Gjest venter besøk Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Jeg bruker å syns det er hyggelig å være litt vertinne jeg Om noen dager får vi besøk av familie - og da akter jeg å varte dem opp litt, hva er feil med det? - men vi deler på matutgftene - for de har 3 store "slamper" som spiser MYE. Dessuten -de guttene kommer alltid og spør om jeg trenger hjelp til noe. Så de skjører salat og sånn - mens min ejenter glor forundret på dem....hehe. Jeg liker vertinnerollen da - det skal sies. og tar et par feriedager da når de er her. Jeg synes også det er hyggelig, men 12 dager synes jeg er lenge. Og jeg stresser nok for mye og mye mer enn det som trengs... Jeg skal prøve å være mer positiv. 0 Siter
Gemini Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Når man har besøk så blir det ingen "ro" om kvelden der man kan slappe av når barna er i seng... Du kan kanskje gå eller sykle deg en tur alene (istedenfor å slappe av i sofaen), og si ifra til mannen din at du vil dra ut alene, slik at han "underholder" søsteren sin (så hun ikke vil bli med). Men for all del altså, jeg skjønner at du synes det blir pes. Jeg liker også å ha tid for meg sjøl, og har aldri hatt overnattingsgjester lenger enn en-to netter. Eller jo, fetteren min bodde hos oss i flere uker, og det var litt kjipt noen kvelder, hvis han satt "oppå" oss litt for mange dager i strekk, istedenfor å stikke bortom en kamerat eller noe. Men det var litt ålreit også å kunne hjelpe en i familien som virkelig trengte det. Og jeg satte han absolutt i arbeid, men han måtte mases på... Og det tok litt tid før han skjønte at det var ålreit om han bidro litt til matpenger da... 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Barna er små, og det er søsteren til mannen min som kommer. Hun er koselig, men hun er også slik at man ikke kan stole på alt hun sier. Og det blir litt slitsomt siden hun gjerne ringer rundt til familien og sier ting som andre har sagt osv. Hvor små? De kan godt hjelpe til selv om de er førskolebarn. Poden min som snart blir 7 år er f.eks. vedsjef på hytta og har ansvar for at vedkassene er velfylte til enhver tid. En oppgave han går inn for med stor iver! ) Når ungene spør om de får gå fra bordet og forhåpentligvis takker for maten, sier du værsågod og spør samtidig pent om de kan sette glass og fat på kjøkkenbenken f.eks. Mine gjør det gjerne når de blir påmint det. Unger elsker egentlig å hjelpe til! 0 Siter
flisa Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Jeg synes også det er hyggelig, men 12 dager synes jeg er lenge. Og jeg stresser nok for mye og mye mer enn det som trengs... Jeg skal prøve å være mer positiv. Ja, det er lett å bli motvillig - men om man slipper opp litt - og ikke er så nøye - så blir det som regel mer kos enn mas 0 Siter
amber sun Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Jeg ville aldri tatt imot så lenge besøk! Det går an å lære seg å si nei på en høflig men tydelig måte. Feks. si med vennlig stemme: "Hyggelig at dere vil komme en tur, men det passer ikke for oss å ha overnattingsbesøk over så lang tid... (Vi trenger litt tid til familien alene...dessuten blir det for dyrt for oss...Nå har vi dessverre lagt andre planer for den tiden). Dere må gjerne bli tre eller fire netter, det er hyggelig. Hvis dere vil, kan vi gjerne hjelpe dere å undersøke for dere om pensjonater i nærheten, dersom dere har lyst til å bli lenger i området." Det hadde jeg også gjort. Aldri i verden om jeg hadde latt meg invadere på den måten. Sett grenser, og si fra. Det er ikke hyggelig med gjester som bare kommer og blir og blir uten å høre om det er iorden. 0 Siter
Gjest venter besøk Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Jada, der gjorde min kollega en god del-ikke samboeren hennes, men slik som jeg så det pleier ikke han å gjøre stort... Da familien hans var her en annen gang hjalp de ikke til, selv om vi hadde en liten baby. Jeg vasket gulvene da de hadde lagt seg. Kanskje jeg skal rydde når de er i nærheten slik at de kan spørre om de skal hjelpe til/jeg kan be dem om hjelp? 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Nå har jeg lest hele tråden (og de forrige trådene du har hatt om dette), og jeg undrer meg litt over en ting: Hva er det du er så bekymret for at skal skje? Vi har mye gjester på både kortere og lengre opphold. Nå har vi rimelig god råd, men det skjer da ikke at folk bare kommer og blir uten å betale noe som helst. Alle vi omgås vil bidra (ok, unntaket er min søster, men hun er uten arbeid og har derfor ikke noe særlig med penger. Men hun jobber for føda når hun er hos oss!), det samme gjør vi når vi er på besøk. Du er jo veldig negativ til hele besøket, og jeg lurer litt på hva du forestiller deg at vil skje? Tror du de som kommer på besøk forventer at du stiller med kaffe og nybakte rundstykker på senga om morgenen - iført klovnedrakt klar for underholdning? Med mindre de har veldig, veldig snodige tanker de som