Gå til innhold

Mens vi snakke rom planter - Hjerteranke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hjerteranke som henger i samme vindu som den andre sukkulenten og nå når jeg var borte og tok en titt på dem oppdaget jeg at den har vokst sinnsykt mye! Den er så lang at den nå henger flere ganger rundt gardinstangen for å ikke å nå ned i panelovnen under vinduet!

Men - den har fått noen rare knoller på seg, ser ut som små, lysegrå lecakuler! Litt myke når man tar på dem, rue på overflaten. Den har også innimellom hauger med bittesmå lyserosa (?) blomster, men hva er disse kulene? Er det frøkapsler eller noe slikt?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Lillemus. Hjerteranke (Ceropegia) er også en sukkulent. De fleste sukkulenter lagrer vann og næring i de kjøttfulle bladene, mens hos hjerteranken havner vann og næring i de knollene du har oppdaget. Du har tydeligvis vært flink med den siden den trivs så godt!

Du kan også formere den ved å klippe av lengder og plante rett i jorda. Fint om det er med iallefall en knoll, det blir oplagsnæring inntil stenglene danner røtter og kan ta opp næring.

Skrevet

Hei Lillemus. Hjerteranke (Ceropegia) er også en sukkulent. De fleste sukkulenter lagrer vann og næring i de kjøttfulle bladene, mens hos hjerteranken havner vann og næring i de knollene du har oppdaget. Du har tydeligvis vært flink med den siden den trivs så godt!

Du kan også formere den ved å klippe av lengder og plante rett i jorda. Fint om det er med iallefall en knoll, det blir oplagsnæring inntil stenglene danner røtter og kan ta opp næring.

Flink!? *Kroer seg i glansen* Damen i butikken sa jeg kunne jo prøve å ha den i solvinduet, men det var ikke sikkert den overlevde... Nå vokser den snart utover alle sine bredder her! :o) Artig!

Var litt redd det kunne være noe som ett eller annet insekt hadde lagt egg i eller noe sånt jeg da...

Skrevet

Flink!? *Kroer seg i glansen* Damen i butikken sa jeg kunne jo prøve å ha den i solvinduet, men det var ikke sikkert den overlevde... Nå vokser den snart utover alle sine bredder her! :o) Artig!

Var litt redd det kunne være noe som ett eller annet insekt hadde lagt egg i eller noe sånt jeg da...

Du har nok vært smartere enn dama i blomsterbutikken. Denne planten lever jo blant annet i Sør-Afrika jo. Det er jo ikke så rent lite sol der da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...