Gå til innhold

Noen som kan det danske tellesystemet?

Anbefalte innlegg

Gjest skal til Danmark
Skrevet

Skal til Danmark men vet ikke hvordan tellesystemet deres er og hadde tenkt å sette meg inn i det før jeg dro.

Noen som kan forklare, eller har en link til det?

Skrevet

Lett!

60 er tress . fordi det er 3 snes,,,,3 x 20 altså...

Så er halvtress 50 -man trekker fra 10 på et av snesene

Derfor blir firs - fire snes = 80 og halvfirs (firs eller fjers er same ord) 70

Fems er da egentlig 100, men jeg tror de sier 100...halvfems er 90.

see?

Gjest skal til Danmark
Skrevet

Lett!

60 er tress . fordi det er 3 snes,,,,3 x 20 altså...

Så er halvtress 50 -man trekker fra 10 på et av snesene

Derfor blir firs - fire snes = 80 og halvfirs (firs eller fjers er same ord) 70

Fems er da egentlig 100, men jeg tror de sier 100...halvfems er 90.

see?

mulig jeg er litt dum, men jeg synes ikke det der var så enkelt å forstå. Hvor mye er egentlig et snes? og hvorfor kalles det halvtress når bare en ti'er er trukket fra? Det er jo ikke halvparten da?

bruker de dette systemet når de snakker om klokkeslett også?

Må ha det inn med teskjeer

Gjest god sommer2
Skrevet

mulig jeg er litt dum, men jeg synes ikke det der var så enkelt å forstå. Hvor mye er egentlig et snes? og hvorfor kalles det halvtress når bare en ti'er er trukket fra? Det er jo ikke halvparten da?

bruker de dette systemet når de snakker om klokkeslett også?

Må ha det inn med teskjeer

Fem på fem er fem i fem (klokkeslett).

Gjest Skal til Danmark
Skrevet

Fem på fem er fem i fem (klokkeslett).

Men jeg har hørt at de bruker systemet når de skal si årstall også. Blir ikke det ganske så forvirrende?

Skrevet

Men jeg har hørt at de bruker systemet når de skal si årstall også. Blir ikke det ganske så forvirrende?

Men alle dansker kan også si "femtifem" like godt som "fem-og-halv-tress".

"......................................"

Gjest Skal til Danmark
Skrevet

Men lærer de dette også som barn? Skal jobbe med noen danske barn og tenker at jeg nok må legge over til dansk for at de skal forstå meg

Skrevet

ti

tyve

tredve

fyrre (uttales førr)

halvtres (50)

tres (60)

halvfjerds (uttales halvfjærs) (70)

firs (80)

halvfems (90)

hundrede

Eksempler: 91=enoghalvfems

53=treoghalvtres

Skrevet

Nei, det er ikke sant, jeg har støtt på flere dansker som ikke vet hva f.eks. femti betyr. (Jeg har bodd i Danmark i noen år nå.)

Gjest Skal til Danmark
Skrevet

ti

tyve

tredve

fyrre (uttales førr)

halvtres (50)

tres (60)

halvfjerds (uttales halvfjærs) (70)

firs (80)

halvfems (90)

hundrede

Eksempler: 91=enoghalvfems

53=treoghalvtres

meget tak for din hjelp:) du gør meg glad

Skrevet

Men lærer de dette også som barn? Skal jobbe med noen danske barn og tenker at jeg nok må legge over til dansk for at de skal forstå meg

Det er ingen dansker som sier femti-seksti osv, så barn vet ikke hva det betyr. Se innlegget mitt ovenfor hva de forskjellige tallene heter. Det er bare å pugge, og man lærer det fort.

Skrevet

meget tak for din hjelp:) du gør meg glad

Det var så lidt (="ingen årsak" på dansk)

Ang. klokkeslett, så sier danskene "i" når vi sier "på" (ti i seks=ti på seks), og de sier ikke "ti på halv fire", men "tyve over tre".

Skrevet

Nei, det er ikke sant, jeg har støtt på flere dansker som ikke vet hva f.eks. femti betyr. (Jeg har bodd i Danmark i noen år nå.)

De lærer det på skolen, alle sammen. Så hvis det er noen som ikke kan det, så er de enten av en rimelig gammel garde, eller så har de fortrengt det.

"....................................."

Skrevet

Det er ingen dansker som sier femti-seksti osv, så barn vet ikke hva det betyr. Se innlegget mitt ovenfor hva de forskjellige tallene heter. Det er bare å pugge, og man lærer det fort.

Altså, jeg har en dansk "svigerfar" på 71, og når han sier at de lærte det på skolen (han har vært lærer selv), så er det tvilsomt om de ikke lærer det nå.

Skrevet

Det er ganske lett om du starter med 100, som er fems, halv fems er 90, altså 100 minus 10. Slik går det nedover, fjærs er 80 halv fjers er 80-10 altså 70. Tress er 60, halv tress er 50. Ellers er det som her, eller de sier syv og førr istedet for førtisyv, men det gjør jo mange her også.

Skrevet

Det er ganske lett om du starter med 100, som er fems, halv fems er 90, altså 100 minus 10. Slik går det nedover, fjærs er 80 halv fjers er 80-10 altså 70. Tress er 60, halv tress er 50. Ellers er det som her, eller de sier syv og førr istedet for førtisyv, men det gjør jo mange her også.

80 heter firs, ikke fjærs.

Skrevet

De lærer det på skolen, alle sammen. Så hvis det er noen som ikke kan det, så er de enten av en rimelig gammel garde, eller så har de fortrengt det.

Hvor har du fra at de lærer det på skolen? De som kan det norske/svenske tellesystemet er de som jobber i butikker hvor det er mange turister (f.eks. i Frederikshavn og Skagen).

Skrevet

Altså, jeg har en dansk "svigerfar" på 71, og når han sier at de lærte det på skolen (han har vært lærer selv), så er det tvilsomt om de ikke lærer det nå.

Jeg har en bestefar på samme alder, og han lærte å skrive islandsk (gammelnorsk) på skolen, norske barn gjør ikke det i dag. Jeg har en dansk kjæreste på 29, og han har ikke lært det på skolen.

Skrevet

80 heter firs, ikke fjærs.

Det kommer ann på hvor i landet man er, begge deler er brukt.

Skrevet

Det kommer ann på hvor i landet man er, begge deler er brukt.

Jeg har aldri hørt noen si fjærs... Og ettersom 90% av alle dansker snakker riksdansk (med enkelte lokale forskjeller) og ikke dialekt, så er sannsynligheten for å støte på noen som sier "fjærs" til "firs" liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...