Gå til innhold

Remeron mot Tvangslidelse og Angst?


u100098498

Anbefalte innlegg

Er det riktig å gi Remeron når man har av TVANGSLIDELSE og ANGST?

Remeron (Mirtazapin) er vel benzodiazepiner som øker både mengden serotonin og noradrenalin i hjernen. ER DET RIKTIG?

Jeg har lest at medikamenter som ikke virker inn på serotonin mekanismene i hjernen, har ikke effekt overfor tvangstanker og tvangshandlinger.

Er det bedre da å bruke SSRI

(kalles også «nyere antidepressiver».

SSRI står for selektive serotonin-reopptakshemmere

og virker først og fremst på serotoninomsetningen i hjernen. Midlene

vil også virke på andre celler i kroppen som tar opp serotonin, for

eksempel celler i mage-tarmkanalen. Paroxetin med handelsnavnet

Seroxat var det første store SSRI-middelet på det norske markedet.

Senere har vi fått citalopram (Cipramil, Citapram, Desital),

fluoksetin (Fluoxetin, Fontex), sertralin (Zoloft) og escitalopram

(Cipralex).)

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det er meg igjen:)

Jeg har også lest at:

Medikamenter som ikke virker inn på serotonin mekanismene i hjernen, har ikke effekt overfor tvangstanker og tvangshandlinger.

Det er for eksempel ingen grunn til å benytte benzodiazepiner (angstdempende midler, blant annet Vival, Valium og Stesolid). Selv om disse medikamentene kan dempe spesifikk angst knyttet til blant annet tvangstanker, har de ingen effekt på tilstedeværelsen av tvangstanker eller tvangshandlinger. Medikamentene er dessuten vanedannende, og er svært uheldig å bruke over lang tid. Bruk av benzodiazepiner vil også kunne gjøre psykologisk behandling som eksponeringstrening og responsprevensjon mindre effektiv.

ER DET RIKTIG AT REMERON = benzodiazepiner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Hei! Det er meg igjen:)

Jeg har også lest at:

Medikamenter som ikke virker inn på serotonin mekanismene i hjernen, har ikke effekt overfor tvangstanker og tvangshandlinger.

Det er for eksempel ingen grunn til å benytte benzodiazepiner (angstdempende midler, blant annet Vival, Valium og Stesolid). Selv om disse medikamentene kan dempe spesifikk angst knyttet til blant annet tvangstanker, har de ingen effekt på tilstedeværelsen av tvangstanker eller tvangshandlinger. Medikamentene er dessuten vanedannende, og er svært uheldig å bruke over lang tid. Bruk av benzodiazepiner vil også kunne gjøre psykologisk behandling som eksponeringstrening og responsprevensjon mindre effektiv.

ER DET RIKTIG AT REMERON = benzodiazepiner ?

>ER DET RIKTIG AT >REMERON >= >benzodiazepiner ?

Nei, Remeron er et anti-depresiva (men ikke et SSRI): http://en.wikipedia.org/wiki/Remeron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>ER DET RIKTIG AT >REMERON >= >benzodiazepiner ?

Nei, Remeron er et anti-depresiva (men ikke et SSRI): http://en.wikipedia.org/wiki/Remeron

Vedkommende har Tvangslidelse og Angst.

Gjør samme ting flere ganger. Vasker seg på hendene flere ganger og er også redd for å møte kjente og ukjente personer.

Jeg har lest mye om tvangslidelse og angst på internett de siste dagene. Medikamenter som ikke virker inn på serotonin mekanismene i hjernen, har ikke effekt overfor tvangstanker og tvangshandlinger.

Vedkommende fikk REMERON av legen.

REMERON(Mirtazapin) øker både mengden SEROTONIN og NORADRENALIN i hjernen.

Det betyr vel at REMERON hjelper for en person som både har TVANGSLIDELSE og ANGST? Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Vedkommende har Tvangslidelse og Angst.

Gjør samme ting flere ganger. Vasker seg på hendene flere ganger og er også redd for å møte kjente og ukjente personer.

Jeg har lest mye om tvangslidelse og angst på internett de siste dagene. Medikamenter som ikke virker inn på serotonin mekanismene i hjernen, har ikke effekt overfor tvangstanker og tvangshandlinger.

Vedkommende fikk REMERON av legen.

REMERON(Mirtazapin) øker både mengden SEROTONIN og NORADRENALIN i hjernen.

Det betyr vel at REMERON hjelper for en person som både har TVANGSLIDELSE og ANGST? Har jeg rett?

Som jeg allerede har skrevet, Remeron hjelper mot angst (dog ikke for alle). Om Remeron kan brukes mot tvangslidelse vet jeg ikke. SSRI, som Cipralex, Seroxat og Zolot, er førstevalg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...