yellow Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Skal på biltur til Tyskland og finner ikke passet mitt?? Nødpass koster jo faan meg 1000 kroner og varer bare en reise. Trenger jeg det ell?? 0 Siter
Gemini Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Det er passfrihet i Schengen-området, MEN pass er det eneste godkjente norske legitimasjonsbevis. Så dermed er man like langt, og trenger pass til tross for passfriheten... "Myndighetene i Schengen-land forlanger at enhver skal kunne fremvise offisiell legitimasjon med angivelse av statsborgerskap. Til tross for passfrihet i Schengen-avtalen må derfor norske statsborgere ha med pass på reise innen Schengen-området (unntatt i Norden). På flyplasser og ved grensekontroller i Schengen-land kan norske borgere uten pass nektes adgang til fly og andre transportmidler. Følgende land er medlem av Schengen: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike." http://odin.dep.no/ud/norsk/tema/landinfo/032091-120071/dok-bn.html 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Neida, ta med Visa-kort når du skal overnatte som legitimasjon, så går alt helt greit. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Det er passfrihet i Schengen-området, MEN pass er det eneste godkjente norske legitimasjonsbevis. Så dermed er man like langt, og trenger pass til tross for passfriheten... "Myndighetene i Schengen-land forlanger at enhver skal kunne fremvise offisiell legitimasjon med angivelse av statsborgerskap. Til tross for passfrihet i Schengen-avtalen må derfor norske statsborgere ha med pass på reise innen Schengen-området (unntatt i Norden). På flyplasser og ved grensekontroller i Schengen-land kan norske borgere uten pass nektes adgang til fly og andre transportmidler. Følgende land er medlem av Schengen: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike." http://odin.dep.no/ud/norsk/tema/landinfo/032091-120071/dok-bn.html ja dette er de teoritiske reglene. I praksis kan du farte omkring innen Schengen med bil hvor mye du vil. Grensekontroll er det ikke, og de aller fleste overnattingssteder ihverfall mindre gjestgiveri spør ikke etter legitimasjon i det hele tatt, og Visa-kort duger lenge også på mange hoteller. Deportert blir man uansett ikke. 0 Siter
Aryane Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 ja dette er de teoritiske reglene. I praksis kan du farte omkring innen Schengen med bil hvor mye du vil. Grensekontroll er det ikke, og de aller fleste overnattingssteder ihverfall mindre gjestgiveri spør ikke etter legitimasjon i det hele tatt, og Visa-kort duger lenge også på mange hoteller. Deportert blir man uansett ikke. jeg også lurer på det, siden vi skal til Danmark og tenkte å ta en tur over grensen, har pass selv, det er bare minsten sitt som er gått ut, tregner vel ikke å fornye hans da? 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 jeg også lurer på det, siden vi skal til Danmark og tenkte å ta en tur over grensen, har pass selv, det er bare minsten sitt som er gått ut, tregner vel ikke å fornye hans da? Nei, skal dere bare en tur over grensen til Tyskland for å handle e.l. er det nær 100% sjanse for at det ikke blir noe spørsmål etter legitimasjon på noen av dere. Grensen er i praksis åpen for persontrafikk. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Var nettopp en snartur i Tyskland,måtte ikke vise pass og heller ikke schengen attesten vi hadde med pga medisiner. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Jeg har flydd til Tyskland flere ganger uten at noen har spurt om å få se passet. Men det er visstnok eneste godkjente legitimasjon på en del hoteller f.eks. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.