Gå til innhold

Hvordan bidra til at nett-trollene ikke ødelegger for mye?

Anbefalte innlegg

Gjest Moderator
Skrevet

Først en kommentar til nattens diskusjon om å oute brukere som misbruker doktoronline sine sider. Ser at en del mener at siden vi kom med antydninger som kunne føre til spekulasjoner om hvilket "fast nick" som produserte tullehistoriene, så burde vi tatt steget fullt ut og sagt hvem som skrev disse innleggene. Det er mulig at vi her enten burde utelatt antydningene eller vært helt eksplisitte. Grunnen til at nicket ikke ble "offentliggjort" denne gangen, er at dette i såfall ville være en helt ny policy fra vår side, og at en slik endring bør gjennomdrøftes i redaksjonen på forhånd. Når ferieavviklingen er over, vil vi se nærmere på hvorvidt vi skal bruke dette som et virkemiddel når det virker egnet.

Forøvrig er det vel slik at den beste stragegien sannsynligvis er ignorering av bråkmakerne. De siste to døgn har med all tydelighet vist at jo mer oppmerksomhet vi gir, jo mer aktive blir de.

Vi bruker ofte sletting av innlegg som virkemiddel og det kommer vi også til å fortsette med. Problemet med dette virkemidlet er at sletting medfører at mange konstruktive innlegg går med i dragsuget, derfor fungerer sletting best dersom uønskede innlegg fjernes før andre har involvert seg i diskusjoner.

Enkelte mener at det er greit at noen primært vil krangle og lager oppkonstruerte historier, og at vi derfor ikke skal forsøke å regulere dette. Sett fra redaksjonens side er det imidlertid et problem at våre nett-troll også involverer seg i tråder som omhandler medisinske spørsmål, og at de gjerne liker å produsere historier på forum for seksualitet og dermed ødelegger muligheten for andre til å reise sensitive problemstillinger på dette forumet og fortsatt få seriøse kommentarer fra andre brukere.

Vi vil sette pris på om våre brukere i størst mulig grad forsøker å ignorere de velkjente "nett-trollene", samt at vi tipses om uønskede innlegg på mail så snart de oppdages: [email protected]

Forøvrig mottar vi gjerne synspunkter på denne problematikken.

For ordens skyld gjentar vi at doktoronline ikke har noen effektiv måte å helt utestenge personer som lager trøbbel på. Av hensyn til folks behov for anonymitet knyttet til medisinske spørsmål, har det blitt valgt tekninske løsninger som ikke gjør det mulig å spore hvem som har skrevet et innlegg. Vi forholder oss kun til de mailadresser som brukere registrerer seg med.

Gjest fast bruker
Skrevet

Jeg synes det hadde vært greit om dere i de tilfellene dere har mulighet til det, tipser fra om at en tråd er laget av en av trollene.

Slik at vi andre slipper å engasjere oss unødig, det kan gjerne ta en stund før man oppdager at innlegget bare er ment å skape oppstyr.

Skjønner at dere ikke har mulighet til å overvåke alle innlegg på denne måten, men det i tillegg til å bli tipset av oss, burde kanskje gi en mulighet til å si fra noen av gangene.

Dere ser jo hvem jeg er, men velger nå å bare skrive under med

Gjest MrPimmel
Skrevet

Min personlige oppfatning er at dere kan slette alt dere vil for meg. Jeg kommer ikke til å savne noe av det og har aldri søkt etter et eneste innlegg noen gang.

Når det er sagt:

Jeg syns ikke noe behøver slettes og aldri har jeg klaget på noen eller noe Som i samfunnet ellers er det viktig at alt kommer for en dag, alt kommer ut i lyset så vi får sett på det, lært noe av det og la voksne folk selv avgjøre. Å skåne noen for noe er ikke fornuftig, vi blir underinformerte og pysete.

Ref: "jeg trodde ikke det fantes slike mennesker og meninger" osv.

En annen ting er det som fører til eller oppfordrer til fysiske/psykiske overgrep eller truer liv og helse. Avisene skriver ikke om selvmord, og det er bra at dere heller ikke vil ha noe om her.

At noen skriver tulleinnlegg, til tider svært utpspekulerte lurerier er bare moro.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men dere har muligheten til å utestenge brukernavn. Kan dere ikke bare gjøre det? Det er vel begrenset hvor ofte disse trollene gidder å opprette nye e-postadresser for å registrere nye nick.

Gjest konkurrenten
Skrevet

Sletting og ignorering er beste virkemiddel for slike. Dere får bare ansette flere folk dersom dette er for stor jobb for dere, eller kanskje helst kutte ut modereringen og la det være opp til brukerne å ta seg av troll.

