Gå til innhold

Vi får gjester; nå endret de datoene igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest venter besøk
Skrevet

De kommer tidligere enn de sa sist, og det er tredje gangen de endrer datoen for besøk. OG de blir 12 dager! Det mener jeg er lenge.... De kommer etter at ferien er over også, men jeg er hjemme på dagtid (jobber noen kvelder). Det er familie (3 stk.) som kommer, og det er lenge siden vi har sett dem. Først var de 4 som skulle komme, men det er så mye fram og tilbake. Endelig fikk mannen min sagt at de får bli med litt på matutgiftene, for nå ser han at vi ikke har så mye penger og det er lenge med nesten to uker. Når de blir så lenge synes jeg det er vanskelig å finne på noe hver dag, men det trenger jeg vel ikke?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• flisa

3

• Gemini

2

• Sofline

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når folk flytter inn på den måten, så må de også ta sin del av matutgiftene og ta ansvar for å underholde seg selv (selvfølgelig sammen med dere).

*lettet over at jeg ikke venter så langvarig besøk...*

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Det virker ikke som om du ser særlig frem til dette besøket?

Hvorfor skal de være hos dere? Sommerferiesnyltere?

Jeg tror jeg ville satt noen grenser jeg, og sat ifra om at de ikke bare kan endre datoer som om jeg drev hotell...

;0)

Skrevet

Du trenger helt klart ikke finne på noe hver dag, og det er da en selvfølge at de er med å betaler for maten. Gjestene her i huset forstår sånne ting av seg selv (og blir heller ikke i 12 dager).

Gjest venter besøk
Skrevet

Når folk flytter inn på den måten, så må de også ta sin del av matutgiftene og ta ansvar for å underholde seg selv (selvfølgelig sammen med dere).

*lettet over at jeg ikke venter så langvarig besøk...*

H*n har ikke så mye penger, da det har blitt ekstrautgifter på reisen siden h*n har endret datoene....

Gjest Lær å sette egne grenser
Skrevet

Jeg ville aldri tatt imot så lenge besøk! Det går an å lære seg å si nei på en høflig men tydelig måte.

Feks. si med vennlig stemme: "Hyggelig at dere vil komme en tur, men det passer ikke for oss å ha overnattingsbesøk over så lang tid... (Vi trenger litt tid til familien alene...dessuten blir det for dyrt for oss...Nå har vi dessverre lagt andre planer for den tiden). Dere må gjerne bli tre eller fire netter, det er hyggelig. Hvis dere vil, kan vi gjerne hjelpe dere å undersøke for dere om pensjonater i nærheten, dersom dere har lyst til å bli lenger i området."

Gjest venter besøk
Skrevet

Det virker ikke som om du ser særlig frem til dette besøket?

Hvorfor skal de være hos dere? Sommerferiesnyltere?

Jeg tror jeg ville satt noen grenser jeg, og sat ifra om at de ikke bare kan endre datoer som om jeg drev hotell...

;0)

Søsken til mannen min med to barn. Det er lenge siden vi har sett dem siden de bor på den andre kanten av landet. Jeg gleder meg ikke så veldig, nei. (Jeg kan si det her....) Det blir selvsagt koselig, men de skal være her så lenge.

Gjest venter besøk
Skrevet

Du trenger helt klart ikke finne på noe hver dag, og det er da en selvfølge at de er med å betaler for maten. Gjestene her i huset forstår sånne ting av seg selv (og blir heller ikke i 12 dager).

De blir lenge siden de bor langt herfra og siden det er lenge siden vi har sett dem.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Si i fra til de da vel!

Si at det 12 dager blir litt lenger for dere har andre planer, eller noe sånt. Og at du setter pris på at dere deler på matutgiftene siden dere ikke har så god råd.

Gjest venter besøk
Skrevet

Jeg ville aldri tatt imot så lenge besøk! Det går an å lære seg å si nei på en høflig men tydelig måte.

Feks. si med vennlig stemme: "Hyggelig at dere vil komme en tur, men det passer ikke for oss å ha overnattingsbesøk over så lang tid... (Vi trenger litt tid til familien alene...dessuten blir det for dyrt for oss...Nå har vi dessverre lagt andre planer for den tiden). Dere må gjerne bli tre eller fire netter, det er hyggelig. Hvis dere vil, kan vi gjerne hjelpe dere å undersøke for dere om pensjonater i nærheten, dersom dere har lyst til å bli lenger i området."

Men kan man si det til familie? H*n har ikke spurt en gang om det passer at de kommer da og da og at de blir så lenge. Altså; h*n har spurt om de kan komme, men ikke om datoen passer.

