordspråket i bakhodet: "Ikke døm noen før du har gått en mil i deres mokkasiner".

Jeg kjenner ikke din situasjon. Det er selvfølgelig alltid nyanser i alle saker. Men generelt er jeg mot abort.

Håper uansett du finner en god løsning!

Før var jeg også imot abort. Dømte ikke andre som valgte det, men kunne aldri tenke meg å gjøre det selv. Men da hadde jeg aldri vært i den fortvilede situasjonen selv, hvor en ikke ser andre utveier. Nå ser jeg annerledes på det, og ser at en ikke kan sette seg inn i denne situasjonen, og dette dilemmaet uten selv å ha opplevd det.

Mange kan nok si at abort er en enkel utvei. Det gjorde jeg også før. Nå er jeg uenig. Har hørt at mange sier at abort er et enkelt og lite smertefullt inngrep. Det kan godt være, og heldigvis er det slik. For prosessen som vi gjennomgår før selve inngrepet er ihvertfall alt annet enn enkelt og smertefullt. Det er den tyngste avgjørelsen jeg noen gang har tatt, og jeg håper at jeg unner ingen andre den indre smerten det er å gå gjennom dette.

Gjest middelalderen tilbake?
Skrevet

"Det finnes muligheter som for eksempel adopsjon."

Hvorfor er det bedre for alle parter at et barn blir født bare for å adopteres bort?

"Jeg fødte deg, men vil ikke ha deg." er da ikke et bedre alternativ? Man berører mange fleres liv ved at et barn blir født enn ved en abort.

"I dagens samfunn finnes det så gode prevensjonsmuligheter at kvinner bør med få unntak klare å unngå å bli gravide hvis ikke de ønsker det. Blir de likevel - må de ta det ansvar som følger med det å ha et sexliv."

Det er å ta ansvar når man velger abort. De aller aller fleste velger ikke abort med et skuldertrekk. Å ta ansvar for sitt sexliv er ikke ensbetydende med å sette uønskede barn til verden, heldigvis!

Sofies mamma
Skrevet

Gi opp først som sist. Abort er et av yndligstemaene for denne selvhatende transvesitt-aktige fremtoningen.

Retten til å drepe ufødte såvel som fødte (f.esk jødiske skolebarn) bare man har en eller annen etter hans mening god grunn for det, ser ut til å være fyrens livsoppgave.

Hvem i alle dager er egentlig sør? Virker en smule syk, synes jeg. Skriver de utroligste ting.

Skrevet

"Det finnes muligheter som for eksempel adopsjon."

Hvorfor er det bedre for alle parter at et barn blir født bare for å adopteres bort?

"Jeg fødte deg, men vil ikke ha deg." er da ikke et bedre alternativ? Man berører mange fleres liv ved at et barn blir født enn ved en abort.

"I dagens samfunn finnes det så gode prevensjonsmuligheter at kvinner bør med få unntak klare å unngå å bli gravide hvis ikke de ønsker det. Blir de likevel - må de ta det ansvar som følger med det å ha et sexliv."

Det er å ta ansvar når man velger abort. De aller aller fleste velger ikke abort med et skuldertrekk. Å ta ansvar for sitt sexliv er ikke ensbetydende med å sette uønskede barn til verden, heldigvis!

Jeg tror at flere ville forandret mening og heller tatt vare på barnet sitt enn å adoptere det bort.

Men uansett, jeg synes at folk må ta ansvar før det går så lang at de er gravide - hvis de ikke ønsker barn.

Skrevet

Men fordi din erfaring tilsier at kondomen ikke sprekker, så vil det ikke si det stemmer for andre.

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg, men har heldigvis aldri blitt "uønsket" gravid.

Jo, det skjer sikkert - men det høres likevel ut som en "dårlig unnskyldning".

Uansett, har man et sexliv - må man også ta et ansvar hvis man skulle bli gravid.

Skrevet

"Uten å sikte til noen spesielle - synes jeg unnskyldningen "kondomet sprakk" er på grensen til hva jeg tror på.

Vi har brukt kondom i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd at det har sprukket."

Jaha. hva med tilsvarende:

Vi har kjørt bil i mange år - og ikke en eneste gang har vi opplevd å kræsje.

Tror du bør banke i bordet for sikkerhets skyld i kveld...

Som jeg sa, det skjer helt sikkert iblant. Men jeg kan ikke noe for at det høres ut som en billig unnskyldning.

Det er lettere å si: "kondomen sprakk", enn "vi var uforsiktige". Særlig i en tråd som dette. Selv om det helt sikkert skjer - tror jeg nok mange bruker det som unnskyldning også.

Skrevet

Før var jeg også imot abort. Dømte ikke andre som valgte det, men kunne aldri tenke meg å gjøre det selv. Men da hadde jeg aldri vært i den fortvilede situasjonen selv, hvor en ikke ser andre utveier. Nå ser jeg annerledes på det, og ser at en ikke kan sette seg inn i denne situasjonen, og dette dilemmaet uten selv å ha opplevd det.

Mange kan nok si at abort er en enkel utvei. Det gjorde jeg også før. Nå er jeg uenig. Har hørt at mange sier at abort er et enkelt og lite smertefullt inngrep. Det kan godt være, og heldigvis er det slik. For prosessen som vi gjennomgår før selve inngrepet er ihvertfall alt annet enn enkelt og smertefullt. Det er den tyngste avgjørelsen jeg noen gang har tatt, og jeg håper at jeg unner ingen andre den indre smerten det er å gå gjennom dette.

Jeg tror ikke abort er en enkel utvei.

Min generelle mening er bare at man bør verne om det ufødte liv og at det kanskje kan finnes andre muligheter enn abort - selv om situasjonen føles håpløs.

Jeg skjønner at du befinner deg i en vanskelig situasjon som jeg ikke kan sette meg inn i, og jeg håper det ordner seg for deg.

Skrevet

Jo, det skjer sikkert - men det høres likevel ut som en "dårlig unnskyldning".

Uansett, har man et sexliv - må man også ta et ansvar hvis man skulle bli gravid.

Jeg synes du inntar en ekkel ovenfra-og-ned holdning når du synes en sprukket kondom er en lettvint unskyldning.

Veldig mange kvinner kan av helsemessige årsaker ikke bruke p-piller eller annen hormon-basert prevansjon.

Og siden du da heller ikke bifaller kobber-spiral så betyr det det samme som at du helst ser at en ganske andel mennesker frarøves et seksualliv.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Dersom jeg ikke velger abort har jeg en annens liv på samvittigheten. Et liv som er mye mer verdifullt for meg enn et ufødt barn.

Hvilket annet liv ville du da ha på samvittigheten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...