Dere bør aldri bruke outing. Det er en uting, dårlig nettikette og viser at dere er på samme nivå som drittungene.

"Vi bruker ofte sletting av innlegg som virkemiddel og det kommer vi også til å fortsette med. Problemet med dette virkemidlet er at sletting medfører at mange konstruktive innlegg går med i dragsuget, derfor fungerer sletting best dersom uønskede innlegg fjernes før andre har involvert seg i diskusjoner."

Jeg burde egentlig ikke hjelpe dere. Men dere har en løsning til; nemlig å slette teksten i et innlegg, uten å fjerne selve innlegget. Bare sette noe slikt som: *tekst fjernet av admin* så forsvinner teksten, men ikke resten av innleggene i rekka, dersom disse er ok. Sånn gjør vi det der jeg jobber.

"Vi vil sette pris på om våre brukere i størst mulig grad forsøker å ignorere de velkjente "nett-trollene", samt at vi tipses om uønskede innlegg på mail så snart de oppdages: [email protected]"

Det er ikke alle som vil tilkjennegi seg med mailadresse. Derfor burde dere ha en knapp med "Tips oss om upassende innlegg!" ved hvert innlegg. Det er vanlig andre steder.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Sletting og ignorering er beste virkemiddel for slike. Dere får bare ansette flere folk dersom dette er for stor jobb for dere, eller kanskje helst kutte ut modereringen og la det være opp til brukerne å ta seg av troll.

Dere bør aldri bruke outing. Det er en uting, dårlig nettikette og viser at dere er på samme nivå som drittungene.

"Vi bruker ofte sletting av innlegg som virkemiddel og det kommer vi også til å fortsette med. Problemet med dette virkemidlet er at sletting medfører at mange konstruktive innlegg går med i dragsuget, derfor fungerer sletting best dersom uønskede innlegg fjernes før andre har involvert seg i diskusjoner."

Jeg burde egentlig ikke hjelpe dere. Men dere har en løsning til; nemlig å slette teksten i et innlegg, uten å fjerne selve innlegget. Bare sette noe slikt som: *tekst fjernet av admin* så forsvinner teksten, men ikke resten av innleggene i rekka, dersom disse er ok. Sånn gjør vi det der jeg jobber.

"Vi vil sette pris på om våre brukere i størst mulig grad forsøker å ignorere de velkjente "nett-trollene", samt at vi tipses om uønskede innlegg på mail så snart de oppdages: [email protected]"

Det er ikke alle som vil tilkjennegi seg med mailadresse. Derfor burde dere ha en knapp med "Tips oss om upassende innlegg!" ved hvert innlegg. Det er vanlig andre steder.

Uvanlig mye fornuftig :-)

Skrevet

Min personlige oppfatning er at dere kan slette alt dere vil for meg. Jeg kommer ikke til å savne noe av det og har aldri søkt etter et eneste innlegg noen gang.

Når det er sagt:

Jeg syns ikke noe behøver slettes og aldri har jeg klaget på noen eller noe Som i samfunnet ellers er det viktig at alt kommer for en dag, alt kommer ut i lyset så vi får sett på det, lært noe av det og la voksne folk selv avgjøre. Å skåne noen for noe er ikke fornuftig, vi blir underinformerte og pysete.

Ref: "jeg trodde ikke det fantes slike mennesker og meninger" osv.

En annen ting er det som fører til eller oppfordrer til fysiske/psykiske overgrep eller truer liv og helse. Avisene skriver ikke om selvmord, og det er bra at dere heller ikke vil ha noe om her.

At noen skriver tulleinnlegg, til tider svært utpspekulerte lurerier er bare moro.

Mulig du synes det er moro, men jeg synes ikke forfølgelsen av meg for noen dager siden var spesielt morsom. Derimot var den faktisk til tider ondskapsfull og vemmelig.

Jeg er såpass sterk og har så stor tro på meg selv og mitt forhold at for meg ødelegger det ingenting, men dersom en annen som kanskje fra før er usikker og har lavere selvtillit enn meg hadde opplevd det kunne trollet ødelagt mye for vedkommende.

Skrevet

Det syns jeg var et par veldig gode løsninger!

Støttes. :)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Mulig du synes det er moro, men jeg synes ikke forfølgelsen av meg for noen dager siden var spesielt morsom. Derimot var den faktisk til tider ondskapsfull og vemmelig.