Skrevet

Selv om jeg ville hatt problemer med å ha besøk over så lang tid, så synes jeg ikke nødvendigvis at det er et mål å ikke strekke seg for andre også fra tid til annen... Jeg synes av og til at idealet om "grensesetting" har mye til felles med "egoisme".

Det kommer også an på hvor stor plass man har, og hvor godt familiene fungerer sammen.

Gjest Pimpi
Skrevet

Tror ikke alle har de "antennene" der som skal til.

Inviterte ei kollega av meg og samboeren hennes på hyttetur forrige helg. og det endte opp med at jeg og min samboer betalte alt-de betalte såvidt for sine egne øl... Hmm må si jeg ble forbauset over min kollega, hadde ikke trodd det om henne nei----

Gjest venter besøk
Skrevet

Si i fra til de da vel!

Si at det 12 dager blir litt lenger for dere har andre planer, eller noe sånt. Og at du setter pris på at dere deler på matutgiftene siden dere ikke har så god råd.

Siden de må reise med fly og det koster mye bør de kanskje få bli en stund? Jeg vet egentlig ikke hvordan det er med nær familie og besøk. Det er lenge med 12 dager, det synes jeg! Mannen min nevnte det med matutgiftene i går, så da håper jeg h*n blir med på handlingen.

Skrevet

Søsken til mannen min med to barn. Det er lenge siden vi har sett dem siden de bor på den andre kanten av landet. Jeg gleder meg ikke så veldig, nei. (Jeg kan si det her....) Det blir selvsagt koselig, men de skal være her så lenge.

Forsøk å få litt tid for deg selv, siden det er din manns familie kan det sikkert være ok for dem å være litt alene også. Du kan f.eks stikke av litt tidligere de dagene du skal på jobb - kanskje treffe en venninne før jobb osv.

Gjest venter besøk
Skrevet

Tror ikke alle har de "antennene" der som skal til.

Inviterte ei kollega av meg og samboeren hennes på hyttetur forrige helg. og det endte opp med at jeg og min samboer betalte alt-de betalte såvidt for sine egne øl... Hmm må si jeg ble forbauset over min kollega, hadde ikke trodd det om henne nei----

Ble de med på rydding da?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Siden de må reise med fly og det koster mye bør de kanskje få bli en stund? Jeg vet egentlig ikke hvordan det er med nær familie og besøk. Det er lenge med 12 dager, det synes jeg! Mannen min nevnte det med matutgiftene i går, så da håper jeg h*n blir med på handlingen.

Tja..men det er jo vanlig folkeskikk og spør om passer for de man skal besøke..?

12 dager er jo veldig lenge..

Skrevet

I vår familie er det vanlig med slike besøk. Har en bror som bor på en annen kant av landet, og han har stort sett hver sommer kommet sammen med familien østover (men han har bodd hos den andre broren min som har størst plass).

Det er vanskelig å holde kontakt med familien hvis man sier nei til slike besøk. Og det er kjempehyggelig å se nieser og nevøer over litt lengre tid!

Gjest venter besøk
Skrevet

Forsøk å få litt tid for deg selv, siden det er din manns familie kan det sikkert være ok for dem å være litt alene også. Du kan f.eks stikke av litt tidligere de dagene du skal på jobb - kanskje treffe en venninne før jobb osv.

Ja jeg må ha litt tid for meg selv også! Og dagene er dessuten hverdager der jeg skal levere barn i barnehage osv. Takk for svar.:)

Gjest M.Angelica
Skrevet

I vår familie er det vanlig med slike besøk. Har en bror som bor på en annen kant av landet, og han har stort sett hver sommer kommet sammen med familien østover (men han har bodd hos den andre broren min som har størst plass).

Det er vanskelig å holde kontakt med familien hvis man sier nei til slike besøk. Og det er kjempehyggelig å se nieser og nevøer over litt lengre tid!

Men det kommer jo an på hvilket forhold man har til slekta si også..

Og uansett så er det jo vanlig å dele på utgiftene under et sånt opphold =)

Skrevet

Tja..men det er jo vanlig folkeskikk og spør om passer for de man skal besøke..?

12 dager er jo veldig lenge..

De hadde jo spurt om de kunne komme på besøk - og hvor nøye brødre er med å spørre om detaljer varierer vel.

Dette handler kanskje også om at det er en viss forskjell på å få besøk av broren sin og svogeren - dvs. at det oppleves som minst komplisert for de som er søsken fordi de kanskje slapper av sammen på en annen måte enn hva man gjør med sin svoger/svigerinne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...