Gå til innhold

Lånte bort en bok som ble ødelagt

Anbefalte innlegg

Gjest leser bøker
Skrevet

Når noen låner en bok og den blir ødelagt bør de vel kjøpe ny? Jeg likte boken og skulle lese den på ny, og det er ikke så lenge siden jeg kjøpte den. Eller skal jeg bare blåse i det? Det var en søsken som lånte den.

Gjest erstatning
Skrevet

Hvis det bare syns at den er brukt, er det en ting (ellers burde du vel ikke lånt den bort). Men hvis den er blitt ødelagt, syns jeg du bør gi den tilbake og si fra at du ønsker at vedkommende kjøper en ny bok til deg isteden.

Skrevet

Hadde jeg ødelagt en bok jeg hadde lånt hadde jeg kjøpt en ny (selvsagt med hensyn til hvor ødelagt den var, et istykkerrevet omslag er f.eks. ikke grunn nok til ny bok synes jeg).

Gjest leser bøker
Skrevet

Hvis det bare syns at den er brukt, er det en ting (ellers burde du vel ikke lånt den bort). Men hvis den er blitt ødelagt, syns jeg du bør gi den tilbake og si fra at du ønsker at vedkommende kjøper en ny bok til deg isteden.

Omslaget ble kastet av de som ryddet hotellrommet. Permen løsnet. Jeg lånte boken til broren min, og han har ikke så mye penger (han går på skolen). Boken var lest en gang og så ny ut.

Gjest erstatning
Skrevet

Omslaget ble kastet av de som ryddet hotellrommet. Permen løsnet. Jeg lånte boken til broren min, og han har ikke så mye penger (han går på skolen). Boken var lest en gang og så ny ut.

Neste gang du låner bort en bok må du ta av omslaget først! Jeg tar alltid av omslaget på bøker jeg låner eller låner bort, og gjemmer det et trygt sted. Eller jeg kjøper sånn gjennomsiktig plastomslag som man kan tre utenpå boken, da holder den seg pen.

Gjest leser bøker
Skrevet

Neste gang du låner bort en bok må du ta av omslaget først! Jeg tar alltid av omslaget på bøker jeg låner eller låner bort, og gjemmer det et trygt sted. Eller jeg kjøper sånn gjennomsiktig plastomslag som man kan tre utenpå boken, da holder den seg pen.

Det var et godt tips! Han tok boken med på ferie, så det er nok derfor den ble ødelagt også.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hadde kjøpt ny,omjeg ødela( eller skadet ) noens bok...

Men det kommer LITT anpå.

Jeg låner bort mange bøker, og det kommer an på om det er et samlerobjekt o.l om jeg vil ha den igjen MINT,liksom.(og DA sier jeg i fra, at denne er verdifull, bla pent osv..)

Vanlige bøker kan godt bli litt brukte&leste for min del.

Dessuten mener jeg at bøker godt kan være nomader i venneflokken, så lenge det ikke dreier seg om mine (eller andres) spesielle favoritter.. Er MYE mere picky med CDer.

Hvis jeg hadde lånt noe til min bror, og han kom tilå ødelegge det, da tror jeg ikke jeg hadde vært særlig streng.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hvor får du kjøpt sånne gjennomsiktig plastomslag?

Det hørtes kjempelurt ut! =)

Gjest leser bøker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt ny,omjeg ødela( eller skadet ) noens bok...

Men det kommer LITT anpå.

Jeg låner bort mange bøker, og det kommer an på om det er et samlerobjekt o.l om jeg vil ha den igjen MINT,liksom.(og DA sier jeg i fra, at denne er verdifull, bla pent osv..)

Vanlige bøker kan godt bli litt brukte&leste for min del.

Dessuten mener jeg at bøker godt kan være nomader i venneflokken, så lenge det ikke dreier seg om mine (eller andres) spesielle favoritter.. Er MYE mere picky med CDer.

Hvis jeg hadde lånt noe til min bror, og han kom tilå ødelegge det, da tror jeg ikke jeg hadde vært særlig streng.

Det er nemlig det. Jeg tror jeg bare skal la det være.

laguna1365380434
Skrevet

Det er nemlig det. Jeg tror jeg bare skal la det være.

Kan du ikke heller få ham tilå gå på biblioteket og overaske deg med en bok han tror du vil like, som en passende "straff"?

Jeg synes alltid det er spennende når andre plukker ut ei bok de tror jeg vil like..

Det sier både en del om hvem de tror JEG er, hvem DE er,og jeg styrer unna fella med å kun lese bøker som ligner på andre jeg har likt..

:-)

Skrevet

Vel, jeg leser ikke så mye bøker, så mitt spørsmål er: Kan boken fortsatt leses? Kan den det så hadde jeg blåst i det.

Gjest leser bøker
Skrevet

Kan du ikke heller få ham tilå gå på biblioteket og overaske deg med en bok han tror du vil like, som en passende "straff"?

Jeg synes alltid det er spennende når andre plukker ut ei bok de tror jeg vil like..

Det sier både en del om hvem de tror JEG er, hvem DE er,og jeg styrer unna fella med å kun lese bøker som ligner på andre jeg har likt..

:-)

Morsomt tips! Det kan jeg gjøre!:)

Skrevet

Blås i det. Når man låner noe bort som går i stykker ved et uhell synest jeg det må være greitt. ER man redd for tingene sine så låner man ikke bort.

Men hvis vedkommede har rivd ut annenhver side på pur f.. stiller saken seg annerledes!!

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Blås i det. Når man låner noe bort som går i stykker ved et uhell synest jeg det må være greitt. ER man redd for tingene sine så låner man ikke bort.

Men hvis vedkommede har rivd ut annenhver side på pur f.. stiller saken seg annerledes!!

Hva i alle dager er dette slags holdning til andres eiendeler? Låner man noe hos noen, så passer man på at man ikke ødelegger det man har lånt. Det er en selvfølge! Går det likevel i stykker, enten det er et uhell eller med vilje, så skaffer man nytt.

thinkerbell
Skrevet

Jeg har et litt nevrotisk forhold til mine bøker. Jeg låner dem gjerne bort (og glemmer som regel hvem som har lånt..som igjen da fører til stor frustrasjon) men da skal jeg ha dem tilbake uten elefant-ører, lunch-rester og kaffeflekker. Hvis ikke er du svartelistet resten av livet. Basta Bom.

Skrevet

Jeg har et litt nevrotisk forhold til mine bøker. Jeg låner dem gjerne bort (og glemmer som regel hvem som har lånt..som igjen da fører til stor frustrasjon) men da skal jeg ha dem tilbake uten elefant-ører, lunch-rester og kaffeflekker. Hvis ikke er du svartelistet resten av livet. Basta Bom.

Ahhh! Du høres ut som perfekt bibliotekbok-låner! :o)

Skrevet

Hva i alle dager er dette slags holdning til andres eiendeler? Låner man noe hos noen, så passer man på at man ikke ødelegger det man har lånt. Det er en selvfølge! Går det likevel i stykker, enten det er et uhell eller med vilje, så skaffer man nytt.

Det er ikke mine holdninger som låner, men som bortlåner jeg sier. Hvis jeg låner bort noe så er det alltid en mulighet for at ting kan bli ødelagt., Derfor låner jeg ikke bort hva som helst. Men jeg vet å det at hvis jeg låner vekk en bok som blir ødelagt, så forventer jeg ikke at det blir erstattet.

men når jeg låner noe passer jeg godt på det altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...