Gå til innhold

Vi får gjester; nå endret de datoene igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest venter besøk
Skrevet

I vår familie er det vanlig med slike besøk. Har en bror som bor på en annen kant av landet, og han har stort sett hver sommer kommet sammen med familien østover (men han har bodd hos den andre broren min som har størst plass).

Det er vanskelig å holde kontakt med familien hvis man sier nei til slike besøk. Og det er kjempehyggelig å se nieser og nevøer over litt lengre tid!

Hvor lenge blir de, og hvordan gjør de det med f.eks. matutgifter?

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• flisa

3

• Gemini

2

• Sofline

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men det kommer jo an på hvilket forhold man har til slekta si også..

Og uansett så er det jo vanlig å dele på utgiftene under et sånt opphold =)

Enig at man deler på utgifter og praktiske oppgaver! Og man har som vertskap ikke ansvar for underholdning.

Gjest venter besøk
Skrevet

Men det kommer jo an på hvilket forhold man har til slekta si også..

Og uansett så er det jo vanlig å dele på utgiftene under et sånt opphold =)

(Si det til den familien....)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Enig at man deler på utgifter og praktiske oppgaver! Og man har som vertskap ikke ansvar for underholdning.

Enig! =)

Skrevet

Ja jeg må ha litt tid for meg selv også! Og dagene er dessuten hverdager der jeg skal levere barn i barnehage osv. Takk for svar.:)

Du må ha lov til å føle deg litt invadert og finne måter å få nok rom rundt deg selv på. Det er sannsynligvis mye enklere for mannen din å motta dette besøket.

Og det er ikke meningen at du skal ta ansvar for alle måltider og all rydding:-)

Gjest venter besøk
Skrevet

Så da er det ikke frekt om jeg ber personen om å rydde etter middagen eller annet? (Jeg håper h*n ser det selv.)

Gjest M.Angelica
Skrevet

De hadde jo spurt om de kunne komme på besøk - og hvor nøye brødre er med å spørre om detaljer varierer vel.

Dette handler kanskje også om at det er en viss forskjell på å få besøk av broren sin og svogeren - dvs. at det oppleves som minst komplisert for de som er søsken fordi de kanskje slapper av sammen på en annen måte enn hva man gjør med sin svoger/svigerinne.

Tja..når man har familie og er i full jobb, så er det jo ikke alltid det passer like godt å få besøk. Men selvfølgelig, hvis det ikke passer, så må man si i fra selv og =)

Skrevet

Hvor lenge blir de, og hvordan gjør de det med f.eks. matutgifter?

Opp til et par uker, og man bytter på å handle mat , evt. legger igjen penger til mat. De eneste gangene gjestene slipper unna å være med på deling av kostnader, er når nieser og nevøer kommer alene og fortsatt ikke er så etablerte at de har like god økonomi som oss.

Skrevet

Så da er det ikke frekt om jeg ber personen om å rydde etter middagen eller annet? (Jeg håper h*n ser det selv.)

Spør ved frokosten om svoger kan ordne middagen den dagen - eller si når dere har spist at siden du har laget middag må noen andre rydde.

Hvis ungene er store nok, så kan de også settes i sving:-)

Skrevet

Tja..når man har familie og er i full jobb, så er det jo ikke alltid det passer like godt å få besøk. Men selvfølgelig, hvis det ikke passer, så må man si i fra selv og =)

Det passer selvfølgelig ikke alltid så godt, og det blir en avveining av hva som er ok i det lange løp. Men selv om jeg ikke alltid er så god på det selv, så synes jeg fortsatt at gjestfrihet er en dyd.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det passer selvfølgelig ikke alltid så godt, og det blir en avveining av hva som er ok i det lange løp. Men selv om jeg ikke alltid er så god på det selv, så synes jeg fortsatt at gjestfrihet er en dyd.

Joda.. Jeg har et veldig godt forhold til familien min, og her er de hjertlig velkommen.

Men, det er jo ikke alltid det passer heller. Da feks broren min skulle komme på besøk tidligere i sommer, så passet det dårlig. Da jobbet vi omtrent døgnet rundt, i tillegg hadde vi noen avtaler som vi ikke kunne avlyse heller. Han kunne jo sef ha kommet, men da hadde han nesten ikke sett oss. Da blir det jo ikke særlig kjekt for noen av oss. =)

Men, jeg tror nok vi to er veldig enig =)

Skrevet

Joda.. Jeg har et veldig godt forhold til familien min, og her er de hjertlig velkommen.

