Gå til innhold

Lage grøt i stekeovn - bakterier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jo det vil bli veskt i den, du bør da koke den veldig godt etter svellingen da.

Hvorfor gjør du det egentlig sånn?

Fordi jeg koker alltid grøt som tar lang tid å koke, den smaker best. Og det sparer meg for mye røring i kjelen å gjøre det på den måten. Koker bare opp hele greia og setter den i lunken stekeovn, der står den en god stund til den blir tykk og så kokes den opp før spising.

Så slipper jeg å stå en time ved ovnen og passe på at grøten ikke svir seg eller koker over.

Du må koke opp melken og koke den i noen minutter først. Da skulle det meste av bakterier være drept. Så koker jeg den godt opp rett før vi skal spise. Har gjort det sånn hver lørdag om vinteren i snart 20 år nå, og ingen er blitt syke så langt.

At det er mulig å tenke så kort.... *Slår seg for panna*

Selvfølgelig dauer de fleste når jeg koker opp melka først, det gjør jeg jo alltid! Får skylde på at jeg er stuptrøtt... Takker og bukker!

Du må koke opp melken og koke den i noen minutter først. Da skulle det meste av bakterier være drept. Så koker jeg den godt opp rett før vi skal spise. Har gjort det sånn hver lørdag om vinteren i snart 20 år nå, og ingen er blitt syke så langt.

....det er vel delte meninger om det.....:)

Annonse

Gjest joda det blir det

Fordi jeg koker alltid grøt som tar lang tid å koke, den smaker best. Og det sparer meg for mye røring i kjelen å gjøre det på den måten. Koker bare opp hele greia og setter den i lunken stekeovn, der står den en god stund til den blir tykk og så kokes den opp før spising.

Så slipper jeg å stå en time ved ovnen og passe på at grøten ikke svir seg eller koker over.

Ja ja.. hvorfor ikke heller lage noe godt?

grøten fra Fjordland bruker jeg - 90 + 90 sek i microen :) BÆLGOD

Annonse

Du sa at dere ikke hadde tatt skade av det - jeg sa at det var det delte meninger om.

*jeg erter*

men ingen skjønner meg i dag :( og det regner som faan!

;:-)

Men hvordan kan noen her ha delte meninger om hvorvidt vi har fått magesjau av grøt ?

* dum idag *

Jeg har gjort det mange ganger, blir kjempegodt! (Jeg kan liker ikke grøt av hurtigris.) Når du har kokt ris og melk først, er jo bakteriene allerede døde. Det blir ikke noen farlig bakterievekst i løpet av dagen. Og du koker den vel opp til slutt også? God middag!

Jeg pleier alltid å koke opp grøten og så pakke den inn i pledd og dyne i noen timer - og så tar jeg den på plata på ovnen litt før servering :) Det funker som bare det, og da bør den måten du sier funke og :)

Jeg har gjort det før, men har aldri latt den stå mer enn et par timer. I dag ville den muligens stått 3-4-5 timer, men nå ble planene endret så det ble pølser med hjemmelaget potetstappe istedet. Nammmm!

Jeg har gjort det før, men har aldri latt den stå mer enn et par timer. I dag ville den muligens stått 3-4-5 timer, men nå ble planene endret så det ble pølser med hjemmelaget potetstappe istedet. Nammmm!

Det hørtes godt ut! :) Stappe måå være hjemmelaget for å være god da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...