Jeg er såpass sterk og har så stor tro på meg selv og mitt forhold at for meg ødelegger det ingenting, men dersom en annen som kanskje fra før er usikker og har lavere selvtillit enn meg hadde opplevd det kunne trollet ødelagt mye for vedkommende.

Det er nettop det som er trist. Alle mennesker kan rammes hvis de treffer en som er utspekulert og samvittighetsløs nok.

I RL har jeg evnen til å snu ryggen til og gå selv om jeg er sint. Og komme tilbake når jeg har tenkt, og si det jeg har tenkt gjennom og er nødvendig å si.

På DOL svarer jeg ikke hvis jeg misliker innlegget, enten det er til meg eller ikke, hvis noen prøver å bry seg med hvordan jeg skriver, eller prøver seg på noe jeg ikke vil være med å følge opp. Mange ulike metoder for manipulering blir brukt.

Jeg syns flere kanskje burde be andre skamme seg når de er sterkt urimelige eller ondskapsfulle mot andre. Det føles grantert bedre at noen støtter en som blir rammet av tyranner.

Skrevet

Det er nettop det som er trist. Alle mennesker kan rammes hvis de treffer en som er utspekulert og samvittighetsløs nok.

I RL har jeg evnen til å snu ryggen til og gå selv om jeg er sint. Og komme tilbake når jeg har tenkt, og si det jeg har tenkt gjennom og er nødvendig å si.

På DOL svarer jeg ikke hvis jeg misliker innlegget, enten det er til meg eller ikke, hvis noen prøver å bry seg med hvordan jeg skriver, eller prøver seg på noe jeg ikke vil være med å følge opp. Mange ulike metoder for manipulering blir brukt.

Jeg syns flere kanskje burde be andre skamme seg når de er sterkt urimelige eller ondskapsfulle mot andre. Det føles grantert bedre at noen støtter en som blir rammet av tyranner.

Jeg sluttet ganske fort å svare trollet og da ble det naturlig nok ikke morsomt å hetse meg lengre, heldigvis.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Jeg sluttet ganske fort å svare trollet og da ble det naturlig nok ikke morsomt å hetse meg lengre, heldigvis.

Ganske logisk egentlig.

Tenk deg en i RL som vil manipulere og mobbe ikke får svar og alle bare står og ser på vedkommende, det er faktisk ganske ubehagelig.

Skrevet

Ganske logisk egentlig.

Tenk deg en i RL som vil manipulere og mobbe ikke får svar og alle bare står og ser på vedkommende, det er faktisk ganske ubehagelig.

Da ser de hvertfall hvem mobberen er, her opererer trollene under flere (for oss) ukjente identiteter. Umulig å vite om vi svarer en provokatør eller ikke.

Men er enig i logikken.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Da ser de hvertfall hvem mobberen er, her opererer trollene under flere (for oss) ukjente identiteter. Umulig å vite om vi svarer en provokatør eller ikke.

Men er enig i logikken.

Jeg har tatt telefonen og bare pustet i den uten å svare. Effektivt. De la på. De to som har ringt ringte aldri mer.

Skrevet

Jeg har tatt telefonen og bare pustet i den uten å svare. Effektivt. De la på. De to som har ringt ringte aldri mer.

Ånå.

Skrevet

Prøv på en du ikke liker.

Kan ikke alltid vite om jeg misliker alle som ringer vel?

*vrang* ;-)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Kan ikke alltid vite om jeg misliker alle som ringer vel?

*vrang* ;-)

Selgere f eks?

Neida, de svarer jeg alltid høflig.

Jeg har begynt å si:

Jeg har ikke tid og nå legger jeg på, god dag. Klikk.

Gjest Moderator
Skrevet

Men dere har muligheten til å utestenge brukernavn. Kan dere ikke bare gjøre det? Det er vel begrenset hvor ofte disse trollene gidder å opprette nye e-postadresser for å registrere nye nick.

Vi sperrer brukernavn av og til. Det er effektivt i forhold til de som er knyttet til ett fast nick, men for de som skifter hele tiden ser det ikke ut til å spille noen rolle. På torsdag var det en som nyregistrerte seg fire ganger i løpet av fem minutter.

Gjest Moderator
Skrevet

Takk for gode innspill:-)

Skrevet

Vi sperrer brukernavn av og til. Det er effektivt i forhold til de som er knyttet til ett fast nick, men for de som skifter hele tiden ser det ikke ut til å spille noen rolle. På torsdag var det en som nyregistrerte seg fire ganger i løpet av fem minutter.

Nyregistrerte seg 5 ganger? Men man kan da bare ha ett nick per mailadresse, så hvordan vet dere at de forskjellige mailadressene er samme person?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...