Hawkwind Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Pratchett er nok det eneste jeg gidder å lese av fantasygenren, men de bøkene er vel mer en parodi enn ekte fantasy. Ligger på linje med Douglas Adams når det gjelder sci-fi. Hitchhiker's guide to the galaxy er jo en klassiker. Pratchett startet med parodi ihvertfall - utover i forfatterskapet er det dog mindre parodi og mer samfunnskritikk. De siste bøkene hans får meg faktisk til å tenke på Charles Dickens. Og fantasygenren bør ikke avfeies uten videre. Men enig i at man godt kan la vær å lese de mer stereotype bøkene hvor ett eller flere barn/ungdommer må reise for å oppdage seg selv og deretter redde verden el.l. Mye -god- fantasy som er skrevet som ikke er av den typen ;-) Prøv deg på "Operation Chaos" av Poul Anderson om du skulle snuble over den boka en gang. 2. verdenskrig utkjempet med kosteskafttropper, varulvspioner og med djinner og andre artige vesener involvert. Ikke blant de dypeste bøkene - men definitivt underholdende. Douglas Adams ja. Synd han døde så ung. Om du ikke har lest dem ennå, få tak i hans to bøker om Dirk Gentlys holistic detective agency. I mine øyne langt bedre enn hitchiker-serien - dog kanskje ikke fullt så morsomme. 0 Siter
Freya Skrevet 17. juli 2005 Forfatter Skrevet 17. juli 2005 Pratchett startet med parodi ihvertfall - utover i forfatterskapet er det dog mindre parodi og mer samfunnskritikk. De siste bøkene hans får meg faktisk til å tenke på Charles Dickens. Og fantasygenren bør ikke avfeies uten videre. Men enig i at man godt kan la vær å lese de mer stereotype bøkene hvor ett eller flere barn/ungdommer må reise for å oppdage seg selv og deretter redde verden el.l. Mye -god- fantasy som er skrevet som ikke er av den typen ;-) Prøv deg på "Operation Chaos" av Poul Anderson om du skulle snuble over den boka en gang. 2. verdenskrig utkjempet med kosteskafttropper, varulvspioner og med djinner og andre artige vesener involvert. Ikke blant de dypeste bøkene - men definitivt underholdende. Douglas Adams ja. Synd han døde så ung. Om du ikke har lest dem ennå, få tak i hans to bøker om Dirk Gentlys holistic detective agency. I mine øyne langt bedre enn hitchiker-serien - dog kanskje ikke fullt så morsomme. Har nettopp lest The Salmon of Doubt, og har gått til innkjøp av Dirk Gently-bøkene. Har ikke fått riktig ånden over meg til å begynne på dem ennå, men har lest The Meaning of Liff. Han hadde en utrolig fantasi den mannen! 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 I unge år leste jeg alle sammen, vet ikke nummer og tittel, men tror det var den boka med masse saftig sex mellom Sol (?) og han lille fyren med hale og spiss tunge som ble lest flest ganger.... ...om du stadig er like singel som jeg mener du har hatt innlegg om at du er, bør vel den boken finnes fram igjen for litt gjenoppleving av ungdommens lyster...? Eller blir det for frustrerende? 0 Siter
MsSophie Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 ...om du stadig er like singel som jeg mener du har hatt innlegg om at du er, bør vel den boken finnes fram igjen for litt gjenoppleving av ungdommens lyster...? Eller blir det for frustrerende? ...jepp, igrunn. Her leses kun gamle "Familien" og "Vi over 60"...., passe uinspirerende og ufarlig sengelektyre...:-D 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Har nettopp lest The Salmon of Doubt, og har gått til innkjøp av Dirk Gently-bøkene. Har ikke fått riktig ånden over meg til å begynne på dem ennå, men har lest The Meaning of Liff. Han hadde en utrolig fantasi den mannen! Jepp - det hadde han. Det er noe eget ved briter og humor - uansett genre. Og Adams humor er - slik jeg oppfatter det ihvertfall - erkebritisk. Ettertenksomme utsagn, understatements og hysteriske overdrivelser i skjønn forening. Apropos humor: En annen bok som bør leses litt i, ihvertfall om man har sansen for parodi, satire og litt besk humor: "The Devil's Dictionary" av Ambrose Bierce. Et par kjappe sitater fra denne: "Bride - noun" A woman with a fine prospect of happiness behind her. "Brute - noun" See "Husband" 0 Siter
Hawkwind Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 ...jepp, igrunn. Her leses kun gamle "Familien" og "Vi over 60"...., passe uinspirerende og ufarlig sengelektyre...:-D Tsk, tsk,tsk. Er det ikke bedre med noen årgangscupido og et par nye, uprøvde leketøy da? For man går vel ikke lei av slikt vel...? 0 Siter
MsSophie Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Tsk, tsk,tsk. Er det ikke bedre med noen årgangscupido og et par nye, uprøvde leketøy da? For man går vel ikke lei av slikt vel...? Cupidoene er lest så mange ganger at jeg kan de utenat...., kanskje jeg skal lese "Historien om O" en gang til...? Nei, forresten - jeg tror jeg drøyer den... 0 Siter
Freya Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Skrevet 18. juli 2005 Jepp - det hadde han. Det er noe eget ved briter og humor - uansett genre. Og Adams humor er - slik jeg oppfatter det ihvertfall - erkebritisk. Ettertenksomme utsagn, understatements og hysteriske overdrivelser i skjønn forening. Apropos humor: En annen bok som bør leses litt i, ihvertfall om man har sansen for parodi, satire og litt besk humor: "The Devil's Dictionary" av Ambrose Bierce. Et par kjappe sitater fra denne: "Bride - noun" A woman with a fine prospect of happiness behind her. "Brute - noun" See "Husband" The Meaning of Liff er i samme stilen. For eksempel: Nanhoron (n. medical) A tiny valve concealed in the inner ear which enables a deaf grandmother to converse quite normally when she feels like it, but which excludes completely anything that sounds like a request to help with laying the table. Jeg ler meg i hjel av den boka. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Cupidoene er lest så mange ganger at jeg kan de utenat...., kanskje jeg skal lese "Historien om O" en gang til...? Nei, forresten - jeg tror jeg drøyer den... Kanskje jeg skulle lånt deg en av bøkene fra mitt lille bibliotek her...."Kvinner skriver erotika", utgitt av de samme folkene som har/hadde Cupido (Hverdag forlag)? 0 Siter
Hawkwind Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 The Meaning of Liff er i samme stilen. For eksempel: Nanhoron (n. medical) A tiny valve concealed in the inner ear which enables a deaf grandmother to converse quite normally when she feels like it, but which excludes completely anything that sounds like a request to help with laying the table. Jeg ler meg i hjel av den boka. Litt mer fra Djevelens ordbok: "Peace - noun" In International affairs, a period of cheating between two periods of fighting. "Year - noun" A period of three hundred and sixty-five disappointments 0 Siter
Champagne Skrevet 18. juli 2005 Skrevet 18. juli 2005 Har lest hele serien 5 ganger. Favorittbok er nummer 24. Også nummer 3 da, den er veldig fin. 0 Siter
Freya Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Skrevet 18. juli 2005 Har lest hele serien 5 ganger. Favorittbok er nummer 24. Også nummer 3 da, den er veldig fin. Nr 24, hvilken var det? (Gidder ikke gå i skapet og sjekke.) 3'eren er fin, ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.