Villrosen Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Min mann, som er 48 år, har fått noen pigmentforandringer på begge sider av halsen - akkurat på samme plass begge sider. Det er små brune flekker, ser ut som mange små fregner samlet litt her og der på en avgrenset plass. Hva kan det være? Er det noe som vi bør gå til nærmere undersøkelse med? Han bruker ingen medikamenter, utenom Zyprexa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190927-pigmentforandringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hei, dette er høyst sannsynlig melasma (/chloasma), tilsvarende det kvinner får i forbindelse med svangerskap eller bruk av p-piller. Mannen din er sannsynligvis ikke gravid og bruker nok heller ikke p-piller, og hos menn tror man den vanligste årsaken er kombinasjonen av sol og lyssensibiliserende substans, som for eksempel parfymestoffer i etterbarberingsvann osv. Hvis han ikke bryr seg om det, er det liten grunn til å gjøre noe med det. Tilsvarende hos kvinner er vanskelig å behandle, men bleking med en løsning innehldende hydrokinon og vitamin A syre, kan virke. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190927-pigmentforandringer/#findComment-1327216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
god lytter Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hei, dette er høyst sannsynlig melasma (/chloasma), tilsvarende det kvinner får i forbindelse med svangerskap eller bruk av p-piller. Mannen din er sannsynligvis ikke gravid og bruker nok heller ikke p-piller, og hos menn tror man den vanligste årsaken er kombinasjonen av sol og lyssensibiliserende substans, som for eksempel parfymestoffer i etterbarberingsvann osv. Hvis han ikke bryr seg om det, er det liten grunn til å gjøre noe med det. Tilsvarende hos kvinner er vanskelig å behandle, men bleking med en løsning innehldende hydrokinon og vitamin A syre, kan virke. Vennlig hilsen Hei, jeg er en jente på 30 år som det siste året har fått markante pigmentflekker midt på pannen, ved nesepartiet på begge sidene og på nesen. I tillegg fått litt mørkere parti på leppen. Jeg synes dette er veldig sjenerende. Har fått fortalt at dette kan ha med p-pillene å gjøre og at det heter Melasma. Jeg vil gjerne vite om det er noe poeng i å bytte til et annet p-pille merke, da jeg i dag bruker Diane som inneholder ganske mange hormoner. Har brukt disse i mange år på grunn av litt problemer med uren hud. Jeg vurderer å slutte på p-pillen hvis det kan hjelpe, men synes ikke det er beste løsning heller, da jeg er singel. Disse blekemidlene som man kan benytte, er disse effektive og bleker de kun der det er pigmentforandringer ? Det kan jo være vanskelig å få bleket akkurat kun der flekkene er. Er skeptisk til hvordan huden vil se ut etter det. Kan du komme med noen gode råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/190927-pigmentforandringer/#findComment-1835849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.