Men, det er jo ikke alltid det passer heller. Da feks broren min skulle komme på besøk tidligere i sommer, så passet det dårlig. Da jobbet vi omtrent døgnet rundt, i tillegg hadde vi noen avtaler som vi ikke kunne avlyse heller. Han kunne jo sef ha kommet, men da hadde han nesten ikke sett oss. Da blir det jo ikke særlig kjekt for noen av oss. =)

Men, jeg tror nok vi to er veldig enig =)

enig:-)

Gjest Pimpi
Skrevet

Ble de med på rydding da?

Jada, der gjorde min kollega en god del-ikke samboeren hennes, men slik som jeg så det pleier ikke han å gjøre stort...

Skrevet

Jeg bruker å syns det er hyggelig å være litt vertinne jeg :)

Om noen dager får vi besøk av familie - og da akter jeg å varte dem opp litt, hva er feil med det? - men vi deler på matutgftene - for de har 3 store "slamper" som spiser MYE. Dessuten -de guttene kommer alltid og spør om jeg trenger hjelp til noe. Så de skjører salat og sånn - mens min ejenter glor forundret på dem....hehe. Jeg liker vertinnerollen da - det skal sies. og tar et par feriedager da når de er her.

Skrevet

Jeg ville aldri tatt imot så lenge besøk! Det går an å lære seg å si nei på en høflig men tydelig måte.

Feks. si med vennlig stemme: "Hyggelig at dere vil komme en tur, men det passer ikke for oss å ha overnattingsbesøk over så lang tid... (Vi trenger litt tid til familien alene...dessuten blir det for dyrt for oss...Nå har vi dessverre lagt andre planer for den tiden). Dere må gjerne bli tre eller fire netter, det er hyggelig. Hvis dere vil, kan vi gjerne hjelpe dere å undersøke for dere om pensjonater i nærheten, dersom dere har lyst til å bli lenger i området."

Å hjelpes! - da hadde jeg blitt fornærmet! hehe

Skrevet

Men kan man si det til familie? H*n har ikke spurt en gang om det passer at de kommer da og da og at de blir så lenge. Altså; h*n har spurt om de kan komme, men ikke om datoen passer.

H*n regner vel med at dere har vett på å si ifra om det passer dårlig da...

Gjest venter besøk
Skrevet

Du må ha lov til å føle deg litt invadert og finne måter å få nok rom rundt deg selv på. Det er sannsynligvis mye enklere for mannen din å motta dette besøket.

Og det er ikke meningen at du skal ta ansvar for alle måltider og all rydding:-)

Når man har besøk så blir det ingen "ro" om kvelden der man kan slappe av når barna er i seng...

Gjest venter besøk
Skrevet

Spør ved frokosten om svoger kan ordne middagen den dagen - eller si når dere har spist at siden du har laget middag må noen andre rydde.

Hvis ungene er store nok, så kan de også settes i sving:-)

Barna er små, og det er søsteren til mannen min som kommer. Hun er koselig, men hun er også slik at man ikke kan stole på alt hun sier. Og det blir litt slitsomt siden hun gjerne ringer rundt til familien og sier ting som andre har sagt osv.

Gjest venter besøk
Skrevet

De hadde jo spurt om de kunne komme på besøk - og hvor nøye brødre er med å spørre om detaljer varierer vel.

Dette handler kanskje også om at det er en viss forskjell på å få besøk av broren sin og svogeren - dvs. at det oppleves som minst komplisert for de som er søsken fordi de kanskje slapper av sammen på en annen måte enn hva man gjør med sin svoger/svigerinne.

Om det er søsken så føler de seg "hjemme", og det skal de da også (innen visse grenser). Men for meg som får svigerinnen på besøk blir det litt mer "avstand", og jeg vil nok ikke like om hun f.eks. går i skapene i stua eller blander seg i ting.

Gjest venter besøk
Skrevet

H*n regner vel med at dere har vett på å si ifra om det passer dårlig da...

H*n vet at det er etter ferien vår, og også at det er vanlige dager. Men vi vil være fleksible og ordner det slik at de kan komme når det passer dem. For det passer jo her også, selv om mannen min jobber fullt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...