kommer, er det neppe det de ser for seg. Når vi får besøk, det være seg familie eller venner, så får alle beskjed om å føle seg som hjemme. Naturlig nok har vi litt styring på det med måltider, men ellers ordner de seg som best de kan. Alle bidrar med rydding og vasking når det trengs, og ikke minst matlaging (ikke svigermor, da, hun er nemlig bare på ferie når hun er her). Du skriver i et svar at du ikke vil like om besøket ditt går i skapet på stua - og da tenker jeg: Hva har du i skapet på stua som må gjemmes? Vi oppbevarer ikke sensitivt materiale (he-he) i noen skap som er i fellesrommene, der er det kun duker, lys, bestikk og andre ting man trenger i det daglige. Vil man at folk skal hjelpe til, må de også få litt tillit! Har jeg det ekstremt rotete et sted ber jeg gjerne folk rydde om de føler behov for det - i en spøkefull tone. Slapp av, ta det med ro, dette vil helt sikkert bli mye triveligere enn du forestiller deg! 0 Siter
Gjest venter besøk Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Nå har jeg lest hele tråden (og de forrige trådene du har hatt om dette), og jeg undrer meg litt over en ting: Hva er det du er så bekymret for at skal skje? Vi har mye gjester på både kortere og lengre opphold. Nå har vi rimelig god råd, men det skjer da ikke at folk bare kommer og blir uten å betale noe som helst. Alle vi omgås vil bidra (ok, unntaket er min søster, men hun er uten arbeid og har derfor ikke noe særlig med penger. Men hun jobber for føda når hun er hos oss!), det samme gjør vi når vi er på besøk. Du er jo veldig negativ til hele besøket, og jeg lurer litt på hva du forestiller deg at vil skje? Tror du de som kommer på besøk forventer at du stiller med kaffe og nybakte rundstykker på senga om morgenen - iført klovnedrakt klar for underholdning? Med mindre de har veldig, veldig snodige tanker de som kommer, er det neppe det de ser for seg. Når vi får besøk, det være seg familie eller venner, så får alle beskjed om å føle seg som hjemme. Naturlig nok har vi litt styring på det med måltider, men ellers ordner de seg som best de kan. Alle bidrar med rydding og vasking når det trengs, og ikke minst matlaging (ikke svigermor, da, hun er nemlig bare på ferie når hun er her). Du skriver i et svar at du ikke vil like om besøket ditt går i skapet på stua - og da tenker jeg: Hva har du i skapet på stua som må gjemmes? Vi oppbevarer ikke sensitivt materiale (he-he) i noen skap som er i fellesrommene, der er det kun duker, lys, bestikk og andre ting man trenger i det daglige. Vil man at folk skal hjelpe til, må de også få litt tillit! Har jeg det ekstremt rotete et sted ber jeg gjerne folk rydde om de føler behov for det - i en spøkefull tone. Slapp av, ta det med ro, dette vil helt sikkert bli mye triveligere enn du forestiller deg! Jeg vet at jeg er veldig negativ, og jeg prøver å tenke mer positivt rundt dette. Neida, det er ingen hemmeligheter i skapene.... Men jeg vet at hun ikke kommer til å bidra så mye økonomisk, og vi har ikke så god råd. Sist familien hans var på besøk hjalp ingen til med rydding, og det ble veldig travelt for meg. Det er kanskje det jeg tenker på også. Da laget gjestene middag en dag, men oppvasken ble stående og det var ikke nok middag til meg. Jeg får ta besøket som det blir. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Jeg vet at jeg er veldig negativ, og jeg prøver å tenke mer positivt rundt dette. Neida, det er ingen hemmeligheter i skapene.... Men jeg vet at hun ikke kommer til å bidra så mye økonomisk, og vi har ikke så god råd. Sist familien hans var på besøk hjalp ingen til med rydding, og det ble veldig travelt for meg. Det er kanskje det jeg tenker på også. Da laget gjestene middag en dag, men oppvasken ble stående og det var ikke nok middag til meg. Jeg får ta besøket som det blir. Men hvis både dere og hun har dårlig råd, må dere legge opp maten deretter. Snakk med damen om det - si det som det er! Det er faktisk mye å finne på som ikke koster all verden, det vet sikkert besøket deres også. Nå er det forresten også billig bær å få tak i, gratis i skogen. Fint å bruke som pålegg, og i tillegg har man noe å finne på om dagen. La gjestene delta på lik linje som dere i familien, det blir jo absolutt triveligst av det! 0 Siter
Gjest venter besøk Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Men hvis både dere og hun har dårlig råd, må dere legge opp maten deretter. Snakk med damen om det - si det som det er! Det er faktisk mye å finne på som ikke koster all verden, det vet sikkert besøket deres også. Nå er det forresten også billig bær å få tak i, gratis i skogen. Fint å bruke som pålegg, og i tillegg har man noe å finne på om dagen. La gjestene delta på lik linje som dere i familien, det blir jo absolutt triveligst av det! Helt sant det du skriver. Tusen takk for svar! Det er ikke bær her, men vi kan ha enkelt pålegg (syltetøy, leverpostei og ost). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.